Blominmäen jätevedenpuhdistamolle vuoden 2022 RIL-Palkinto

Blominmäen jätevedenpuhdistamo on voittanut vuoden 2022 RIL-Palkinnon. Palkinto julkistettiin rakennetun ympäristön alan akateemisia edustavan RIL ry:n tilaisuudessa 24.11.22.

Huipputehokkaasti puhdistettu jätevesi suojelee Itämerta. (kuva: HSY)

Helsingin seudun ympäristöpalvelut HSY on rakennuttanut tämän uuden jätevedenpuhdistamon Espoon Blominmäkeen. RIL-Palkinnon 2022 saajan valinneen kansanedustaja Elina Valtosen mukaan Blominmäen jätevedenpuhdistamo on yhteiskunnallisesti merkittävä hanke, jolla on erittäin tärkeä perustehtävä.

- Blominmäen jätevedenpuhdistamo tuottaa lisäarvoa yhteiskunnalle vähintään vuosikymmeniksi. Jäteveden puhdistus on konkreettista Itämeren suojelua ja kaupunkikehitystä parhaimmillaan - yhdistettynä energiaviisaisiin ratkaisuihin. Kyseessä on lämmöntuotannon osalta 100-prosenttisesti ja sähkön suhteen 70-prosenttisesti omavarainen hanke, Valtonen perustelee.

Juuri käyttöön otettu uusi jätevedenpuhdistamo puhdistaa jätevedet huipputehokkaasti, käyttää omaa energiaansa ja pääosin kallion sisään sijoitettuna sulautuu ympäristöönsä. Se käsittelee aluksi 400 000 asukkaan jätevedet Espoosta ja Kauniaisista, Kirkkonummelta, Siuntiosta sekä Länsi-Vantaalta. Puhdistamoa on mahdollista laajentaa jopa miljoonan asukkaan tarpeisiin.

- Palkinto myönnettiin yhteiskuntamme infrarakentamisen perustyölle. Samalla palkitaan laaja kokonaisuus: uniikin maanalaisen jätevedenpuhdistamon suunnittelu ja rakentaminen sekä jätevesien viemäröinnin muutokset Espoon alueella. Sitä on toteuttanut suuri joukko ammattilaisia vuosien ajan, kehui HSY:n toimitusjohtaja Tommi Fred kiitospuheessaan.

HSY on ollut rakentamishankkeen tilaaja. Pitkään ja laajaan puhdistamoprojektiin on osallistunut paljon eri yhteistyötahoja, suunnittelijoita, rakentajia ja muita kumppaneita. HSY:n lisäksi RIL-Palkinnon osapuolia ovat YIT, ARE, Ramboll Finland ja Ramboll CM, FCG Finnish Consulting Group sekä Afry Finland.

RIL-Palkinto

RIL ry jakaa vuosittain RIL-Palkinnon rakennustyölle, -kohteelle tai -konseptille, joka edustaa parhaiten korkealuokkaista, laadukasta ja innovatiivista suomalaista rakennusinsinööritaitoa ja osaamista. Lisäksi palkittava työ tai hanke on edistänyt kilpailuaikana parhaiten myönteistä rakennusteknistä ja yhteiskunnallista kehitystä maassamme. Ensimmäisen kerran RIL-Palkinto on myönnetty 50 vuotta sitten eli vuonna 1972.

Huipputehokkaasti puhdistettu jätevesi suojelee Itämerta. (kuva: HSY)
Puhdistamo sijaitsee pääosin maan alla. Maan päällä sijaitsee muun muassa hallintorakennus ja poistoilmapiippu näkyy kauemmaksikin. (kuva: HSY)
Kiekkosuodattimilla fosforinpoisto tehostuu vielä lisää. (kuva: HSY)
Puhdistusprosessi sijaitsee kallion sisään louhitussa ja rakennetussa tilassa.

Jäteveden lämmön talteenoton mahdollisuuksia tutkittu kaupunkimittakaavassa1.12.2022 09:12:00 EET | Tiedote

Jäteveden sisältämä lämpö on merkittävä resurssi, jonka nykyistä tehokkaampaan hyödyntämiseen kohdistuu paljon kiinnostusta. Jäteveden lämpö on samalla välttämättömyys jäteveden biologiselle käsittelylle, erityisesti typenpoistolle. Helsingin seudun ympäristöpalvelut HSY:n käynnistämässä yhteishankkeessa tutkittiin jätevesilämpöä yhteiskunnan lämpöenergiataloudessa.

Poistotekstiilin maksuton keräys jatkuu pääkaupunkiseudulla vuonna 202330.11.2022 08:45:22 EET | Tiedote

Helsingin seudun ympäristöpalveluiden järjestämä poistotekstiilin keräys saa jatkoa. Käytöstä poistettujen, puhtaiden ja jatkojalostukseen kelpaavien tekstiilien maksuton vastaanotto jatkuu eri puolilla pääkaupunkiseutua myös vuonna 2023. Sen sijaan keräys Sortti-asemilla päättyy vuodenvaihteessa, mutta samaan aikaan avataan kaksi uutta keräyspistettä. Asukkaat ovat tuoneet tammi-lokakuun aikana kauppakeskuksissa järjestettyyn keräyskokeiluun sekä Sortti-asemille yhteensä 217 800 kiloa tekstiilejä.

Sähköinen jäteauto vähentää kantakaupungin melua ja päästöjä29.11.2022 09:30:14 EET | Tiedote

Helsingin seudun ympäristöpalveluiden täyssähköinen jäteauto on aloittanut päivittäiset jäteastiatyhjennykset Helsingin kantakaupungissa. Auto on ollut kokeilussa loppuvuoden aikana ja sen tavoitteena on tyhjentää jäteastiat mahdollisimman vähä-äänisesti ja ympäristöystävällisesti. Sen ansiosta myös kuljetustoiminnan hiukkaspäästöt pienenevät. Jos auto saavuttaa sille asetetut tavoitteet ja pärjää Suomen haastavissa keleissä, sähkökäyttöisten jäteautojen käyttö saattaa hyvinkin yleistyä.

HSY:n vaarallisen jätteen syyskeräys tavoitti asukkaat24.11.2022 08:54:00 EET | Tiedote

Helsingin seudun ympäristöpalvelut HSY järjesti syys–lokakuussa ensimmäistä kertaa erillisen vaarallisen jätteen keräyskierroksen syksyllä Espoossa ja Helsingissä. Palvelu tavoitti asukkaat hyvin, sillä autoon tuotiin lähes 8 700 kg vaarallista jätettä. Tämä on lähes yhtä paljon kuin kevään kierroksella, kun sen suhteuttaa pysähdyspaikkojen määrään. Keräysauto kiersi alueilla, joilla ei ole pysyvää vaarallisen jätteen keräyspistettä.

Uusi biojätehanke tehostaa lannoite- ja energiaomavaraisuutta 202522.11.2022 08:31:00 EET | Tiedote

Helsingin seudun ympäristöpalvelut HSY on käynnistämässä uutta hanketta, joka vauhdittaa kotimaista kiertotaloutta sekä energia- ja lannoiteomavaraisuutta. Uusien tekniikoiden myötä biokaasulaitoksesta saatavaa mädätettä voidaan ohjata tehokkaammin maatalouden lannoitetarpeisiin jo vuonna 2025. Tällä hetkellä biojätteestä tuotetaan uusiutuvaa bioenergiaa sekä kompostia mullantuotantoon. HSY käsittelee joka viidennen suomalaisen biojätteet, joissa on edelleen runsaasti hyödyntämätöntä potentiaalia.