Black Fridayn hiteissä näkyy nyt kriisitalveen varautuminen ja elintarvikkeet – Prisman asiantuntijat kertovat mistä tuotteista saa tänä vuonna parhaat säästöt

Prisman myyntipäälliköt ennustavat tämän vuoden Black Friday -alennuksien nousevan nykyisen hintakehityksen vuoksi entistä merkittävämpään rooliin. Tällä kertaa Black Friday -hiteiksi ennustetaan perinteisen viihde-elektroniikan lisäksi muun muassa toppahousuja, kahvia, virvoitusjuomia sekä varavirta-asemaa.

Kuva: Sami Heiskanen

Black Fridayn merkitys on viime vuosina kasvanut Prismalle ja tänä vuonna alennusjakson uskotaan olevan kuluttajillekin entistä tärkeämmässä roolissa.

”Nykyisen maailmantilanteen aiheuttama hintakehitys tekee entistä tärkeämmäksi sen, että voimme tuoda erilaisia tuotteita laajemmin alennusten piirin. Vaikka viihde-elektroniikka yhä onkin iso osa Black Fridayta, alennukset leviävät yhä enemmän läpi koko marketkaupan valikoiman”, Prisman kodin ja viihteen myyntipäällikkö Matti Viitanen toteaa.

Konkreettinen esimerkki ihmisten kiinnostuksesta laajempiin Black Friday -alennuksiin on Prisman viimevuotinen päätös ottaa ensimmäistä kertaa mukaan päivittäistavarakaupan tuotteita alennusten piiriin. Kokeilu oli menestys, jota aiotaan jatkaa myös tänä vuonna.

”Viime vuonna selkeitä hittejä olivat Kulta Katriinan suodatinjauhatuskahvi, Coca Colan 24 pullon monipakkaus sekä 75 kappaleen Fairy Platinum -astianpesukonetabletit. Asiakkaita kiinnostivat ylipäätään tunnettujen brändien tuotteet, joita Black Friday -tarjouksista löytyi poikkeuksellisen edulliseen hintaan. Jotain kiinnostuksesta kertoo myös se, että päivittäistavaran tuominen osaksi Black Fridayta kasvatti asiakasmääräämme kampanjaviikolla selkeästi edellisvuoden Black Friday -viikkoon verrattuna”, S-ryhmän marketkaupan myyntipäällikkö Nina Paavilainen kertoo.

”Tämän vuoden Black Friday -hiteiksi päivittäistavarakaupan puolella ennustamme muun muassa kahveja, virvoitusjuomia, jäätelöitä, pesuaineita ja makeisbokseja", myyntipäällikkö jatkaa.

Kriisitalveen varautuminen näkyy hittituotteissa

Käyttötavaroiden Black Friday -hittituotteissa nähdään jonkin verran suomalaisten varautumista ensi talven mahdolliseen kylmyyteen ja esimerkiksi sähkökatkojen tuomiin hankaluuksiin.

”Tällä hetkellä ennustamme hitiksi Reiman toppahousuja. Lämpimien vaatteiden kysyntä on ollut koko kauden suurta niin omaan käyttöön kuin pukin konttiin. Tällaisten tuotteiden Black Friday -alennukset saavat varmasti aikaan kysyntää. Toinen kriisivarautumisen hittituote tulee olemaan Ecoflow River Mini Wireless varavirta-asema. Monet ovat tällaisia varautumiskeinoja hankkimassa ja niihin kohdistuvat alennukset tulevat varmasti olemaan toivottuja”, Matti Viitanen povaa.

Myös perinteisen viihde-elektroniikan ennakoidaan käyvän hyvin kaupaksi hintojen kallistumisesta huolimatta.

”Haluttuja tuotteita tässä kategoriassa tulevat olemaan muun muassa Finluxin 55-tuumainen televisio sekä JBL bluetooth kaiutin Boombox 2. Kodin tuotteiden puolella muumimukit ovat viime vuoden tapaan varmoja Black Friday -hittejä ja tänä vuonna erityisesti vihreät ja roosat mukit ovat varmasti suosittuja”, Viitanen kertoo.

Noin joka kolmas ostaa joululahjoja Black Fridaysta – näissä kategorioissa syntyy nyt isoimmat säästöt

S-ryhmän teettämän tutkimuksen* mukaan taloudellinen tilanne vaikuttaa tänä vuonna suomalaisten joululahjaostoksiin, ja moni joutuu miettimään niihin kuluvaa rahasummaa aiempaa tarkemmin. Hankinnoissa hyödynnetään kasvavissa määrin alennuksia: noin joka kolmas (28 %) vastaajista ilmoitti tekevänsä Black Fridaysta jo joululahjaostoksia.

