Intrum Oy

Black Friday lähestyy - eurooppalainen tutkimus osoittaa, että lähes kaksi kolmesta suomalaisesta ostaa vähemmän kuin ennen pandemiaa edistääkseen kestävää elämäntapaa

Jaa
Kasvava kiinnostus kestävään kehitykseen näkyy suomalaisten kuluttajien ostokäyttäytymisessä ja jo lähes kaksi kolmesta suomalaisesta ostaa vähemmän kuin ennen pandemiaa. Vastuullisuus näkyy myös kuluttajien odotuksissa yrityksille; kolmasosa suomalaisista ja 41 prosenttia Z-sukupolvesta ei tuntisi syyllisyyttä maksaa epäeettisille yrityksille sovittua myöhemmin. Suomessa kestävän kuluttamisen trendin etunenässä ovat ostovoimaiset suuret ikäluokat, kun taas Euroopassa nuoret kuluttavat muita ikäluokkia vastuullisemmin.

Perjantaina, 26. marraskuuta vietetään jälleen globaalia Black Friday -ostospäivää. Kyseisen päivä on monissa maissa vuoden suurin vähittäiskaupan alennusjuhla. Suomessa Black Friday -ilmiö näkyy erityisesti kodintekniikassa ja urheilukaupassa.

Intrumin uuden kuluttajien maksutapatutkimuksen mukaan kasvava kiinnostus kestävään elämäntapaan on saanut lähes kaksi kolmesta suomalaisesta rajoittamaan kulutustaan pandemiaa edeltävään aikaan verrattuna.

"Tuloksemme osoittavat, että kestävä kehitys nousee kuluttajien asialistalla yhä korkeammalle ja tässä suomalaiset ovat keskimääräistä eurooppalaista edellä. Suomessa erityisesti ostovoimaiset suuret ikäluokat, niin kutsutut boomerit, ajavat kestävää kehitystä, kun Euroopassa taas nuoret ovat muita ikäluokkia kiinnostuneempia vastuullisuudesta. Kuluttajat myös vaativat yhä enemmän yrityksiä vastuuseen niiden kestävän kehityksen sitoumuksista ja erityisesti nuorempi sukupolvi käyttää kulutustaan keinona painostaa yrityksiä vastuullisuuskysymyksissä. Vaikka kuluttajien aikomukset eivät aina käänny toiminnaksi, niin näitä tuloksia katsellessa näyttää siltä, että kulutuspäätöksissä vastuullisuuden merkitys on kasvussa”, sanoo Intrumin myyntijohtaja Juha Iskala.

Vastuullisuus näkyy kuluttajien ostopäätöksissä…

Enemmistö suomalaisista vastaajista ostaa vähemmän kuin ennen pandemiaa karsiakseen tarpeetonta tavaraa ja elääkseen yksinkertaisemmin.

  • 64 prosenttia suomalaisesta ostaa vähemmän kuin ennen pandemiaa (Euroopan keskiarvo 57 %).
  • 54 prosenttia suomalaisista sanoo kiinnostuksen vastuullisuuteen motivoineen vähentämään kulutusta (Euroopan keskiarvo 47 %). Suurista ikäluokista näin sanoo jopa 60 prosenttia.
  • 71 prosenttia suomalaisista korjaa ja kierrättää uuden ostamisen sijaan (Euroopan keskiarvo 65 %).

…mutta tuotteiden hinta estää kestävämmän elämäntavan

  • 57 prosenttia suomalaisista sanoo, ettei heillä ole varaa elää niin kestävästi kuin haluaisivat.
  • Pienituloisista kuluttajista lähes seitsemän kymmenestä (67 %) noudattaisi kestävämpää elämäntapaa, jos heillä olisi siihen varaa.

Kuluttajat odottavat yrityksiltä arvojensa mukaista toimintaa ja ovat valmiita rankaisemaan epäeettisyydestä

Suomalaiset kuluttajat myös odottavat yritysten noudattavan heidän arvojaan ja ovat valmiita rankaisemaan epäeettisiä yrityksiä.

  • 54 prosenttia suomalaisista ei osta tuotteita tai palveluja yritykseltä, jonka toiminnasta aiheutuu vahinkoa ympäristölle (Euroopan keskiarvo 52 %). Keski-ikäisistä ja sitä vanhemmista suomalaisista näin sanoo noin 60 prosenttia.
  • 47 prosenttia suomalaisista sanoo käyttävänsä vaikutusvaltaansa kuluttajana edistääkseen myönteistä yhteiskunnallista muutosta.
  • 29 prosenttia suomalaisista ja 41 prosenttia Z -sukupolvesta ei tuntisi syyllisyyttä maksaa epäeettisille yrityksille sovittua myöhemmin.

Tietoja tutkimuksesta

Intrumin Kuluttajien maksutapatutkimus (European Consumer Payment Report) tutkii eurooppalaisten kuluttajien arkea; heidän kulutuskäyttäytymistään, maksukykyään sekä taloudenhallintaansa. Raportti perustuu Longituden 24 Euroopan maassa toteuttamaan ulkoiseen kyselyyn ja tutkimukseen. Tutkimuksen kenttätyöt tehtiin 21.7. - 26.8.2021 välisenä aikana. Tutkimukseen osallistui yhteensä 24 012 kuluttajaa ja maakohtainen otanta on vähintään 1000 vastaajaa, joiden ikä on vähintään 18 vuotta. Tutkimuksen tulokset on painotettu vastaamaan maiden väestön sukupuoli- ja ikärakennetta.

Vuoden 2021 täydellinen raportti julkaistaan 30.11.2021 osoitteessa intrum.fi/ecpr2021

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Kuvat

Liitteet

Tietoja julkaisijasta

Intrum Oy
Intrum Oy
Hitsaajankatu 20
00811 Helsinki

09 229 111http://www.intrum.fi

Intrum on alan johtava luotonhallintapalvelujen tarjoaja 24 markkina-alueella Euroopassa. Auttamalla yrityksiä saamaan maksunsa ja tukemalla ihmisiä viivästyneiden maksujen kanssa Intrum näyttää tietä kohti tervettä taloutta ja on ratkaisevassa asemassa yhteiskunnassa. Intrumilla on noin 10 000 omistautunutta ammattilaista, jotka palvelevat noin 80 000 yritystä eri puolilla Eurooppaa. Vuonna 2022 liikevaihto oli 19,5 miljardia Ruotsin kruunua. Intrumin pääkonttori sijaitsee Tukholmassa, Ruotsissa ja Intrumin osake on noteerattu Nasdaq Tukholman pörssissä. Lisätietoja on osoitteessa www.intrum.com.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Intrum Oy

Maksuviiveiden määrä laskenut, mutta konkurssien aalto kasvaa4.1.2024 07:50:00 EET | Tiedote

Intrumin uusin maksuviivetutkimus vuoden 2023 viimeiseltä neljännekseltä kertoo, että yritysten maksuviiveiden suhteellinen määrä on laskenut 5,6 prosenttia verrattuna vuoden takaiseen ajankohtaan. Suomen talous on kuluneen vuoden aikana ollut taantumassa ja se näkyy yritysten maksuvaikeuksissa. Lasku on suhteellisesti pienintä pienissä yrityksissä. Maksuviiveellisten yritysten määrä on laskenut lähes koko maassa. Suhteellisesti eniten maksuviiveitä on suhdanneherkillä majoitus- ja ravitsemisalalla sekä rakennusalalla. Konkurssien määrä on ollut merkittävässä kasvussa verrattuna aiempiin vuosiin.

Tutkimus: Yli puolet suomalaisista kuluttaa yhtä paljon kuin ansaitsee ja 22 prosenttia elää yli varojensa20.11.2023 08:54:28 EET | Tiedote

Intrumin Eurooppalaisen kuluttajien maksutaparaportin mukaan 75 prosenttia kuluttajista sanoo kuluttavansa kuukaudessa joko yhtä paljon kuin saa tuloja tai elävänsä yli varojensa. Niillä 22 prosentilla vastaajista, joiden menot ylittävät tulot, ylitys on keskimäärin 226 euroa. Peräti 31 prosentilla kuluttajista ei ole lainkaan säästöpuskuria odottamattomien kulujen varalle. Hyvä uutinen on, että 40 prosentilla on säästöjä pahan päivän varalle vähintään kahden kuukauden palkan verran.

Tutkimus: Suomalaisten asenteet laskujen maksamiseen muuttumassa17.11.2023 07:50:00 EET | Tiedote

Intrumin Eurooppalainen kuluttajien maksutapatutkimus paljastaa, että kuluttajien asenteet ajoissa maksamiseen ovat muuttumassa. Suomessa 43 prosenttia kuluttajista on jättänyt yhden tai useamman laskun maksamatta ajallaan viimeisen vuoden aikana. Neljännes tuntee aiempaa vähemmän syyllisyyttä laskun maksamatta jättämisestä. 68 prosenttia sanoo, ettei ostaisi yritykseltä, jonka uskovat käyttävän vaikeaa taloustilannetta hyväkseen.

Yritysten maksuviiveet kääntyneet laskuun, konkurssien määrä kasvaa5.10.2023 08:00:00 EEST | Tiedote

Intrumin uusin maksuviivetutkimus vuoden kolmannelta vuosineljännekseltä kertoo, että yritysten maksuviiveiden suhteellinen määrä on laskenut 7,8 prosenttia verrattuna vuoden takaiseen ajankohtaan. Vuosi sitten energian hinnan voimakas nousu lisäsi selvästi maksuviiveellisten yritysten määrää. Laskua on lähes koko maassa ja valtaosalla toimialoista. Poikkeuksena tukku- ja vähittäiskaupan ala, jossa maksuviiveellisten yritysten määrä on kasvanut hieman. Rakennus- ja kiinteistöalalla maksuviiveellisten yritysten määrä on säilynyt lähes samalla tasolla, mutta alan ahdinko näkyy konkurssien määrän jyrkkänä kasvuna.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye