Biotalouden yrityskiihdyttämö BioPaavo ja Kasvu Open jatkavat yhteistyötä

Yhteistyössä Kasvu Open haluaa tukea kasvuyrityksiä tarttumaan uusiin kehittämis- ja liiketoimintamahdollisuuksiin.

Jyväskylän ammattikorkeakoulun yrityskiihdyttämö BioPaavon ja Kasvu Openin yhteistyö jatkuu BioPaavon Hackathon-innovaatiokilpailuissa, jossa tiimit etsivät ratkaisuja ja yhteistyökumppaneita kestävän liiketoiminnan kehittämiseen liittyviin haasteisiin.

BioPaavon Hackathoneihin mukaan valitut osallistujatiimit saavat sparrausta idean edistämiseksi haasteen toimeksiantajalta ja BioPaavon verkostojen asiantuntijamentoreilta. Kilpailu käynnistää voittajatiimin ja toimeksiantajan yhteistyön.

BIOPAAVON HACKATHONIT KIINNOSTAVAT YRITYKSIÄ JA YHTEISTYÖKUMPPANEITA

Vuonna 2022 BioPaavo järjesti yhteensä 11  Hackathon-innovaatiokilpailua eri yritysten toimeksiannosta. BioPaavon Hackathonien kautta innovaatioita ja yhteistyökumppaneita ovat etsineet muun muassa Valtra, Kemira, Neova, Yara  ja YIT.

Haasteiden teemat ovat vaihdelleet teollisuuden sivuvirtojen hyödyntämisestä biopohjaisiin materiaaleihin, digitalisaatioon ja uusiin liiketoimintamalleihin.

Hackathonien tuloksena:

• jo lähes 60 yritystä on aloittanut yhteistyön,
  • 14 yritysten yhteistä tuotekehitys- tai Proof-of-Concept-hanketta on käynnistynyt,
  • neljä uutta tuotetta tai palvelua on jo tuotu markkinoille.

BioPaavon vuoden 2023 ensimmäisen, DataSpaceHackathonin tavoite on yhdistää suomalaisen ruoka-alan toimijat maataloudesta elintarviketeollisuuteen, vähittäiskauppaan ja kuluttajiin asti. Yhteistyö mahdollistaa uusien, yhteisöllistä dataa hyödyntävien ja koko ruokaketjua palvelevien palvelujen synnyttämisen.

Toisena starttaavassa GasumHackathonissa Pohjoismaiden suurin biokaasun tuottaja Gasum Oy etsii kaupallisia yhteistyökumppaneita Gasumin Suomen ja Ruotsin biokaasulaitosten tuottaman hiilidioksidin hyödyntämiseen.

Lue lisää BioPaavosta
Katso DataSpaceHackathon
Katso GasumHackathon

Leena Räisänen
kehitysjohtaja, Kasvu Open
leena.raisanen@kasvuopen.fi

Annimari Lehtomäki
johtava asiantuntija, BioPaavo
annimari.lehtomaki@jamk.fi

Kasvu Open tarjoaa palveluja kasvuhaluisille yrityksille. Visiomme on auttaa jokaista suomalaista yritystä tavoittamaan omat hullunrohkeat unelmansa.

Kasvu Openilla on Suomalaisen Työn Liiton myöntämä Yhteiskunnallinen Yritys -merkki.

Kasvu Openin valtakunnalliset kumppanit ovat: Nordea, Business Jyväskylä, If, Inhouse Group, BioPaavo, Suomalaisen Työn Liitto, Technopolis, Varma ja Yksityisyrittäjäin säätiö.