Blominmäen jätevedenpuhdistamon tunnelilouhinnat valmistuivat

Espoon Blominmäen kallioon rakennettavan Helsingin seudun ympäristöpalveluiden uuden jätevedenpuhdistamon tunnelilouhinnat ovat päättyneet. Kallion lujitus- ja tiivistystyöt ja pohjan viimeistely jatkuvat tunneleissa, mutta työmaan vaikutukset ympäristöön vähenevät louhinnan aikaisesta.

Blominmäen jätevedenpuhdistamon tunnelilouhinnat saatiin päätökseen. HSY:n vuonna 2022 valmistuva laitos rakennetaan pääosin maan alle.

Maan alle on nyt louhittu noin 20 m2 poikkipinta-alaisia viemäritunneleita ja niihin johtavia huoltotunneleita yhteensä yli 20 kilometriä. Tulotunneli kokoaa jätevedet Suomenojan nykyisen puhdistamon ja Blominmäen puhdistamon väliltä. Purkutunneli johtaa puhdistetut vedet Blominmäen puhdistamolta Suomenojan nykyiseen purkutunneliin.

Vuodesta 2014 alkaen työtä on tehty eri urakoissa ja vuodesta 2018 alkaen on käynnissä ollut neljä eri urakkakokonaisuutta: Mikkelä II, Malminmäki, Eestinkallio ja Finnoo II. Mikkelä ll-, Eestinkallio- ja Malminmäki-urakoissa pääurakoi Kalliorakennus-Yhtiöt Oy. Finnoo II -urakassa pääurakoitsijana toimii SRV Infra Oy:n ja Pohjolan kalliotyö Oy:n työyhteenliittymä TYL FMS.

Louhinnat tehtiin turvallisuus ja ympäristö tarkasti huomioiden

Pisimpään louhinnat kestivät Malminmäen urakan pohjoisissa haaroissa. Keskiviikkona 4. marraskuuta purkutunnelin viimeinen kalliokannas saatiin puhkaistua jo aiemmin toisesta suunnasta louhittuun tunneliosuuteen.

– Kaikki eri suunnista louhitut osuudet ovat kohdanneet toisensa senttien tarkkuudella. Pieniin korjauslouhintoihin saattaa vielä jollain alueilla olla tarvetta, kun viimeisistäkin kalliopinnoista on saatu poistettua irtoavat kivet ja lohkareet sekä tila mitattua, kertoo HSY:n hankejohtaja Jukka Yli-Kuivila.

Kaikkiaan viemäritunneleita ja niihin johtavia ajotunneleita louhittiin noin 20,4 kilometriä. Louhinnat etenivät nopeimmillaan noin 100 metriä kuukaudessa. Kallion laadusta, lähellä olevista rakennuksista ja työjärjestelyistä johtuen työt etenivät monin paikoin huomattavasti tätä hitaammin. Louhintatyöt tehtiin tarkasti turvallisuusmääräyksiä ja viranomaisohjeita noudattaen.

Työt maan alla jatkuvat kallion tiivistämisellä ja lujittamisella

Kalliota on tiivistetty jo louhintojen aikana työturvallisuuden varmistamiseksi, mutta lopulliset tiivistys- ja lujitustyöt päästään tekemään louhintojen valmistuttua.

– Seuraavaksi työmaalla viimeistellään tunnelin salaojitus ja ruiskubetonointi. Sitten vuorossa ovat pohjan muotoilu sekä betonilaatan valaminen tulotunneliin, joka aloitetaan louhinnan päätöspisteistä päättyen maan pinnalle johtaviin huoltotunneleihin, Yli-Kuivila kertoo.

Viimeisenä valmistuvat huoltotunneleihin liittyvät työt kolmessa urakassa kevään ja kesän 2021 aikana. Finnoossa rakennetaan purkutunnelin yhteyteen pumppaamoa ja pitkää huoltotunnelia, jossa jätevesi johdetaan putkissa nykyisestä pääviemäristä uuden puhdistamon tulotunnelin alkuun. Siellä kalliorakennustyöt valmistuivat tunneliurakoista ensimmäisenä, mutta täydentävät rakennustyöt jatkuvat kesään 2021.

Blominmäen jätevedenpuhdistamo

• Uusi puhdistamo korvaa nykyisen Suomenojan jätevedenpuhdistamon Espoossa. Espoon Blominmäen kallioluolastoon tehdään jäteveden puhdistusaltaat ja pääosa puhdistamon muistakin tiloista.
  • Valmistuttuaan vuonna 2022 puhdistamo käsittelee 400 000 asukkaan jätevedet Espoosta, Länsi-Vantaalta ja Kauniaisista sekä Kirkkonummelta ja Siuntiosta.
  • Uuden jätevedenpuhdistamon myötä ravinnekuormitus Itämereen vähenee nykyisestä kuormituksesta. Tavoitteena on poistaa yli 96 prosenttia jäteveden sisältämästä fosforista ja orgaanisesta aineesta sekä yli 90 prosenttia typestä. Puhdistustavoitteet ovat selvästi tiukemmat kuin EU:n vaatimukset ja HELCOMin (Helsinki Commission) suositukset.
  • Hankesivut: hsy.fi/blominmaki

Yhteyshenkilöt

Lisätietoja: hankejohtaja Jukka Yli-Kuivila, puh. 050 3068 798, jukka.yli-kuivila(a)hsy.fi

Kiertotalous ja huoltovarmuus HSY:n toiminnan kehittämisen pääkohteina13.11.2020 10:32:37 EETTiedote

Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymän yhtymäkokous hyväksyi kokouksessaan 13.11.2020 muun muassa HSY:n toiminta- ja taloussuunnitelman vuosille 2021 - 2023 sekä vesi- ja jätehuollon investointiohjelmat vuosille 2021 - 2030. Suunnitelman tavoitteiden pohjana ovat strategiset päämäärät ympäristövastuun ja resurssitehokkuuden edelläkävijä, korkea toimintavarmuus, sujuvat palvelut ja vakaa talous. Toimintaa ohjaa vahvasti myös HSY:n vastuullisuussitoumukset.

KTM Jouni Peltomaa HSY:n tulosaluejohtajaksi13.11.2020 10:31:34 EETTiedote

Kauppatieteiden maisteri Jouni Peltomaa on valittu vakituiseen virkaan Helsingin seudun ympäristöpalvelujen tukipalvelujen tulosaluejohtajaksi 1.1.2021 alkaen. Tukipalvelut tuottaa sisäisiä palveluja koko HSY:n organisaatiolle ja vastaa HSY:n hankintatoimesta, vesihuollon varastoista, tietohallinnosta ja digitalisaatiosta sekä kiinteistö- ja ajoneuvopalveluista. Jouni Peltomaalla on usean vuoden kokemus tukipalvelujen johtamisesta ja kehittämisestä kuntayhtymässä. Hän on toiminut johtajatehtävissä Päijät-Hämeen hyvinvointikuntayhtymässä vuodesta 2014 lähtien ja tätä ennen Mehiläinen Oy:ssä. Virkaa halki yhteensä 43 hakijaa. Lisätietoja toimitusjohtaja Raimo Inkinen, puh. 045 635 7741

HSY:n hallituksen ja yhtymäkokouksen päätökset 13.11.202013.11.2020 10:29:30 EETTiedote

Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymän hallitus päätti muun muassa hyväksyä Långmossenin hankesuunnitelman, talousarviolainan ottamisen ja valita tukipalvelujen tulosaluejohtajan virkaan Kauppatieteiden maisteri Jouni Peltomaan. Lisäksi hallitus päätti hyväksyä aiesopimuksen koskien Suvisaariston vesiosuuskunnan liittymistä osaksi HSY:n vesihuoltoa sekä Kruunusillat -raitiotiehankkeen tilaajan ja YKT-osapuolten yhteistyösopimuksen. Hallitus päätti seuraavista hankinnoista: - jätevesi-, sadevesi- ja sekaviemäriverkon painehuuhtelut sekä kaivantojen kuivanapidot tilataan Delete Finland Oy:ltä (kaksi osaa), Lassila & Tikanoja Oyj:ltä (kaksi osaa) ja Eerola-Yhtiöt Oy:ltä - putkistojen kuntotutkimuspalvelut tilataan Delete Finland Oy:ltä ja Eerola-Yhtiöt Oy:ltä sekä Lassila & Tikanoja Oyj:ltä - paineimuautopalvelut jätteenkäsittelykeskuksissa ja veden- sekä jätevedenpuhdistuslaitoksilla tilataan Delete Finland Oy:ltä - piha-alueiden kone- ja kunnossapitotyöt Kivikon jätepalvelukes