Black Friday 2022 – vähittäiskauppa haasteiden edessä

Jälleenmyyjät odottavat tämän vuoden Black Friday -myynnin olevan maltillista, sillä ostovoima heikkenee kaikissa maissa, ja inflaatio kiihtyy maailmanlaajuisesti. Kuluttajat reagoivat tähän vähentämällä ei-välttämätöntä kulutustaan.

Atradiuksen uusimman tiedotteen mukaan vähittäismyynnin ennustetaan supistuvan tänä vuonna edellisvuodesta viidellä tärkeällä markkina-alueella (Yhdysvallat, Yhdistynyt kuningaskunta, Saksa, Alankomaat ja Espanja) ja vain Ranskassa myynnin arvioidaan kasvavan hieman. Atradiuksen asiantuntijat arvioivat, mitä vähittäiskauppiaat voivat odottaa tulevalta Black Fridaylta.

"Ranskassa odotamme myynnin laskevan yleisesti sekä Black Fridayn että joulusesongin aikana erityisesti muiden kuin välttämättömien tuotteiden osalta", sanoo Atradius Ranskan riskienhallintajohtaja Axelle Martin. Hänen mukaansa vähittäiskauppiaiden on löydettävä oikea tasapaino myyntivolyymien ja katemarginaalien välille menestyäkseen haastavilla markkinoilla.

Saksassa fyysinen vähittäiskauppa elpyi jonkin verran, kun talous avautui pandemian jälkeen, mutta pienemmät vähittäiskauppiaat kamppailevat nousevien kustannusten kanssa. "Odotamme, että vuonna 2023 vähittäiskaupan tappiot lisääntyvät noin 25 prosenttia edellisvuodesta", sanoo Nicole Bludau, Atradius Saksan riskienhallintajohtaja.

Alankomaiden vähittäiskauppiaisiin kohdistuu samoja paineita kuin muualla Euroopassa. "Kalliimpien kulutustavaroiden myynti on laskenut jo jonkin aikaa", sanoo Resul Ozdemiroglu, Atradius Alankomaiden riskienhallintajohtaja. "Syyskuusta lähtien myös muodin myynti on laskenut."

Espanjassa vähittäiskauppiaat odottavat, että Black Friday on edellisvuotta hiljaisempi. ”Reaalimääräisesti laitteita myydään vähemmän, mutta myynnin euromäärä on todennäköisesti sama kuin viime vuonna inflaation vaikutuksesta johtuen”, Atradius Espanjan yksikkö arvioi.

Isossa-Britanniassa Black Friday ja joulusesonki voivat olla monille vähittäiskauppiaille "ratkaisevia", arvioi Atradius Ison-Britannian riskienhallintajohtaja Owen Basset. "Nykyiset olosuhteet asettavat jopa kaikkein vahvimmatkin vähittäiskauppiaat koetukselle riippumatta siitä, käyvätkö he kauppaa verkossa, kivijalassa vai molemmissa".

Yhdysvalloissa ollaan optimistisempia Black Friday -näkymien suhteen. "Juhlapyhien kulutuksen odotetaan olevan tervettä viimeaikaisista inflaatiohaasteista huolimatta", sanoo Marjorie Weinberg Atradius Yhdysvaltojen riskienhallintayksiköstä.

Lue koko tiedote täältä.

Mannerheimintie 4