Black Friday lähestyy - eurooppalainen tutkimus osoittaa, että lähes kaksi kolmesta suomalaisesta ostaa vähemmän kuin ennen pandemiaa edistääkseen kestävää elämäntapaa

Kasvava kiinnostus kestävään kehitykseen näkyy suomalaisten kuluttajien ostokäyttäytymisessä ja jo lähes kaksi kolmesta suomalaisesta ostaa vähemmän kuin ennen pandemiaa. Vastuullisuus näkyy myös kuluttajien odotuksissa yrityksille; kolmasosa suomalaisista ja 41 prosenttia Z-sukupolvesta ei tuntisi syyllisyyttä maksaa epäeettisille yrityksille sovittua myöhemmin. Suomessa kestävän kuluttamisen trendin etunenässä ovat ostovoimaiset suuret ikäluokat, kun taas Euroopassa nuoret kuluttavat muita ikäluokkia vastuullisemmin.

Perjantaina, 26. marraskuuta vietetään jälleen globaalia Black Friday -ostospäivää. Kyseisen päivä on monissa maissa vuoden suurin vähittäiskaupan alennusjuhla. Suomessa Black Friday -ilmiö näkyy erityisesti kodintekniikassa ja urheilukaupassa.

Intrumin uuden kuluttajien maksutapatutkimuksen mukaan kasvava kiinnostus kestävään elämäntapaan on saanut lähes kaksi kolmesta suomalaisesta rajoittamaan kulutustaan pandemiaa edeltävään aikaan verrattuna.

"Tuloksemme osoittavat, että kestävä kehitys nousee kuluttajien asialistalla yhä korkeammalle ja tässä suomalaiset ovat keskimääräistä eurooppalaista edellä. Suomessa erityisesti ostovoimaiset suuret ikäluokat, niin kutsutut boomerit, ajavat kestävää kehitystä, kun Euroopassa taas nuoret ovat muita ikäluokkia kiinnostuneempia vastuullisuudesta. Kuluttajat myös vaativat yhä enemmän yrityksiä vastuuseen niiden kestävän kehityksen sitoumuksista ja erityisesti nuorempi sukupolvi käyttää kulutustaan keinona painostaa yrityksiä vastuullisuuskysymyksissä. Vaikka kuluttajien aikomukset eivät aina käänny toiminnaksi, niin näitä tuloksia katsellessa näyttää siltä, että kulutuspäätöksissä vastuullisuuden merkitys on kasvussa”, sanoo Intrumin myyntijohtaja Juha Iskala.

Vastuullisuus näkyy kuluttajien ostopäätöksissä…

Enemmistö suomalaisista vastaajista ostaa vähemmän kuin ennen pandemiaa karsiakseen tarpeetonta tavaraa ja elääkseen yksinkertaisemmin.

• 64 prosenttia suomalaisesta ostaa vähemmän kuin ennen pandemiaa (Euroopan keskiarvo 57 %).
  • 54 prosenttia suomalaisista sanoo kiinnostuksen vastuullisuuteen motivoineen vähentämään kulutusta (Euroopan keskiarvo 47 %). Suurista ikäluokista näin sanoo jopa 60 prosenttia.
  • 71 prosenttia suomalaisista korjaa ja kierrättää uuden ostamisen sijaan (Euroopan keskiarvo 65 %).

…mutta tuotteiden hinta estää kestävämmän elämäntavan

• 57 prosenttia suomalaisista sanoo, ettei heillä ole varaa elää niin kestävästi kuin haluaisivat.
  • Pienituloisista kuluttajista lähes seitsemän kymmenestä (67 %) noudattaisi kestävämpää elämäntapaa, jos heillä olisi siihen varaa.

Kuluttajat odottavat yrityksiltä arvojensa mukaista toimintaa ja ovat valmiita rankaisemaan epäeettisyydestä

Suomalaiset kuluttajat myös odottavat yritysten noudattavan heidän arvojaan ja ovat valmiita rankaisemaan epäeettisiä yrityksiä.

• 54 prosenttia suomalaisista ei osta tuotteita tai palveluja yritykseltä, jonka toiminnasta aiheutuu vahinkoa ympäristölle (Euroopan keskiarvo 52 %). Keski-ikäisistä ja sitä vanhemmista suomalaisista näin sanoo noin 60 prosenttia.
  • 47 prosenttia suomalaisista sanoo käyttävänsä vaikutusvaltaansa kuluttajana edistääkseen myönteistä yhteiskunnallista muutosta.
  • 29 prosenttia suomalaisista ja 41 prosenttia Z -sukupolvesta ei tuntisi syyllisyyttä maksaa epäeettisille yrityksille sovittua myöhemmin.

Tietoja tutkimuksesta

Intrumin Kuluttajien maksutapatutkimus (European Consumer Payment Report) tutkii eurooppalaisten kuluttajien arkea; heidän kulutuskäyttäytymistään, maksukykyään sekä taloudenhallintaansa. Raportti perustuu Longituden 24 Euroopan maassa toteuttamaan ulkoiseen kyselyyn ja tutkimukseen. Tutkimuksen kenttätyöt tehtiin 21.7. - 26.8.2021 välisenä aikana. Tutkimukseen osallistui yhteensä 24 012 kuluttajaa ja maakohtainen otanta on vähintään 1000 vastaajaa, joiden ikä on vähintään 18 vuotta. Tutkimuksen tulokset on painotettu vastaamaan maiden väestön sukupuoli- ja ikärakennetta.

Vuoden 2021 täydellinen raportti julkaistaan 30.11.2021 osoitteessa intrum.fi/ecpr2021

Intrum on alan johtava luotonhallintapalvelujen tarjoaja, jolla on toimintaa 24 markkinoilla Euroopassa. Intrum auttaa yrityksiä menestymään tarjoamalla ratkaisuja, jotka on suunniteltu parantamaan kassavirtaa ja pitkän aikavälin kannattavuutta, sekä huolehtimalla asiakkaistaan. Yksi tärkeä osa yrityksen missiota on varmistaa, että yksityishenkilöt ja yritykset saavat tarvittavan tuen vapautuakseen veloista.

Intrumilla on noin 10 000 omistautunutta ammattilaista, jotka palvelevat noin 80 000 yritystä ympäri Eurooppaa. Vuonna 2020 liikevaihto oli 16,85 miljardia kruunua. Intrumin pääkonttori on Tukholmassa, Ruotsissa, ja Intrumin osake on noteerattu Nasdaq Tukholman pörssissä. Lisätietoja on osoitteessa www.intrum.com.

Suomalaisten säästäminen lisääntyi pandemian aikana - inflaation pelko kuitenkin varjostaa toipumista ja motivoi vahvistamaan taloustaitoja30.11.2021 10:00:00 EET | Tiedote

Tänään julkaistun Eurooppalaisen kuluttajien maksutaparaportin mukaan suomalaiset kuluttajat uskovat eurooppalaisia todennäköisemmin oman taloutensa palaavan pandemiaa edeltäneeseen normaalitilaan. Suomalaisista 39 prosenttia sanoo, että koronapandemia on lakannut vaikuttamasta tai se ei ole koskaan vaikuttanutkaan negatiivisesti heidän talouteensa. Koko Euroopassa vastaava luku on 29 prosenttia. Silti huoli inflaatiosta varjostaa suomalaisten luottamusta omaan talouteen. Naisista yli 70 prosenttia pelkää hintojen nousun vaikuttavan taloudelliseen hyvinvointiinsa. Suomalaiset haluavatkin parantaa entisestään omia talouslukutaitojaan ja opettaa lapsilleen järkevää rahan käyttöä.

Yrityksillä ennätysvähän maksuviiveitä25.11.2021 11:31:23 EET | Tiedote

Suomen talous on elpymässä, yritysten luotonkysynnässä näkyy kasvua ja elinkeinoelämän luottamus on kohonnut erityisesti rakentamisessa, vähittäiskaupassa sekä teollisuudessa. Pitkään jatkuneen talouden vähäisen aktiivisuuden seuraukset näkyvät toistaiseksi edelleen yritysten maksuviiveissä, joita on tällä hetkellä ennätysvähän. Konkurssit ovat kuitenkin nousussa ja koronan aiheuttama talouden heilahdus ilmenee myös tavanomaista suurempana lopettavien yritysten määrinä.

Maailman säästöpäivää varjostavat koronakriisi ja kiihtyvä inflaatio - suomalaisten säästöhalut kuitenkin lähes huipussaan29.10.2021 15:35:45 EEST | Tiedote

Tuoreet uutiset koronapandemiasta, talouskasvun hidastumisesta ja inflaation kiihtymisestä varjostavat Maailman säästöpäivää, jota vietetään sunnuntaina, 31. lokakuuta. Suurin osa suomalaisista kuitenkin säästää säännöllisesti ja säästöhalut ovatkin tuoreimpien tietojen mukaan nyt lähes huipussaan. Säännöllisessä säästämisessä kunnostautuivat erityisesti nuoret, eläkeläiset ja miehet. Kiihtyvä inflaatio taas haastaa erityisesti asuntovelallisia varautumaan tilanteeseen.

Intrum AB - Osavuosikatsaus heinä-syyskuu 202121.10.2021 11:49:37 EEST | Tiedote

Koko neljänneksen ajan suotuisa taloudellinen ilmapiiri, jota tukivat asteittainen normalisoituminen, kulutuksen kasvaminen ja vahvat talouskasvunäkymät. Kausiluonteisesti maltillisempi vuoden 2021 kolmas vuosineljännes, erityisesti verrattuna poikkeuksellisen vahvaan, elpymiseen perustuvaan vuoden 2020 kolmanteen vuosineljännekseen. Korkea talouden aktiivisuus ja palveluidemme kasvava kysyntä, joka johtuu talouden elpymisestä ja kasvuodotuksista, mutta myös rahoituspalveluasiakkaiden tarpeesta hoitaa taseensa ennakoivasti. Muutosohjelma etenee suunnitellusti, kun globaalien toimipisteiden käyttöönotto on suunniteltua nopeampi ja toimeksiantojen siirtoja nopeutetaan.

Koronapandemian vaikutukset ikääntyneen talouteen keskimääräistä vähäisemmät1.10.2021 10:03:09 EEST | Tiedote

Koronapandemian vaikutukset suomalaisiin ovat olleet epätasaiset. Yhteiskunnan kovimman taloudellisen paineen alla ovat olleet nuoret aikuiset ja lapsiperheiden vanhemmat. Skaalan toisessa päässä on joukko, joihin talouden myllerryksen vaikutus on ollut vähäinen - ikääntyvät suomalaiset.Yli 65-vuotiaiden suomalaisten taloudellinen tilanne onkin säilynyt koronapandemian aikana pääosin ennallaan.