Blogit oppimisympäristönä tukevat yliopisto-opetuksen tavoitteita

– Virikkeenä väitöstutkimushankkeelle blogeista oppimisympäristönä oli havainto, että niistä oli Suomessa tehty niukasti tutkimusta. Otin tutkimukseni kohteeksi kolme tekijää: oppimisympäristöt, pedagogiset käytänteet ja opiskelijan itsesäätelyn. Tutkin niiden piirteitä ja keskinäisiä suhteita yliopisto-opiskelijan ja -opettajan näkökulmista, Jouko Jousea kertoo tutkimuksestaan.
Tutkimusaineisto on kerätty vuosina 2016–17 suomalaisista yliopistoista. Vertailujen mahdollistamiseksi mukana on kaksi kurssia, joiden ainoana oppimisympäristönä oli Moodle. Tämä mahdollisti avoimien ja suljettujen verkkoympäristöjen vertailun.
Sosiaalinen media perustuu osallistujiensa väliseen vuorovaikutukseen ja yhteistoimintaan. Näillä piirteillä on merkitystä, kun blogeja käytetään oppimisympäristönä.
— Tutkimuksessani ilmeni blogioppimisympäristössä opiskelijoiden vuorovaikutuksen olevan huomattavasti aktiivisempaa, kuin ilman lähiopetusta toteutetuilla kursseilla Moodlessa. Blogeja oppimisympäristönä käyttäneillä kursseilla myös opiskelijoiden yhteistyö oli huomattavasti aktiivisempaa, Jousea kertoo.
Covid-19-pandemian takia opiskelijoilla ei aina ole ollut mahdollisuutta kasvokkaiseen kanssakäymiseen yliopiston tiloissa. Suurin osa opiskelijoista kuitenkin haluaa tavata toisiaan kasvokkain.
— Tutkimuksen havainnot viittaavat siihen, että blogeilla oppimisympäristönä on mahdollista vähentää opiskelijan eristyneisyyden ja yksinäisyyden tuntemuksia tilanteessa, jossa lähiopetuksen toteuttaminen ei ole mahdollista.
— Opetustehtäviin tähtääville blogit oppimisympäristönä tarjoavat mahdollisuuden tutustua niiden piirteisiin ja pedagogisiin käytänteisiin jo yliopisto-opiskelun aikana. Opetustehtävissä toimiville ne ovat konteksti, joka virittää pedagogisten käytänteiden kehittämiseen.
KM Jouko Jousean kasvatustieteiden alaan kuuluva väitöskirja Blogit oppimisympäristönä tarkastetaan julkisesti Tampereen yliopiston kasvatustieteiden ja kulttuurin tiedekunnassa perjantaina 29.10.2021 klo 12 Pinni A -rakennuksen Paavo Koli -salissa, Kanslerinrinne 1. Vastaväittäjänä toimii dosentti Anne Nevgi Helsingin yliopistosta. Kustoksena toimii dosentti Vesa Korhonen kasvatustieteiden ja kulttuurin tiedekunnasta.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Jouko Jousea
jouko.jousea@tuni.fi
Kuvat

Linkit
Tietoja julkaisijasta
Tampereen yliopisto kytkee yhteen tekniikan, terveyden ja yhteiskunnan tutkimuksen ja koulutuksen. Teemme kumppaniemme kanssa yhteistyötä, joka perustuu vahvuusalueillemme sekä uudenlaisille tieteenalojen yhdistelmille ja niiden soveltamisosaamiselle. Luomme ratkaisuja ilmastonmuutokseen, luontoympäristön turvaamiseen sekä yhteiskuntien hyvinvoinnin ja kestävyyden rakentamiseen. Yliopistossa on 21 000 opiskelijaa ja henkilöstöä lähes 4 000.
Rakennamme yhdessä kestävää maailmaa.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Tampereen yliopisto
Väitös: Jännitetyt sillat kestävät enemmän kuin luultiin – uutta tietoa rakenteiden vaurionsietokyvystä19.11.2025 10:00:00 EET | Tiedote
Väitöstutkimuksessaan diplomi-insinööri Olli Asp selvitti, miten suurten jännitettyjen betonisiltojen kantavuutta voidaan arvioida tarkemmin jännepunosten korroosiovaurioiden yhteydessä. Tutkimuksen tuloksia voidaan hyödyntää siltojen turvallisen käytön varmistamisessa sekä korjausresurssien tehokkaammassa kohdentamisessa.
MoniCardi yhteistyöhön maailman johtavan uuden sukupolven siruvalmistajan kanssa12.11.2025 14:43:29 EET | Tiedote
Tampereen yliopiston tuore spinoff-yritys MoniCardi ja yhdysvaltalainen Ambiq ovat julkaisseet yhdessä teknisen selvityksen, joka osoittaa MoniCardin sydänanalytiikan toimivuuden Ambiqin edistyneillä mikrosiruilla. Yhteistyön ansiosta esimerkiksi hyvinvointia ja sydänsairauksia voidaan seurata yhä moninaisimmilla laitteilla entistä helpommin ja tehokkaammin.
Yhteenkuuluvuuden johtaminen voi olla avain työpaikan kasvuun10.11.2025 13:31:30 EET | Tiedote
Keskustelu suomalaisen johtamisen haasteista saa tuoreen näkökulman Tampereen yliopiston Työelämän tutkimuskeskuksen uudesta tutkimuksesta. Tulosten mukaan työpaikan yhteenkuuluvuuden – eli työyhteisön identiteetin – johtaminen voi olla ratkaiseva tekijä kasvun ja innovaatioiden synnyttämisessä. Vielä vaikuttavampia tuloksia saavutetaan, kun yhteenkuuluvuutta johdetaan yhdessä.
Väitös: Yhteisöllisyys ja yksilölliset voimavarat tukevat opiskelijoiden hyvinvointia poikkeusaikoina10.11.2025 11:10:45 EET | Tiedote
Väitöstutkimuksessaan psykologian maisteri Tiia Toivonen tarkasteli suomalaisten korkeakouluopiskelijoiden opiskeluhyvinvointia ja yhteisöllisyyttä koronapandemian aikana ja sen jälkeen. Tutkimus osoittaa, että opiskeluhyvinvoinnin tukeminen edellyttää sekä yhteisöllisten että yksilöllisten voimavarojen vahvistamista – myös poikkeusaikojen jälkeen.
Väitös: Sarveiskalvon limbus-alueen mallinnus auttaa kehittämään sokeuden kantasoluhoitoja5.11.2025 08:50:00 EET | Tiedote
Diplomi-insinööri Maija Kauppila hyödynsi väitöstutkimuksessaan ihmisen monikykyisistä kantasoluista erilaistettuja limbaalisia kantasoluja ja kehitti 3D-biotulostamalla laboratoriomallin ihmisen sarveiskalvon limbuksesta. Tulokset voivat tulevaisuudessa parantaa hoitomahdollisuuksia potilaille, jotka kärsivät vaikeasta sarveiskalvoperäisestä sokeudesta.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme
