Black Friday houkuttelee suomalaiset ostoksille

Black Fridaysta on tullut yksi suosituimmista ostospäivistä Suomessa – heti juhannuksen ja joulun jälkeen. Vuoden 2019 mustana perjantaina S-Pankin asiakkaiden luottokorttiostot lisääntyivät yli 70 prosenttia. Lasten vaatteita ja leluja ostettiin jopa viisi kertaa normaalia perjantaita enemmän.

S-Pankin korttitilastojen perusteella Black Fridaysta on tullut yksi vuoden suosituimmista yksittäisistä ostospäivistä heti juhannuksen ja joulun jälkeen. Vuonna 2019 S-Pankin S-Etukortti Visoja käytettiin eniten juhannuksen ja joulun aatonaattoina.

Vuonna 2019 Black Friday osui perjantaille 29.11., jolloin S-Pankin korttien credit- eli luottopuolella maksettiin verkossa ja kivijalkakaupoissa yhteensä 71 prosenttia enemmän kuin normaalina perjantaina.

Black Fridayn alennusmyynneistä ostettiin vuonna 2019 S-Pankin korttitilastojen mukaan erityisesti huonekaluja ja kodinkoneita, joita myytiin lähes 5,5 (541 %) kertaa enemmän kuin vuoden muina perjantai-päivinä. Lasten vaatteisiin ja leluihin käytettiin rahaa yli viisi kertaa enemmän (525 %). Tuoteryhmässä tietokoneet, kamerat ja puhelimet myynti oli yli nelinkertaista (455 %) ja vaatteidenkin osalta yli kaksinkertaista (266 %) normiperjantaihin verrattuna.

”Vuosi vuodelta Black Fridayn tarjoukset tuntuvat alkavan yhä aikaisemmin ja myös korttiostot jakautuvat useammalle päivälle ennen ja jälkeen Black Fridayn”, kertoo korttien tuoteryhmäpäällikkö Marketta Lundell S-Pankista.

”Monien Black Friday -suosikkien kysyntä on ollut tänä vuonna normaalia suurempaa jo ennen alennusmyyntejä. Esimerkiksi kodinkoneita ja elektroniikkaa ostettiin S-Pankin korttitilastojen perusteella huhti-toukokuussa korona-aikaan lähes 20 prosenttia enemmän kuin edellisvuonna samaan aikaan. Lokakuussa kasvua oli jo 22 prosenttia. On kiinnostavaa nähdä, tuleeko nyt mustana perjantaina samanlaista piikkiä kuin aiempina vuosina”, Lundell jatkaa.

Harkittuja ostoksia

”Marraskuun alennusmyynnit on hyvä mahdollisuus tehdä esimerkiksi harkittuja joululahjaostoksia jo hyvissä ajoin etukäteen ja toisaalta myös jo pidempään hankintalistalla olleita isompia hankintoja. Luottokortilla maksaessa ostoksille saa myös turvaa esimerkiksi epäonnistuneen toimituksen varalta ja tarvittaessa myös joustoa maksuaikatauluun”, Lundell vinkkaa.

Maailmalla tunnetut marraskuun muut alennuspäivät Singles’ Day ja erityisesti verkkotarjouksiin keskittyvä Cyber Monday eivät edelleenkään näy piikkinä S-Pankin korttiasiakkaiden kulutuksessa.

Tänä vuonna Black Friday on perjantaina 27.11.2020.

Tiedot perustuvat S-Etukortti Visoilla tehtyihin maksuihin vuosina 2019 ja 2020. S-Pankin asiakkailla on käytössään 2,4 miljoonaa S-Etukortti Visaa. Tuoteryhmät on koostettu korttitapahtumien MCC-toimialakoodien (Merchant Category Code) perusteella.

Lisätietoja:
Marketta Lundell, korttien tuoteryhmäpäällikkö, S-Pankki, p. 040 505 8858, marketta.lundell@s-pankki.fi

S-Pankin korttitilastot: Koronavuosi näkyi suomalaisten arjessa – verkkokauppa yhä suositumpaa19.1.2021 09:45:00 EETTiedote

Poikkeuksellinen koronavuosi 2020 vaikutti merkittävästi suomalaisten korttiostoihin. Rajoitusten myötä rahaa käytettiin normaalia enemmän ruokakauppoihin ja kodin laittamiseen. Verkkokauppa kasvatti edelleen suosiotaan vuoden loppua kohden. Erityisesti digitaalisten viihdepalvelujen korttiostot lisääntyivät vuodenvaihteessa. Korona näkyi selvästi myös ABC-huoltoasemilla ja liikenteessä.

Finanssivalvonta on hyväksynyt S-Pankin perusesitteen liittyen joukkovelkakirjaohjelmaan22.12.2020 13:35:00 EETTiedote

EI JULKAISTAVAKSI TAI LEVITETTÄVÄKSI, KOKONAAN TAI OSITTAIN, SUORAAN TAI VÄLILLISESTI YHDYSVALLOISSA, AUSTRALIASSA, KANADASSA, JAPANISSA, HONGKONGISSA, ETELÄ-AFRIKASSA, SINGAPORESSA TAI MISSÄÄN MUUSSA VALTIOSSA, JOSSA JULKAISEMINEN TAI LEVITTÄMINEN OLISI LAINVASTAISTA. Finanssivalvonta on eilen 21.12.2020 hyväksynyt S-Pankki Oyj:n perusesitteen liittyen yhteensä enintään 1,5 miljardin euron joukkovelkakirjaohjelmaan, jonka puitteissa voidaan laskea liikkeeseen vakuudettomia lainaosuuksia ja katettuja joukkolainoja. Ohjelman alla liikkeeseenlaskettavia instrumentteja saatetaan hakea listattavaksi Nasdaq Helsinki Oy:n pörssilistalle. Perusesite on saatavilla englanninkielisenä S-Pankin internetsivuilta osoitteesta https://www.s-pankki.fi/investors. Danske Bank A/S toimii ohjelman järjestäjänä. Lisätietoja: Pekka Ylihurula, toimitusjohtaja, S-Pankki, pekka.ylihurula@s-pankki.fi, p. 010 768 2100 Eero Saloranta, johtaja, Yritysasiakkaat ja Treasury, S-Pankki, eero.saloranta@s-pankki.fi, p.