Riippumatta siitä onko ostamassa itselleen vai lahjaksi, Prisman myyntipäälliköt neuvovat tämän vuoden alennusten perusteella missä tuotekategorioissa kuluttaja voi tänä vuonna saada suurimmat säästöt.

”Viihteessä ja kodin tekniikassa, kodin tuotteissa ja pukeutumisessa on tänä vuonna suhteessa suurimmat alennukset”, Viitanen toteaa.

”Päivittäistavaroissa suurin säästö asiakkaalle tulee puolestaan kahvista, virvoitusjuomista ja pesuaineista”, Nina Paavilainen jatkaa.

Vuoden 2022 Prisman Black Friday -hitit

Käyttötavarakauppa

1.   Reima toppahousut
  2.   Finlux televisio
  3.   JBL bluetooth kaiutin Boombox 2
  4.   Ecoflow River Mini varavirta-asema
  5.   Muumimuki 0,4l vihreä ja roosa

Päivittäistavarakauppa

1.   Saludo kahvit
  2.   Coca Cola, Coca Cola Zero, Fanta
  3.   Makeisboksit: Laku Mix, Makea Moka
  4.   Ben & Jerry’s jäätelöt
  5.   Omo ja Bio Luvil pesuaineet

*Tutkimus joululahjojen ostamisesta jouluna 2022 toteutettiin 22.–29.9.2022, ja siihen vastasi yli 3000 S-ryhmän asiakasomistajaa eri puolilta Suomea.

Matti Viitanen
Prisman kodin ja viihteen myyntipäällikkö
matti.viitanen@sok.fi

Nina Paavilainen
S-ryhmän marketkaupan myyntipäällikkö
nina.paavilainen@sok.fi

Kuva: Sami Heiskanen

Olemme suurin yksityinen työllistäjä Suomessa - meitä s-ryhmäläisiä on lähes 40 000. Ilmastotavoitteemme ovat maan kunnianhimoisimmat, ja olemme Suomen suurin kotimaisen ja lähiruoan myyjä. Verojalanjälkemme on lähes 1,7 miljardia euroa, ja investoimme Suomeen vuosittain noin 500 miljoonaa euroa. ​​

Savuisa Smokehouse-valmisruoka on Suomalainen menestysresepti 2023 – perheyrityksen oivallus pääsee nyt koko maan ruokakauppojen hyllylle1.2.2023 21:00:00 EET | Tiedote

Ylöjärveläisen perheyrityksen Mattila Brosin laadukkaat, savustetut BBQ- ja smokehouse-tyyppiset annosateriat vakuuttivat kilpailun tuomarit ja pääsevät nyt laajaan levitykseen S-ryhmän kaupoissa. Suomalainen menestysresepti -kilpailussa etsitään suomalaisia ruokainnovaatioita – aiemmilta kausilta menestykseen ovat nousseet Boltsi, Rostis ja Fallero.

Pohjoiskarjalainen kylpylähotelli Bomba laajenee ja uudistuu. Vuonna 2024 avautuu täysin uusi hotellisiipi, kesäksi 2023 uudistuvat karjalaiskylän huoneet.30.1.2023 09:00:00 EET | Tiedote

Nurmeksessa sijaitsevan kylpylähotelli Break Sokos Hotel Bomban yhteyteen aletaan keväällä rakentaa odotettua laajennusosaa järvinäköalahuoneineen. Kesäksi 2024 valmistuva uudisrakennus sijoittuu Pielisen rantamaisemaan nykyisen kylpylähotellin jatkeeksi. Myös Bomban karjalaiskylän hirsirivitalojen huoneet uudistetaan. Pohjois-Karjalan Osuuskauppa investoi Break Sokos Hotel Bomban kehitykseen 21,2 miljoonaa euroa ja karjalaiskylän huoneuudistukseen 550 000 euroa.

S-ryhmä tutki: Irtonamut maistuvat suomalaisille – viime vuonna tehtiin myyntiennätys30.1.2023 08:31:16 EET | Tiedote

Yleisestä hintojen noususta huolimatta suomalaiset ostivat S-ryhmästä makeisia vuonna 2022 kilomääräisesti mitattuna lähes seitsemän prosenttia edellisvuotta enemmän. Ylivoimaisesti suosituin tuote ovat irtokarkit, joiden myynti kasvoi 28,5 % prosenttia. Makeisten kulutuksessa on nähtävissä hieman alueellisia eroja, ja S-ryhmän ostodata näyttää, että eniten ne maistuvat pohjalaisille.