Black Friday saa suomalaiset kodinkoneostoksille

Black Friday näkyy S-Pankin korttimaksuissa selvästi. S-Etukortti Visojen credit- eli luottopuolella maksettiin ostoksia viime vuoden Black Fridayna 26.11.2021 lähes kaksinkertaisesti muihin vuoden 2021 perjantaipäiviin verrattuna.
”Black Friday näkyy voimakkaammin luotolla kuin debit-puolella tehdyissä ostoksissa. Luottopuolella maksaminen onkin järkevää, sillä silloin ostoksille saa turvaa mahdollisissa ongelmatilanteissa ja tarvittaessa myös joustoa maksuaikatauluun”, kertoo S-Pankin korttien tuoteryhmäpäällikkö Marketta Lundell.
Suosituimpia tuotteita vuoden 2021 Black Fridayna olivat kodinkoneet ja elektroniikka, joita ostettiin euroissa mitattuna lähes kuusinkertaisesti vuoden 2021 muihin perjantaihin verrattuna. Vaatekaupoissa, urheiluvälineliikkeissä ja huonekalu-, sisustus- ja remontointiliikkeissä luottokorttia käytettiin kolme kertaa normiperjantain verran.
Vuoden 2020 Black Friday ei aiheuttanut piikkiä matkatoimistojen ja lentoyhtiöiden korttimaksuihin heikon koronatilanteen vuoksi, mutta vuonna 2021 matkoja ostettiin jälleen aktiivisesti, lähes nelinkertaisesti muihin perjantaihin verrattuna.
Matkatoimistojen ja lentoyhtiöiden osalta myynti on S-Pankin korttidatan perusteella ollut myös koko vuoden 2022 ajan edellisvuotta vilkkaampaa, mutta tahti on hieman rauhoittunut kevään ja kesän piikeistä syksyä kohti.
”Eläminen on tämän vuoden aikana kallistunut inflaation myötä. On mielenkiintoista nähdä, vaikuttaako tämä Black Friday -ostoksiin esimerkiksi niin, että ostokset keskittyvät enemmän välttämättömyyksiin vai onko ostoslista edellisvuosien kaltainen”, Lundell pohtii.
Monet suosivat Black Fridayn aikaan verkkokauppoja, missä tuotteiden vertailu on helppoa. Verkkoshoppailun suosio onkin kasvussa, sillä verkko-ostojen määrä kaikista kappalemääräisistä S-Etukortti Visoilla tehdyistä ostotapahtumista on noussut 44 prosenttia vuodessa.
Tänä vuonna Black Friday osuu perjantaille 25.11.
Kortin käyttötiedot perustuvat S-Pankin S-Etukortti Visoilla tehtyihin maksuihin 1.1.2021–31.10.2022. Yksittäisen käyttäjän tiedot ei ole tunnistettavissa tilastosta. S-Pankin asiakkailla on käytössään 2,7 miljoonaa S-Etukortti Visaa ja joka kymmenes suomalaisella pankkikortilla tehty ostos maksetaan S-Pankin kortilla. Tuoteryhmät on koostettu korttitapahtumien MCC-toimialakoodien (Merchant Category Code) perusteella. Kortin käyttötietojen käsittelyperuste on S-Pankin oikeutettu etu. Lisätietoja henkilötietojen käytöstä löydät osoitteesta s-pankki.fi/tietosuoja.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Marketta Lundell, korttien tuoteryhmäpäällikkö, S-Pankki. Yhteydenotot S-Pankin viestinnän kautta: puh. 050 573 5855, viestinta@s-pankki.fi
Kuvat

Linkit
Tietoja julkaisijasta
S-Pankki on kotimainen pankki ja osa S-ryhmää. Olemme olemassa siksi, että jokaisella olisi mahdollisuus vähän rahakkaampaan huomiseen. Meillä on yli kolme miljoonaa asiakasta ja tunnemme asiakkaidemme arjen. Tuomme siihen helppoutta ja hyötyä muun muassa helppokäyttöisten digitaalisten palveluidemme avulla. Täyden palvelun pankkina olemme tukena elämän pienissä ja suurissa käännekohdissa. s-pankki.fi
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta S-Pankki Oyj
Enkät: Invånarna i huvudstadsregionen är mer villiga att göra längre resor till sin stuga2.7.2025 08:00:00 EEST | Pressmeddelande
Enligt en enkät som S-Banken låtit göra åker finländarna till stugan några gånger om året och det vanligaste sällskapet är maken eller makan. Vanligen stannar de ett par dagar på stugan, och för många är det den knappa fritiden som begränsar den tid som kan tillbringas på stugan. Invånarna i huvudstadsregionen är mer villiga än andra finländare att resa upp till 300 kilometer till sin stuga.
Tutkimus: Pääkaupunkiseudulla asuvat valmiimpia pidempiin mökkimatkoihin2.7.2025 08:00:00 EEST | Tiedote
S-Pankin teettämän kyselytutkimuksen mukaan suomalaiset käyvät mökillä muutaman kerran vuodessa, ja mökkiseurana on useimmiten puoliso. Mökille mennään pariksi päiväksi, ja vapaa-ajan vähyys rajoittaa monen mökkeilyaikaa. Pääkaupunkiseudulla asuvat ovat muita suomalaisia valmiimpia jopa 300 kilometrin mökkimatkoihin.
Enkät: Finländarna spenderar mer pengar på semester i hemlandet än utomlands – turister stannar nu längre på inhemska resmål än tidigare26.6.2025 10:46:42 EEST | Pressmeddelande
Enligt en nyligen genomförd undersökning spenderas mer pengar på semesterresor inom landet än på utlandssemestrar. Utomlands står boendet för en större del av budgeten, medan inrikesresor medför högre kostnader för färdmedel. Den inhemska turismen gynnas av olika evenemang och resenärerna vill i allt högre grad ha individuella upplevelser och lättanvända tjänster.
Tutkimus: Suomalaiset käyttävät kotimaassa lomailuun enemmän rahaa kuin ulkomaanmatkoilla – kotimaankohteissa viihdytään nyt aiempaa pidempään26.6.2025 10:46:42 EEST | Tiedote
Tuoreen tutkimuksen mukaan kotimaahan suuntautuvilla lomamatkoilla rahaa käytetään enemmän kuin ulkomaanmatkoilla. Ulkomailla majoitus vie suuremman osan budjetista, kun taas liikkumisen kuluja syntyy kotimaanmatkoilla enemmän. Erilaiset tapahtumat vauhdittavat kotimaanmatkailua ja matkoilla halutaan tällä hetkellä yhä enemmän yksilöllisiä elämyksiä ja helppokäyttöisiä palveluja.
Enkät: Finländarna är nu intresserade av billigare stugor – en båt står högre på semesterfirarens önskelista än en innetoa19.6.2025 07:30:00 EEST | Pressmeddelande
Intresset för billigare stugor har ökat, men finländarna är också intresserade av att bygga till, visar en färsk enkät som S-Banken låtit göra. När det gäller bekvämligheter i stugan är bastun den viktigaste, och båten står högre upp på semesterfirarnas önskelista än innetoan.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme