Black Friday: vastuullisuus näkyy entistä voimakkaammin kuluttajien ostopäätöksissä Euroopassa

Neljä kymmenestä eurooppalaisesta sanoo, että kiinnostus vastuullisuuteen on motivoinut heitä vähentämään kulutustaan. Näkyykö trendi kohti vastuullisempaa kulutusta Black Friday -alennusmyynneissä?

29. marraskuuta vietetään Yhdysvalloista maailmalle ja Suomeen rantautunutta Black Friday:ta, vähittäiskauppojen alennusjuhlaa, jolloin useat brändit myyvät tuotteitaan polkuhinnoin. Miten käy kulutusjuhlien, kun kestävästä kuluttamisesta ja vastuullisuudesta näyttää tulleen yhä näkyvämpi trendi yhteiskunnassa? Onko ruokahalumme kuluttamiseen muuttunut?

Ilmassa on merkkejä asenteiden muuttumisesta, selviää Intrumin European Consumer Payment -raportista, joka julkaistaan 28. marraskuuta 2019. Raportin mukaan 42 prosenttia eurooppalaisista kuluttajista 24 Euroopan maassa oli yhtä mieltä väittämän kanssa, että  ”Kiinnostukseni vastuullisuuteen on vähentänyt motivaatiotani kuluttaa”.

Kreikassa 61 prosenttia vastaajista oli samaa mieltä väittämän kanssa, Slovakiassa ja Romaniassa luku oli 58 % ja Portugalissa 57 %. Asenteiden muuttumista on havaittavissa myös muualla Euroopassa, vaikkei yhtä voimakkaana. Konservatiivisimmat kuluttajat löytyvät Hollannista ja Iso-Britanniasta, joissa vain 29 prosenttia kuluttajista sanoo vastuullisuuden vähentäneen heidän kulutustaan. Suomi sijoittui lähelle Eurooppalaista keskiarvoa, kun 43 % suomalaisista oli samaa mieltä väittämän kanssa.

Kulutusta vastustavat liikkeet kasvussa

Edellä esitetyt luvut kertovat siitä, että vastuullisen kuluttamisen ja ylikuluttamisen ympärillä käydyillä keskusteluilla on vaikutusta ostopäätöksiin ja käyttäytymiseen. Black Friday:n rinnalle on noussut vastaliikkeitä, kuten White Monday, jota vietetään tänä vuonna 25. marraskuuta. Liike kannustaa ihmisiä kierrättämään, korjaamaan ja vuokraamaan käytettyjä vaatteita ja tavaroita, toisin sanoen omaksumaan kiertotalouden periaatteita ja vaikuttamaan siten syntyvän jätteen ja hävikin määrään. Tapahtuman järjestäjät Henning Gillberg ja Alexnadra Davidsson kuvailevat White Monday -tapahtumaa "vetonaulana yrityksille ja yksityishenkilöille kohti kierrätykseen perustuvaa kuluttamista."

Ikäryhmittäin mitattuna lähes puolet (47 %) eurooppalaisista nuorista sanoo vastuullisuuden vähentäneen heidän kuluttamistaan. Jokaisessa ikäryhmässä tulos oli yli 40 %, mikä osoittaa kuinka kauaskantoisia vaikutuksia keskustelulla vastuullisuudesta on ollut. Yksi näkyvimmistä ja vaikutusvaltaisimmista kannanottajista on nuori ilmastoaktivisti Greta Thunberg.

Sosiaalinen media vaikuttaa kulutukseen

Raportin tulokset kertovat, että myös sosiaalinen media vaikuttaa ja ohjata kuluttamista. Useampi kuin kolme kymmenestä (32 prosenttia) eurooppalaisista kuluttajista kertoo, että sosiaalinen media on lisännyt heidän tietoisuuttaan eettisesti kestävistä tuotteista. Suomen, Kreikan ja Portugalin vastaajat olivat useimmin samaa mieltä väittämän kanssa.

Toisaalta sosiaalinen media myös lisää ylikuluttamista. 39 prosenttia eurooppalaisista yhtyi väitteeseen, jonka mukaan ”sosiaalinen media aiheuttaa painetta kuluttaa enemmän kuin minun pitäisi”.

ntrumin pääjohtaja Mikael Ericson toteaa, että "Vastuullinen kuluttaminen on järkevää  terveen talouden näkökulmasta ja että Intrum tukee tätä kehitystä".

