Björn Natthiko Lindeblad on kuollut

Entinen ekonomisti, metsämunkki ja suosittu luennoitsija inspiroi satojatuhansia lukijoita elämästään kertovalla kirjalla Saatan olla väärässä ja muita oivalluksia elämästä. Parantumatonta ALS-tautia sairastanut Lindeblad (1961-2022) valitsi kuolinpäivänsä kertomatta siitä etukäteen.

Björn Natthiko Lindeblad kuva: Björn Natthiko Lindebladin arkisto

Lupaavasta ekonomin urastaan huolimatta nuori ruotsalainen Björn Lindeblad huomasi haluavansa elämäänsä enemmän merkitystä. Hän päätyi noviisiksi thaimaalaiseen metsäluostariin ja vietti lähes kaksi vuosikymmenta buddhalaisissa luostareissa ympäri maailmaa. Paluu kotimaahan ei ollut helppo, mutta lähipiirinsä ja kaiken oppimansa avulla hän toipui hiljalleen syvästä masennuksesta. Hänestä tuli Ruotsissa tuli rakastettu meditaatio-opettaja, luennoitsija ja talouselämän asiantuntija. Vuonna 2018 Björn sai kuulla sairastavansa parantumatonta, nopeasti etenevää ALS-tautia.

Omaelämäkerrassa Saatan olla väärässä ja muita oivalluksia elämästä Lindeblad pohtii viisaudella, lämmöllä ja huumorilla kaikkea siihenastisessa elämässään oppimaansa ja lähestyvää kuolemaansa. Teos oli Ruotsissa vuoden 2020 myydyin tietokirja. Suomessa syyskuussa 2021 julkaistu kirja on ollut erityisen suosittu äänikirjana.

Jäähyväiskirjeessä, joka julkaistiin Instagramissa tiistaina, Lindeblad pahoittelee, ettei kertonut valitsemaansa kuolinpäivää etukäteen. Hän kuoli kotonaan läheistensä ympäröimänä. "Kiitos kaikille jotka valaisitte elämäni", Lindeblad kirjoittaa.

Lindebladin viesti Instagramissa

Haastattelu Yle Teemassa 10.1.2022

Helsingin Sanomien juttu Lindebladista

Björn Natthiko Lindeblad kuva: Björn Natthiko Lindebladin arkisto

Aula & Co on kasvava keskisuuri kirjankustantamo. Viisivuotiaan kustantamon hittikirjoja ovat muun muassa Heather Morrisin Auschwitzin tatuoija, maailman tunnetuimman tähtitieteilijän Neil DeGrasse Tysonin Tähtitiedettä kiireisille sekä kulttimaineeseen noussut Lucia Berlinin Siivoojan käsikirja.

Aula & Co siirtyy elokuun 2021 lopussa Storytel Booksin omistukseen, mutta jatkaa toimintaansa täysin itsenäisenä yhtiönä.

Markus Leikola kirjoittaa kirjaa Ukrainan ja Venäjän suhteista – mesenaattikampanja käyntiin ennätysvauhdilla16.5.2022 12:26:41 EEST | Tiedote

Markus Leikola on seurannut Ukrainan ja Venäjän suhteita jo 40 vuotta. Kun sota syttyi, Markus Leikola alkoi kirjoittaa. Nyt hän viimeistelee elokuussa julkaistavaa kirjaa Sodan ja rauhan kronikka. Oivaltavassa tekstissä kietoutuvat yhteen sotatoimet, diplomatia, kulttuuri, talous ja viestintä. Kirjan kustantaa Aula & Co. Kirjasta käynnistettiin Mesenaatti-kampanja, jonka tuotoista puolet lahjoitetaan SPR:n kautta Ukrainalle. Parhaillaan käynnissä oleva kampanja saavutti minimitavoitteensa ennätysvauhtia, alle kahdessa vuorokaudessa.

Tähtitieteen pimennossa olleet naiset esiin – Markus Hotakaisen uutuuskirja Tähtitieteen naiset14.4.2022 09:00:00 EEST | Tiedote

Tähtitieteen parissa on työskennellyt paljon naisia, jotka ovat tehneet merkittävää tutkimusta, mutta joiden saavutukset ovat jääneet vähälle huomiolle. Markus Hotakaisen uutuustietokirja Tähtitieteen naiset nostaa heitä esiin. Kirjan julkistamistilaisuus on tiistaina 10.5. klo 18 Kaivopuiston tähtitornissa. Lisäksi Hotakainen esitelmöi kirjansa pohjalta Ursan illassa 19.4.