Biopolttoaineiden vastaanotto- ja käsittelylaitteistoa laajennetaan Naantalin voimalaitoksella

Laajennus toteutetaan kesän aikana ja sen on määrä olla käytössä ennen seuraavaa talvikautta.

TSE tavoittelee kivihiilestä luopumista vuoden 2022 aikana nelosyksikössä ja kaikilta osin vuoteen 2025 mennessä.

− Kivihiilestä luopumisen myötä pienenevät myös toimintamme hiilidioksidipäästöt. Tämä investointi mahdollistaa osaltaan yli 40 000 tonnin päästövähennykset vuositasolla vastaten yli viittä prosenttia TSE:n vuotuisista hiilidioksidipäästöistä, sanoo Turun Seudun Energiantuotanto Oy:n toimitusjohtaja Maija Henell.

Nelosyksikön valmistuessa vuonna 2017 biopolttoaineiden osuus käytettävistä polttoaineista oli noin 50 %. Tänä vuonna puuperäisten polttoaineiden osuus on jo yli 70 %.

− Samanaikaisesti, kun vähennämme kivihiilen käyttöä, tulee operatiivinen toimintavarmuus säilyttää kaikissa tilanteissa. Tämä edellyttää investointeja myös polttoaineiden saatavuuden varmistamiseen, ja nyt tehtävä investointi palvelee myös tätä tavoitetta, toteaa Henell.

Päälaitetoimituksesta on sovittu Raumaster Oy:n kanssa. Raumasterin toimitus sisältää muun muassa biomassan vastaanottotaskun ja kuljettimet.

Raumaster Oy on juuriltaan raumalainen teknologiakonserni, joka toimittaa materiaalinkäsittelyjärjestelmiä energia-, sellu- ja paperiteollisuudelle maailmanlaajuisesti.

TSE investoi kierrätyspolttoaineiden (SRF) vastaanotto- ja syöttölaitteistoon Naantalin voimalaitoksen nelosyksikössä9.6.2020 08:30:00 EESTTiedote