Björn Natthiko Lindeblad on kuollut

Entinen ekonomisti, metsämunkki ja suosittu luennoitsija inspiroi satojatuhansia lukijoita elämästään kertovalla kirjalla Saatan olla väärässä ja muita oivalluksia elämästä. Parantumatonta ALS-tautia sairastanut Lindeblad (1961-2022) valitsi kuolinpäivänsä kertomatta siitä etukäteen.
Björn Natthiko Lindeblad kuva: Björn Natthiko Lindebladin arkisto

Lupaavasta ekonomin urastaan huolimatta nuori ruotsalainen Björn Lindeblad huomasi haluavansa elämäänsä enemmän merkitystä. Hän päätyi noviisiksi thaimaalaiseen metsäluostariin ja vietti lähes kaksi vuosikymmenta buddhalaisissa luostareissa ympäri maailmaa. Paluu kotimaahan ei ollut helppo, mutta lähipiirinsä ja kaiken oppimansa avulla hän toipui hiljalleen syvästä masennuksesta. Hänestä tuli Ruotsissa tuli rakastettu meditaatio-opettaja, luennoitsija ja talouselämän asiantuntija. Vuonna 2018 Björn sai kuulla sairastavansa parantumatonta, nopeasti etenevää ALS-tautia.

Omaelämäkerrassa Saatan olla väärässä ja muita oivalluksia elämästä Lindeblad pohtii viisaudella, lämmöllä ja huumorilla kaikkea siihenastisessa elämässään oppimaansa ja lähestyvää kuolemaansa. Teos oli Ruotsissa vuoden 2020 myydyin tietokirja. Suomessa syyskuussa 2021 julkaistu kirja on ollut erityisen suosittu äänikirjana.

Jäähyväiskirjeessä, joka julkaistiin Instagramissa tiistaina, Lindeblad pahoittelee, ettei kertonut valitsemaansa kuolinpäivää etukäteen. Hän kuoli kotonaan läheistensä ympäröimänä. "Kiitos kaikille jotka valaisitte elämäni", Lindeblad kirjoittaa.

Lindebladin viesti Instagramissa

Haastattelu Yle Teemassa 10.1.2022

Helsingin Sanomien juttu Lindebladista

Björn Natthiko Lindeblad kuva: Björn Natthiko Lindebladin arkisto

Kalevankatu 34

Aula & Co on kasvava keskisuuri kirjankustantamo. Viisivuotiaan kustantamon hittikirjoja ovat muun muassa Heather Morrisin Auschwitzin tatuoija, maailman tunnetuimman tähtitieteilijän Neil DeGrasse Tysonin Tähtitiedettä kiireisille sekä kulttimaineeseen noussut Lucia Berlinin Siivoojan käsikirja.

Aula & Co siirtyy elokuun 2021 lopussa Storytel Booksin omistukseen, mutta jatkaa toimintaansa täysin itsenäisenä yhtiönä.

Menestyskirjailija Heather Morrisin uutuuskirja Nousevan auringon sisaret kertoo muusikko Norah Chambersin ihmeellisestä vankikuorosta19.4.2024 09:54:00 EEST | Tiedote

Toisen maailmansodan aikaan japanilaisten vankileirillä englantilainen kapellimestari ja säveltäjä Norah Chambers perusti naisvankien kanssa a cappella -kuoron. Se pelasti monta ihmistä kurjuudelta vaikeissa oloissa. Heather Morrisin uutuusteos Nousevan auringon sisaret kertoo sisaruudesta ja selviämisestä vankileirillä. Heather Morrisin kirjoja on myyty Suomessa yli yli 300 000 kappaletta. Menestysteos Auschwitzin tatuoija kääntyy kesäkuussa tv-sarjaksi. Pääosaa esittää Harvey Keitel, ja tunnusmusiikin laulaa Barbara Streisand.