S-Pankki Oyj

Black Friday houkuttelee suomalaiset ostoksille

Jaa
Black Fridaysta on tullut yksi suosituimmista ostospäivistä Suomessa – heti juhannuksen ja joulun jälkeen. Vuoden 2019 mustana perjantaina S-Pankin asiakkaiden luottokorttiostot lisääntyivät yli 70 prosenttia. Lasten vaatteita ja leluja ostettiin jopa viisi kertaa normaalia perjantaita enemmän.

S-Pankin korttitilastojen perusteella Black Fridaysta on tullut yksi vuoden suosituimmista yksittäisistä ostospäivistä heti juhannuksen ja joulun jälkeen. Vuonna 2019 S-Pankin S-Etukortti Visoja käytettiin eniten juhannuksen ja joulun aatonaattoina.

Vuonna 2019 Black Friday osui perjantaille 29.11., jolloin S-Pankin korttien credit- eli luottopuolella maksettiin verkossa ja kivijalkakaupoissa yhteensä 71 prosenttia enemmän kuin normaalina perjantaina.

Black Fridayn alennusmyynneistä ostettiin vuonna 2019 S-Pankin korttitilastojen mukaan erityisesti huonekaluja ja kodinkoneita, joita myytiin lähes 5,5 (541 %) kertaa enemmän kuin vuoden muina perjantai-päivinä. Lasten vaatteisiin ja leluihin käytettiin rahaa yli viisi kertaa enemmän (525 %). Tuoteryhmässä tietokoneet, kamerat ja puhelimet myynti oli yli nelinkertaista (455 %) ja vaatteidenkin osalta yli kaksinkertaista (266 %) normiperjantaihin verrattuna.

”Vuosi vuodelta Black Fridayn tarjoukset tuntuvat alkavan yhä aikaisemmin ja myös korttiostot jakautuvat useammalle päivälle ennen ja jälkeen Black Fridayn”, kertoo korttien tuoteryhmäpäällikkö Marketta Lundell S-Pankista.

”Monien Black Friday -suosikkien kysyntä on ollut tänä vuonna normaalia suurempaa jo ennen alennusmyyntejä. Esimerkiksi kodinkoneita ja elektroniikkaa ostettiin S-Pankin korttitilastojen perusteella huhti-toukokuussa korona-aikaan lähes 20 prosenttia enemmän kuin edellisvuonna samaan aikaan. Lokakuussa kasvua oli jo 22 prosenttia. On kiinnostavaa nähdä, tuleeko nyt mustana perjantaina samanlaista piikkiä kuin aiempina vuosina”, Lundell jatkaa.

Harkittuja ostoksia

”Marraskuun alennusmyynnit on hyvä mahdollisuus tehdä esimerkiksi harkittuja joululahjaostoksia jo hyvissä ajoin etukäteen ja toisaalta myös jo pidempään hankintalistalla olleita isompia hankintoja. Luottokortilla maksaessa ostoksille saa myös turvaa esimerkiksi epäonnistuneen toimituksen varalta ja tarvittaessa myös joustoa maksuaikatauluun”, Lundell vinkkaa.

Maailmalla tunnetut marraskuun muut alennuspäivät Singles’ Day ja erityisesti verkkotarjouksiin keskittyvä Cyber Monday eivät edelleenkään näy piikkinä S-Pankin korttiasiakkaiden kulutuksessa.

Tänä vuonna Black Friday on perjantaina 27.11.2020. 

Tiedot perustuvat S-Etukortti Visoilla tehtyihin maksuihin vuosina 2019 ja 2020. S-Pankin asiakkailla on käytössään 2,4 miljoonaa S-Etukortti Visaa. Tuoteryhmät on koostettu korttitapahtumien MCC-toimialakoodien (Merchant Category Code) perusteella.

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Kuvat

Linkit

Tietoja julkaisijasta

S-Pankki Oyj
S-Pankki Oyj
Fleminginkatu 34
00510 Helsinki

https://www.s-pankki.fi

S-Pankki on suomalainen pankki, joka haluaa mahdollistaa vähän rahakkaamman huomisen jokaiselle lompakon paksuudesta riippumatta. Meillä asiantuntemus tarkoittaa sekä talouden että ihmisen ymmärtämistä: osana S-ryhmää tunnemme 3,1 miljoonan asiakkaamme arjen. Uudistamme pankkialaa tarjoamalla ylivoimaista helppoutta ja hyötyä pankin ja kaupan palveluita yhdistämällä.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta S-Pankki Oyj

Enkät: Invånarna i huvudstadsregionen är mer villiga att göra längre resor till sin stuga2.7.2025 08:00:00 EEST | Pressmeddelande

Enligt en enkät som S-Banken låtit göra åker finländarna till stugan några gånger om året och det vanligaste sällskapet är maken eller makan. Vanligen stannar de ett par dagar på stugan, och för många är det den knappa fritiden som begränsar den tid som kan tillbringas på stugan. Invånarna i huvudstadsregionen är mer villiga än andra finländare att resa upp till 300 kilometer till sin stuga.

Enkät: Finländarna spenderar mer pengar på semester i hemlandet än utomlands – turister stannar nu längre på inhemska resmål än tidigare26.6.2025 10:46:42 EEST | Pressmeddelande

Enligt en nyligen genomförd undersökning spenderas mer pengar på semesterresor inom landet än på utlandssemestrar. Utomlands står boendet för en större del av budgeten, medan inrikesresor medför högre kostnader för färdmedel. Den inhemska turismen gynnas av olika evenemang och resenärerna vill i allt högre grad ha individuella upplevelser och lättanvända tjänster.

Tutkimus: Suomalaiset käyttävät kotimaassa lomailuun enemmän rahaa kuin ulkomaanmatkoilla – kotimaankohteissa viihdytään nyt aiempaa pidempään26.6.2025 10:46:42 EEST | Tiedote

Tuoreen tutkimuksen mukaan kotimaahan suuntautuvilla lomamatkoilla rahaa käytetään enemmän kuin ulkomaanmatkoilla. Ulkomailla majoitus vie suuremman osan budjetista, kun taas liikkumisen kuluja syntyy kotimaanmatkoilla enemmän. Erilaiset tapahtumat vauhdittavat kotimaanmatkailua ja matkoilla halutaan tällä hetkellä yhä enemmän yksilöllisiä elämyksiä ja helppokäyttöisiä palveluja.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye