Intrum Oy

Black Friday lähestyy - eurooppalainen tutkimus osoittaa, että lähes kaksi kolmesta suomalaisesta ostaa vähemmän kuin ennen pandemiaa edistääkseen kestävää elämäntapaa

Jaa
Kasvava kiinnostus kestävään kehitykseen näkyy suomalaisten kuluttajien ostokäyttäytymisessä ja jo lähes kaksi kolmesta suomalaisesta ostaa vähemmän kuin ennen pandemiaa. Vastuullisuus näkyy myös kuluttajien odotuksissa yrityksille; kolmasosa suomalaisista ja 41 prosenttia Z-sukupolvesta ei tuntisi syyllisyyttä maksaa epäeettisille yrityksille sovittua myöhemmin. Suomessa kestävän kuluttamisen trendin etunenässä ovat ostovoimaiset suuret ikäluokat, kun taas Euroopassa nuoret kuluttavat muita ikäluokkia vastuullisemmin.

Perjantaina, 26. marraskuuta vietetään jälleen globaalia Black Friday -ostospäivää. Kyseisen päivä on monissa maissa vuoden suurin vähittäiskaupan alennusjuhla. Suomessa Black Friday -ilmiö näkyy erityisesti kodintekniikassa ja urheilukaupassa.

Intrumin uuden kuluttajien maksutapatutkimuksen mukaan kasvava kiinnostus kestävään elämäntapaan on saanut lähes kaksi kolmesta suomalaisesta rajoittamaan kulutustaan pandemiaa edeltävään aikaan verrattuna.

"Tuloksemme osoittavat, että kestävä kehitys nousee kuluttajien asialistalla yhä korkeammalle ja tässä suomalaiset ovat keskimääräistä eurooppalaista edellä. Suomessa erityisesti ostovoimaiset suuret ikäluokat, niin kutsutut boomerit, ajavat kestävää kehitystä, kun Euroopassa taas nuoret ovat muita ikäluokkia kiinnostuneempia vastuullisuudesta. Kuluttajat myös vaativat yhä enemmän yrityksiä vastuuseen niiden kestävän kehityksen sitoumuksista ja erityisesti nuorempi sukupolvi käyttää kulutustaan keinona painostaa yrityksiä vastuullisuuskysymyksissä. Vaikka kuluttajien aikomukset eivät aina käänny toiminnaksi, niin näitä tuloksia katsellessa näyttää siltä, että kulutuspäätöksissä vastuullisuuden merkitys on kasvussa”, sanoo Intrumin myyntijohtaja Juha Iskala.

Vastuullisuus näkyy kuluttajien ostopäätöksissä…

Enemmistö suomalaisista vastaajista ostaa vähemmän kuin ennen pandemiaa karsiakseen tarpeetonta tavaraa ja elääkseen yksinkertaisemmin.

  • 64 prosenttia suomalaisesta ostaa vähemmän kuin ennen pandemiaa (Euroopan keskiarvo 57 %).
  • 54 prosenttia suomalaisista sanoo kiinnostuksen vastuullisuuteen motivoineen vähentämään kulutusta (Euroopan keskiarvo 47 %). Suurista ikäluokista näin sanoo jopa 60 prosenttia.
  • 71 prosenttia suomalaisista korjaa ja kierrättää uuden ostamisen sijaan (Euroopan keskiarvo 65 %).

…mutta tuotteiden hinta estää kestävämmän elämäntavan

  • 57 prosenttia suomalaisista sanoo, ettei heillä ole varaa elää niin kestävästi kuin haluaisivat.
  • Pienituloisista kuluttajista lähes seitsemän kymmenestä (67 %) noudattaisi kestävämpää elämäntapaa, jos heillä olisi siihen varaa.

Kuluttajat odottavat yrityksiltä arvojensa mukaista toimintaa ja ovat valmiita rankaisemaan epäeettisyydestä

Suomalaiset kuluttajat myös odottavat yritysten noudattavan heidän arvojaan ja ovat valmiita rankaisemaan epäeettisiä yrityksiä.

  • 54 prosenttia suomalaisista ei osta tuotteita tai palveluja yritykseltä, jonka toiminnasta aiheutuu vahinkoa ympäristölle (Euroopan keskiarvo 52 %). Keski-ikäisistä ja sitä vanhemmista suomalaisista näin sanoo noin 60 prosenttia.
  • 47 prosenttia suomalaisista sanoo käyttävänsä vaikutusvaltaansa kuluttajana edistääkseen myönteistä yhteiskunnallista muutosta.
  • 29 prosenttia suomalaisista ja 41 prosenttia Z -sukupolvesta ei tuntisi syyllisyyttä maksaa epäeettisille yrityksille sovittua myöhemmin.

Tietoja tutkimuksesta

Intrumin Kuluttajien maksutapatutkimus (European Consumer Payment Report) tutkii eurooppalaisten kuluttajien arkea; heidän kulutuskäyttäytymistään, maksukykyään sekä taloudenhallintaansa. Raportti perustuu Longituden 24 Euroopan maassa toteuttamaan ulkoiseen kyselyyn ja tutkimukseen. Tutkimuksen kenttätyöt tehtiin 21.7. - 26.8.2021 välisenä aikana. Tutkimukseen osallistui yhteensä 24 012 kuluttajaa ja maakohtainen otanta on vähintään 1000 vastaajaa, joiden ikä on vähintään 18 vuotta. Tutkimuksen tulokset on painotettu vastaamaan maiden väestön sukupuoli- ja ikärakennetta.

Vuoden 2021 täydellinen raportti julkaistaan 30.11.2021 osoitteessa intrum.fi/ecpr2021

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Kuvat

Liitteet

Tietoja julkaisijasta

Intrum Oy
Intrum Oy
Hitsaajankatu 20
00811 Helsinki

09 229 111http://www.intrum.fi

Intrum on alan johtava luotonhallintapalvelujen tarjoaja 20 markkina-alueella Euroopassa. Auttamalla yrityksiä saamaan maksunsa ja tukemalla ihmisiä viivästyneiden maksujen kanssa Intrum näyttää tietä kohti tervettä taloutta ja on ratkaisevassa asemassa yhteiskunnassa. Intrumilla on noin 9 500 omistautunutta ammattilaista, jotka palvelevat noin 70 000 yritystä eri puolilla Eurooppaa. Vuonna 2024 liikevaihto oli 18 miljardia Ruotsin kruunua. Intrumin pääkonttori sijaitsee Tukholmassa, Ruotsissa ja Intrumin osake on noteerattu Nasdaq Tukholman pörssissä. Lisätietoja on osoitteessa www.intrum.com.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Intrum Oy

Yhä useampi velkaantuu asumismaksujen vuoksi ja saa häätöhaasteen27.5.2025 07:55:00 EEST | Tiedote

Yhä useampi asumismaksujen viivästymisten vuoksi perintään joutunut saa häätöhaasteen, paljastaa luotonhallintayhtiö Intrumin tuore katsaus asumisen maksuvaikeuksista johtuvasta kuluttajien velkaantumisesta. Erityisesti nuorten aikuisten velkaantuminen asumismaksujen vuoksi on moninkertaistunut vuoden 2021 jälkeen. Asumismaksuista myös muistutetaan aiempaa enemmän, mikä voi puolestaan ennaltaehkäistä velkaongelmien syvenemistä ja häätöjen määriä. Asumiseen liittyvien velkaongelmien kasvu näkyy Takuusäätiön velkaneuvonnassa.

Tutkimus: Yritykset suhtautuvat aiempaa tiukemmin myöhässä maksamiseen13.5.2025 07:55:00 EEST | Tiedote

Yritykset kiristävät maksuehtojaan eivätkä ole halukkaita neuvottelemaan pidemmistä maksuajoista, paljastaa luotonhallintayhtiö Intrumin julkaisema Eurooppalainen yritysten maksutaparaportti. Maksuviiveet ovat pidentyneet hieman sekä kuluttajakaupassa että yritysten välisessä kaupassa. Hyvä uutinen on, että yrityksillä vaikuttaa olevan aiempaa vähemmän maksuvaikeuksia ja myöhästyneiden maksujen selvittelyyn käytetty aika on vähentynyt hieman vuoteen 2024 verrattuna.

Tutkimus: Yritykset hyödyntävät aiempaa enemmän luottotietopalveluja24.4.2025 08:05:00 EEST | Tiedote

Viime vuoteen verrattuna moni yritys onnistui saavuttamaan tavoitteensa usealla mittarilla ja tavoittelee sinnikkäästi kasvua epävarmuudesta huolimatta. Kauppasota voi kuitenkin kampittaa yritysten kasvuhaaveet ja haalistaa aiemmat onnistumiset kaukaiseksi muistoksi. Yrityksissä varaudutaankin nyt talouden häiriöihin kustannussäästöillä, myynnin vahvistamisella ja saatavien nopealla kotiuttamisella. Osana varautumista maksuviiveitä torjutaan aiempaa tarmokkaammin erityisesti annakkomaksujen ja luottotietopalvelujen avulla, kertoo luotonhallintayhtiö Intrumin julkaisema Eurooppalainen yritysten maksutaparaportti.

Perintään siirtyy aiempaa suurempia summia15.4.2025 07:55:00 EEST | Tiedote

Luotonhallintayhtiö Intrumin laskunvälityksen ja perinnän katsaus kertoo, että yhä useampi muistutuslasku jää maksamatta ja siirtyy perintään. Perintään siirtyvien maksujen määrät ja summat kasvoivat vuoden ensimmäisellä neljänneksellä sekä yritys- että kuluttajaperinnässä. Vuoden 2024 lopulla maksukyvyssä nähtiin lievää parannusta, mutta perintätapausten määrien ja pääomien kasvu voi ennakoida maksukyvyn heikentymistä kevään ja kesän aikana.

Maksuviiveellisiä yrityksiä aiempaa vähemmän – suurin parannus majoitus- ja ravitsemistoimialalla14.4.2025 07:50:00 EEST | Tiedote

Luotonhallintayhtiö Intrumin maksuviivetutkimus vuoden 2025 ensimmäiseltä neljännekseltä kertoo, että maksuviiveellisten yritysten suhteellinen osuus on laskenut 3,84 prosentilla viime vuoden vastaavaan ajanjaksoon verrattuna. Positiivisen alkuvuoden ilo voi kuitenkin jäädä lyhytaikaiseksi. Toimialavertailussa majoitus- ja ravitsemistoimialalla maksuviiveellisten yritysten osuus on laskenut viime vuoteen verrattuna eniten. Suhteellisesti eniten nousua maksuviiveellisten yritysten määrässä oli julkisen hallinnon ja maanpuolustuksen toimialalla. Alueellisesti maksuviiveellisten yritysten määrä nousi Kainuussa ja Pohjois-Savossa. Eniten maksuviiveellisiä yrityksiä on edelleen Satakunnassa, mutta määrä on laskenut. Yhdysvaltain asettamat tullit ja poliittinen epävarmuus voivat romuttaa alkuvuoden positiivisen kehityksen ja yritysten kasvuhaaveet.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye