Black Friday: vastuullisuus näkyy entistä voimakkaammin kuluttajien ostopäätöksissä Euroopassa

Neljä kymmenestä eurooppalaisesta sanoo, että kiinnostus vastuullisuuteen on motivoinut heitä vähentämään kulutustaan. Näkyykö trendi kohti vastuullisempaa kulutusta Black Friday -alennusmyynneissä?

29. marraskuuta vietetään Yhdysvalloista maailmalle ja Suomeen rantautunutta Black Friday:ta, vähittäiskauppojen alennusjuhlaa, jolloin useat brändit myyvät tuotteitaan polkuhinnoin. Miten käy kulutusjuhlien, kun kestävästä kuluttamisesta ja vastuullisuudesta näyttää tulleen yhä näkyvämpi trendi yhteiskunnassa? Onko ruokahalumme kuluttamiseen muuttunut?

Ilmassa on merkkejä asenteiden muuttumisesta, selviää Intrumin European Consumer Payment -raportista, joka julkaistaan 28. marraskuuta 2019. Raportin mukaan 42 prosenttia eurooppalaisista kuluttajista 24 Euroopan maassa oli yhtä mieltä väittämän kanssa, että  ”Kiinnostukseni vastuullisuuteen on vähentänyt motivaatiotani kuluttaa”.

Kreikassa 61 prosenttia vastaajista oli samaa mieltä väittämän kanssa, Slovakiassa ja Romaniassa luku oli 58 % ja Portugalissa 57 %. Asenteiden muuttumista on havaittavissa myös muualla Euroopassa, vaikkei yhtä voimakkaana. Konservatiivisimmat kuluttajat löytyvät Hollannista ja Iso-Britanniasta, joissa vain 29 prosenttia kuluttajista sanoo vastuullisuuden vähentäneen heidän kulutustaan. Suomi sijoittui lähelle Eurooppalaista keskiarvoa, kun 43 % suomalaisista oli samaa mieltä väittämän kanssa.

Kulutusta vastustavat liikkeet kasvussa

Edellä esitetyt luvut kertovat siitä, että vastuullisen kuluttamisen ja ylikuluttamisen ympärillä käydyillä keskusteluilla on vaikutusta ostopäätöksiin ja käyttäytymiseen. Black Friday:n rinnalle on noussut vastaliikkeitä, kuten White Monday, jota vietetään tänä vuonna 25. marraskuuta. Liike kannustaa ihmisiä kierrättämään, korjaamaan ja vuokraamaan käytettyjä vaatteita ja tavaroita, toisin sanoen omaksumaan kiertotalouden periaatteita ja vaikuttamaan siten syntyvän jätteen ja hävikin määrään. Tapahtuman järjestäjät Henning Gillberg ja Alexnadra Davidsson kuvailevat White Monday -tapahtumaa "vetonaulana yrityksille ja yksityishenkilöille kohti kierrätykseen perustuvaa kuluttamista."

Ikäryhmittäin mitattuna lähes puolet (47 %) eurooppalaisista nuorista sanoo vastuullisuuden vähentäneen heidän kuluttamistaan. Jokaisessa ikäryhmässä tulos oli yli 40 %, mikä osoittaa kuinka kauaskantoisia vaikutuksia keskustelulla vastuullisuudesta on ollut. Yksi näkyvimmistä ja vaikutusvaltaisimmista kannanottajista on nuori ilmastoaktivisti Greta Thunberg.

Sosiaalinen media vaikuttaa kulutukseen

Raportin tulokset kertovat, että myös sosiaalinen media vaikuttaa ja ohjata kuluttamista. Useampi kuin kolme kymmenestä (32 prosenttia) eurooppalaisista kuluttajista kertoo, että sosiaalinen media on lisännyt heidän tietoisuuttaan eettisesti kestävistä tuotteista. Suomen, Kreikan ja Portugalin vastaajat olivat useimmin samaa mieltä väittämän kanssa.

Toisaalta sosiaalinen media myös lisää ylikuluttamista. 39 prosenttia eurooppalaisista yhtyi väitteeseen, jonka mukaan ”sosiaalinen media aiheuttaa painetta kuluttaa enemmän kuin minun pitäisi”.

ntrumin pääjohtaja Mikael Ericson toteaa, että "Vastuullinen kuluttaminen on järkevää  terveen talouden näkökulmasta ja että Intrum tukee tätä kehitystä".

Juha Iskala, myyntijohtaja, Intrum Oy
Puh: +368 50 370 6333, sähköposti: juha.iskala@intrum.com

Leena Rindell, viestintäpäällikkö, Intrum Oy
Puh: +358 50 376 1124, sähköposti: leena.rindell@intrum.com

Tietoja European Consumer Payment Report -julkaisusta

Intrum on kerännyt tietoja 24,004 kuluttajalta 24 Euroopan maasta saadakseen käsityksen eurooppalaisten kuluttajien jokapäiväisestä elämästä, heidän kulutustottumuksistaan ja kyvystään hallita kotitaloutta kuukausitasolla. 2019 raportti julkaistaan 28.11.2019 osoitteessa www.intrum.com/ecpr2019

Intrumin tutkimus: suomalaisilla Euroopan parhaimmat taloudenlukutaidot, laskuja kasautuu silti stressiksi asti5.12.2019 07:00:00 EETTiedote

Intrumin European Consumer Payment -raportissa vertailtiin 24 Euroopan maan kuluttajien taloudellisen hyvinvoinnin tilaa neljän osa-alueen - maksukyvyn, velkaantumisen, säästämisen ja taloudenlukutaidon - suhteen. Suomi sijoittui Taloudellisen hyvinvoinnin barometrin kokonaistuloksissa viidenneksi, kun edellä mainittujen osa-alueiden pisteet laskettiin yhteen.

Yritysten maksuviiveet pysyneet lähes ennallaan vuodentakaiseen tilanteeseen verrattuna29.10.2019 07:21:39 EETTiedote

Intrum seuraa kvartaaleittain yritysten maksuviiveiden kehitystä. Alkuvuonna näkynyt maksuviiveiden määrän lisääntyminen on sittemmin tasaantunut. Vuoden kolmannella neljänneksellä hieman alle kuudella prosentilla kaikista yrityksistä ilmeni maksuviiveitä. Maksuviiveellisten yritysten suhteellinen osuus oli lähes muuttumaton, muutosta tapahtui -0,72 prosenttia vuoden takaiseen verrattuna. Majoitus- ja ravitsemisalalla maksuviiveitä ilmeni joka kahdeksannella yrityksellä, lukumäärä oli kasvanut prosentin vuodentakaiseen verrattuna.

Intrumin tutkimus: luottotappioiden riski suurempi kuin edellisen taantuman aikana, mikäli kotitalouksien tulonmuodostus heikkenee15.10.2019 07:00:00 EESTTiedote

Kotitalouksien tulot ovat jatkaneet kasvuaan, ja kasvu on nyt viiden vuoden takaisella tasolla. Samaan aikaan kulutus on kuitenkin kasvanut tuloja enemmän mikä viittaa siihen, että osa kulutuksesta tapahtuu luotolla. Intrumin tuoreen Nordic Debt Collection -analyysin mukaan luottoriskit näyttävät kasvavan, mikäli taantuma iskee Suomeen ja kuluttajien tulot pienenevät.

Yritysten maksuviiveet lisääntyneet vuodentakaisesta22.8.2019 07:00:00 EESTTiedote

Maksuviiveellisten yritysten suhteellinen osuus kaikista yrityksistä Suomessa on kasvanut 1,81 prosenttia vuodentakaisesta, selviää Intrumin yritysten maksuviivetutkimuksesta. Henkilöstöluokittain mitattuna yhä useammalla pienellä alle 20 henkilöä työllistävällä yrityksellä ilmeni maksuviiveitä kun taas suurten yli 100 henkilöä työllistävien maksuviiveellisten yritysten osuus kaikista yrityksistä oli laskenut.