Juha Iskala, myyntijohtaja, Intrum Oy
Puh: +368 50 370 6333, sähköposti: juha.iskala@intrum.com

Leena Rindell, viestintäpäällikkö, Intrum Oy
Puh: +358 50 376 1124, sähköposti: leena.rindell@intrum.com

Tietoja European Consumer Payment Report -julkaisusta

Intrum on kerännyt tietoja 24,004 kuluttajalta 24 Euroopan maasta saadakseen käsityksen eurooppalaisten kuluttajien jokapäiväisestä elämästä, heidän kulutustottumuksistaan ja kyvystään hallita kotitaloutta kuukausitasolla. 2019 raportti julkaistaan 28.11.2019 osoitteessa www.intrum.com/ecpr2019

Tutkimus: Euroopan laajuisen taantuman riski on kohonnut koronapandemian aikana, ja se ajaa yrityksiä leikkaamaan kustannuksia2.7.2020 11:45:04 EESTTiedote

Yleiseurooppalaisen taantuman riski on merkittävin ajallaan maksamisen haasteista, selviää Intrumin teettämästä tutkimuksesta. Lähes seitsemän suomalaista yritysjohtajaa kymmenestä (69 %) nostaa Euroopan laajuisen taantuman suurimmaksi ajallaan maksamisen uhkaksi seuraavien 12 kuukauden aikana. Koronapandemia nosti samoin vastanneiden lukumäärää 87 prosenttiin, kun se oli 42 prosenttia ennen kriisiä. Suomi sijoittui tuloksellaan top viiden kärkeen Euroopassa eurooppalaisen keskiarvon ollessa 57 prosenttia.

Intrum White Paper: koronapandemian seurauksena kulutus keskittyi tarpeellisiin hankintoihin, osa koki syntyneen säästön positiivisena24.6.2020 07:00:00 EESTTiedote

Intrumin toukokuussa teettämän kuluttajatutkimuksen mukaan 61 prosenttia suomalaisista kertoi keskittävänsä ostokset vain pakollisiin arkipäivän hankintoihin. Niiden vastaajien keskuudessa, joiden työllisyyteen koronakriisi on vaikuttanut, ostoksensa arkipäivän hankintoihin keskittävien osuus oli vieläkin suurempi, 77 prosenttia.

White Paper: kuluttajien velkaantuminen lisääntynyt koronakriisin seurauksena, rahan lainaaminen laskujen maksuun yleistynyt16.6.2020 08:30:00 EESTTiedote

Intrum teetti toukokuussa kuluttajien maksukäyttäytymistä ja taloudellista hyvinvointia luotaavan kyselytutkimuksen. 29 prosenttia kyselyyn vastanneista suomalaisista kertoo koronalla olleen vaikutuksia työllisyyteensä. 37 prosenttia kertoo kotitaloutensa tulojen laskeneen ja 42 prosenttia laskujensa kasvavan tuloja nopeammin. Myös maksuajat ovat pidentyneet, kun 35 prosenttia vastaajista kertoo lykänneensä laskujen maksua voidakseen maksaa päivittäiset pakolliset hankinnat. Luku on lähes 10 prosenttia Euroopan keskiarvoa korkeampi.

Intrum White Paper: Korona on heikentänyt kuluttajien taloudellista hyvinvointia11.6.2020 07:00:00 EESTTiedote

White Paperista käy ilmi, että lähes puolet (48 %) kyselyyn vastanneista eurooppalaisista kokee, että heidän taloudellinen hyvinvointinsa on laskenut kuuden kuukauden takaiseen tilanteeseen verrattuna. Vain 23 % vastaajista uskoo taloudellisen tilanteensa paranevan seuraavan kuuden kuukauden aikana. Tulos on pessimistinen mutta odotettu ottaen huomioon, että joka neljäs vastaaja kertoo koronakriisillä olleen vaikutuksia työllisyyteensä ja joka toinen sanoo sen seurauksena kotitalouden tulojensa vähentyneen.