Blogit oppimisympäristönä tukevat yliopisto-opetuksen tavoitteita

– Virikkeenä väitöstutkimushankkeelle blogeista oppimisympäristönä oli havainto, että niistä oli Suomessa tehty niukasti tutkimusta. Otin tutkimukseni kohteeksi kolme tekijää: oppimisympäristöt, pedagogiset käytänteet ja opiskelijan itsesäätelyn. Tutkin niiden piirteitä ja keskinäisiä suhteita yliopisto-opiskelijan ja -opettajan näkökulmista, Jouko Jousea kertoo tutkimuksestaan.
Tutkimusaineisto on kerätty vuosina 2016–17 suomalaisista yliopistoista. Vertailujen mahdollistamiseksi mukana on kaksi kurssia, joiden ainoana oppimisympäristönä oli Moodle. Tämä mahdollisti avoimien ja suljettujen verkkoympäristöjen vertailun.
Sosiaalinen media perustuu osallistujiensa väliseen vuorovaikutukseen ja yhteistoimintaan. Näillä piirteillä on merkitystä, kun blogeja käytetään oppimisympäristönä.
— Tutkimuksessani ilmeni blogioppimisympäristössä opiskelijoiden vuorovaikutuksen olevan huomattavasti aktiivisempaa, kuin ilman lähiopetusta toteutetuilla kursseilla Moodlessa. Blogeja oppimisympäristönä käyttäneillä kursseilla myös opiskelijoiden yhteistyö oli huomattavasti aktiivisempaa, Jousea kertoo.
Covid-19-pandemian takia opiskelijoilla ei aina ole ollut mahdollisuutta kasvokkaiseen kanssakäymiseen yliopiston tiloissa. Suurin osa opiskelijoista kuitenkin haluaa tavata toisiaan kasvokkain.
— Tutkimuksen havainnot viittaavat siihen, että blogeilla oppimisympäristönä on mahdollista vähentää opiskelijan eristyneisyyden ja yksinäisyyden tuntemuksia tilanteessa, jossa lähiopetuksen toteuttaminen ei ole mahdollista.
— Opetustehtäviin tähtääville blogit oppimisympäristönä tarjoavat mahdollisuuden tutustua niiden piirteisiin ja pedagogisiin käytänteisiin jo yliopisto-opiskelun aikana. Opetustehtävissä toimiville ne ovat konteksti, joka virittää pedagogisten käytänteiden kehittämiseen.
KM Jouko Jousean kasvatustieteiden alaan kuuluva väitöskirja Blogit oppimisympäristönä tarkastetaan julkisesti Tampereen yliopiston kasvatustieteiden ja kulttuurin tiedekunnassa perjantaina 29.10.2021 klo 12 Pinni A -rakennuksen Paavo Koli -salissa, Kanslerinrinne 1. Vastaväittäjänä toimii dosentti Anne Nevgi Helsingin yliopistosta. Kustoksena toimii dosentti Vesa Korhonen kasvatustieteiden ja kulttuurin tiedekunnasta.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Jouko Jousea
jouko.jousea@tuni.fi
Kuvat

Linkit
Tietoja julkaisijasta
Tampereen yliopisto kytkee yhteen tekniikan, terveyden ja yhteiskunnan tutkimuksen ja koulutuksen. Teemme kumppaniemme kanssa yhteistyötä, joka perustuu vahvuusalueillemme sekä uudenlaisille tieteenalojen yhdistelmille ja niiden soveltamisosaamiselle. Luomme ratkaisuja ilmastonmuutokseen, luontoympäristön turvaamiseen sekä yhteiskuntien hyvinvoinnin ja kestävyyden rakentamiseen. Yliopistossa on 21 000 opiskelijaa ja henkilöstöä lähes 4 000.
Rakennamme yhdessä kestävää maailmaa.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Tampereen yliopisto
Väitös: Eurooppalaiset opiskelijaradiot jakavat vahvan identiteetin4.12.2025 07:59:40 EET | Tiedote
Vaikka opiskelijaradio on ilmiönä yli satavuotias, on tätä ruohonjuuritason median muotoa tutkittu varsin niukasti, etenkin Pohjois-Amerikan ulkopuolella. Väitöstutkimuksessaan eurooppalaisen opiskelijaradion organisaatiokulttuuria tutkinut Ari Hautaniemi selvitti ensimmäistä kertaa, minkälaiset arvot ohjaavat niiden toimintaa.
Väitös: Puolueilla on eri tavoitteita kaupunkien kehittämisessä3.12.2025 13:43:20 EET | Tiedote
Kaupunkisuunnittelu on polttava kysymys monissa kaupungeissa. Yhteiskuntatieteiden maisteri Mikko Vesterisen mukaan kaupunkirakenteen kasvu, ympäristönsuojelu ja kaupunkitilan muutos ovat keskeisiä puolueita jakavia kysymyksiä.
Väitös: Ekososiaalinen kasvatus voi parantaa ihmisen ja muiden lajien välistä vuorovaikutusta3.12.2025 08:45:00 EET | Tiedote
FM Sami Keto selvitti väitöstutkimuksessaan, miten kasvatus voi huomioida ihmisen monilajisen elinpiirin ja siihen liittyvät eettisesti merkitykselliset erot. Kedon tutkimus tarkentaa ekososiaalisen kasvatuksen teoreettisia ja käsitteellisiä perusteita. Niitä ei aiemmin ole jäsennetty yhtenäiseksi kokonaisuudeksi.
Väitös: Hävittäjälentäjien lentokyky heikkenee pitkäkestoisesti hapenpuutteesta aiheutuneen hätätilanteen jälkeen3.12.2025 08:20:00 EET | Tiedote
Lentäminen korkealla ilmakehässä altistaa elimistön hapenpuutteelle, mikäli lentokoneen paineistukseen tai happilaitteistoon tulee ongelma. Väitöstutkimuksessaan lääketieteen lisensiaatti Nikke Varis tutki hävittäjälentäjien lentokykyä simulaattorissa toteutetun hypoksia-altistuksen jälkeen.
Väitös: Perheen sisäisiä henkirikoksia voidaan ennaltaehkäistä2.12.2025 12:45:48 EET | Tiedote
TtM Marianne Ellilän väitöstutkimus osoittaa, että suomalaisiin perheen sisäisiin henkirikoksiin liittyy taustatekijöitä ja niitä voidaan ennaltaehkäistä. Ellilä kuvasi kolmen eri aineiston kautta tutkimuksessaan perheen sisäisten henkirikosten taustatekijöitä ja ennaltaehkäisyä. Äitiys- ja lastenneuvoloiden terveydenhoitajien näkemykset, henkirikosten uhrien läheisten kokemukset ja tekijöiden mielentilatutkimukset antoivat arvokasta tietoa aiheesta.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme
