Black Fridayn hiteissä näkyy nyt kriisitalveen varautuminen ja elintarvikkeet – Prisman asiantuntijat kertovat mistä tuotteista saa tänä vuonna parhaat säästöt

Prisman myyntipäälliköt ennustavat tämän vuoden Black Friday -alennuksien nousevan nykyisen hintakehityksen vuoksi entistä merkittävämpään rooliin. Tällä kertaa Black Friday -hiteiksi ennustetaan perinteisen viihde-elektroniikan lisäksi muun muassa toppahousuja, kahvia, virvoitusjuomia sekä varavirta-asemaa.

Kuva: Sami Heiskanen

Black Fridayn merkitys on viime vuosina kasvanut Prismalle ja tänä vuonna alennusjakson uskotaan olevan kuluttajillekin entistä tärkeämmässä roolissa.

”Nykyisen maailmantilanteen aiheuttama hintakehitys tekee entistä tärkeämmäksi sen, että voimme tuoda erilaisia tuotteita laajemmin alennusten piirin. Vaikka viihde-elektroniikka yhä onkin iso osa Black Fridayta, alennukset leviävät yhä enemmän läpi koko marketkaupan valikoiman”, Prisman kodin ja viihteen myyntipäällikkö Matti Viitanen toteaa.

Konkreettinen esimerkki ihmisten kiinnostuksesta laajempiin Black Friday -alennuksiin on Prisman viimevuotinen päätös ottaa ensimmäistä kertaa mukaan päivittäistavarakaupan tuotteita alennusten piiriin. Kokeilu oli menestys, jota aiotaan jatkaa myös tänä vuonna.

”Viime vuonna selkeitä hittejä olivat Kulta Katriinan suodatinjauhatuskahvi, Coca Colan 24 pullon monipakkaus sekä 75 kappaleen Fairy Platinum -astianpesukonetabletit. Asiakkaita kiinnostivat ylipäätään tunnettujen brändien tuotteet, joita Black Friday -tarjouksista löytyi poikkeuksellisen edulliseen hintaan. Jotain kiinnostuksesta kertoo myös se, että päivittäistavaran tuominen osaksi Black Fridayta kasvatti asiakasmääräämme kampanjaviikolla selkeästi edellisvuoden Black Friday -viikkoon verrattuna”, S-ryhmän marketkaupan myyntipäällikkö Nina Paavilainen kertoo.

”Tämän vuoden Black Friday -hiteiksi päivittäistavarakaupan puolella ennustamme muun muassa kahveja, virvoitusjuomia, jäätelöitä, pesuaineita ja makeisbokseja", myyntipäällikkö jatkaa.

Kriisitalveen varautuminen näkyy hittituotteissa

Käyttötavaroiden Black Friday -hittituotteissa nähdään jonkin verran suomalaisten varautumista ensi talven mahdolliseen kylmyyteen ja esimerkiksi sähkökatkojen tuomiin hankaluuksiin.

”Tällä hetkellä ennustamme hitiksi Reiman toppahousuja. Lämpimien vaatteiden kysyntä on ollut koko kauden suurta niin omaan käyttöön kuin pukin konttiin. Tällaisten tuotteiden Black Friday -alennukset saavat varmasti aikaan kysyntää. Toinen kriisivarautumisen hittituote tulee olemaan Ecoflow River Mini Wireless varavirta-asema. Monet ovat tällaisia varautumiskeinoja hankkimassa ja niihin kohdistuvat alennukset tulevat varmasti olemaan toivottuja”, Matti Viitanen povaa.

Myös perinteisen viihde-elektroniikan ennakoidaan käyvän hyvin kaupaksi hintojen kallistumisesta huolimatta.

”Haluttuja tuotteita tässä kategoriassa tulevat olemaan muun muassa Finluxin 55-tuumainen televisio sekä JBL bluetooth kaiutin Boombox 2. Kodin tuotteiden puolella muumimukit ovat viime vuoden tapaan varmoja Black Friday -hittejä ja tänä vuonna erityisesti vihreät ja roosat mukit ovat varmasti suosittuja”, Viitanen kertoo.

Noin joka kolmas ostaa joululahjoja Black Fridaysta – näissä kategorioissa syntyy nyt isoimmat säästöt

S-ryhmän teettämän tutkimuksen* mukaan taloudellinen tilanne vaikuttaa tänä vuonna suomalaisten joululahjaostoksiin, ja moni joutuu miettimään niihin kuluvaa rahasummaa aiempaa tarkemmin. Hankinnoissa hyödynnetään kasvavissa määrin alennuksia: noin joka kolmas (28 %) vastaajista ilmoitti tekevänsä Black Fridaysta jo joululahjaostoksia.

Riippumatta siitä onko ostamassa itselleen vai lahjaksi, Prisman myyntipäälliköt neuvovat tämän vuoden alennusten perusteella missä tuotekategorioissa kuluttaja voi tänä vuonna saada suurimmat säästöt.

”Viihteessä ja kodin tekniikassa, kodin tuotteissa ja pukeutumisessa on tänä vuonna suhteessa suurimmat alennukset”, Viitanen toteaa.

”Päivittäistavaroissa suurin säästö asiakkaalle tulee puolestaan kahvista, virvoitusjuomista ja pesuaineista”, Nina Paavilainen jatkaa.

Vuoden 2022 Prisman Black Friday -hitit

Käyttötavarakauppa

1.   Reima toppahousut
  2.   Finlux televisio
  3.   JBL bluetooth kaiutin Boombox 2
  4.   Ecoflow River Mini varavirta-asema
  5.   Muumimuki 0,4l vihreä ja roosa

Päivittäistavarakauppa

1.   Saludo kahvit
  2.   Coca Cola, Coca Cola Zero, Fanta
  3.   Makeisboksit: Laku Mix, Makea Moka
  4.   Ben & Jerry’s jäätelöt
  5.   Omo ja Bio Luvil pesuaineet

*Tutkimus joululahjojen ostamisesta jouluna 2022 toteutettiin 22.–29.9.2022, ja siihen vastasi yli 3000 S-ryhmän asiakasomistajaa eri puolilta Suomea.

Matti Viitanen
Prisman kodin ja viihteen myyntipäällikkö
matti.viitanen@sok.fi

Nina Paavilainen
S-ryhmän marketkaupan myyntipäällikkö
nina.paavilainen@sok.fi

Kuva: Sami Heiskanen

Olemme suurin yksityinen työllistäjä Suomessa - meitä s-ryhmäläisiä on lähes 40 000. Ilmastotavoitteemme ovat maan kunnianhimoisimmat, ja olemme Suomen suurin kotimaisen ja lähiruoan myyjä. Verojalanjälkemme on lähes 1,7 miljardia euroa, ja investoimme Suomeen vuosittain noin 500 miljoonaa euroa. ​​

ABC-latausasemia on pian jo 200 – Suomen suurin sähköautojen teholatausverkosto kasvaa ennakoitua nopeammin1.12.2022 09:13:54 EET | Tiedote

Lähes kahdensadan aseman ja yli tuhannen latauspisteen verkosto laajenee parhaillaan täysin uusille alueille. Muun muassa Pohjois-Savo ja Salon seutu saavat pian ensimmäiset ABC-latausasemansa. Viime aikoina asemien määrä on kasvanut erityisesti Pohjois-Suomessa. ABC-latauksen hinnat laskivat tänään sähkön arvonlisäverokannan alennuksen myötä.

Hinta, helppous ja hyvinvointi korostuvat nyt ruokaostoksilla, vaikkakin yksilöllisinä valintoina30.11.2022 11:00:00 EET | Tiedote

Ruoan hinta puhuttaa nyt ehkä enemmän kuin koskaan. Hinta onkin tällä hetkellä merkittävin ruoan ostamiseen vaikuttava asia. Muita tämän hetken merkittävimpiä trendejä ovat helppous ja hyvinvointi. Kuluttajakäyttäytyminen on myös yhä näkyvämmin yksilöllistä: siinä missä valtatrendinä vastuulliset valinnat uhkaavat monella jäädä hintaherkkyyden alle, on tietyille asiakasryhmille samaan aikaan vastuullisuus tärkein asia ruokakaupassa.