Kustannusosakeyhtiö Parvs

Bo Haglund ja mielikuvituksen ihmemaa

Jaa
Taiteilija Bo Haglund (s. 1963) yhdistää teoksissaan sarjakuvataidetta, graafista suunnittelua ja näyttämötaidetta kuvataiteeseen. Hän aloitti uransa jo 1980-luvulla lavastajana teatteri- ja elokuvaproduktioissa. Haglund on tehnyt myös tekstiilisuunnittelua Marimekolle ja pilapiirustuksia Ny Tid -lehdelle.

Bo Haglundin monipuolinen tausta näkyy hänen teoksissaan, joissa yhdistyvät hahmojen moniulotteinen tunnemaisema, tarinallisuus, nykymaailman havainnointi ja yksityiskohdiltaan elävä ilmaisu. Visuaaliselta kieleltään kutsuvien ja avoimen lähestyttävien teosten lähtökohtina voivat olla sosiaalisen median esitysluonne, taidehistoriaa kommentoiva sarjakuva tai pohjoismainen melankolia. Haglundin uusimmissa töissä nähdään näyttämömäisiin ympäristöihin ja kasvillisuuden sekaan piiloutuneita ihmishahmoja, jotka saattavat olla paossa, välitilassa, tarkkailijoita tai vain hämmentyneitä. Kirjassa käydään dialogia Haglundin viimeaikaisen tuotannon ja monipuolisen taiteilijauran kanssa. Haglund on aiemmin julkaissut useita sarjakuvakirjoja, joiden päähenkilöiksi hän on luonut erilaisia piirroshahmoja, kuten Bertil Gata, Kodaren, Kauko sekä tragikoominen Stubbhuvu (Stumphead).

Bo Haglund – Piirustuksia, maalauksia ja sarjakuvia | Teckningar, målningar och serier | Drawings, Paintings and Comics

Parvs, 2023
176 sivua
kirjoittajat: Petteri Enroth, Rauli Heino, Sini Mononen
kielet: suomi, ruotsi, englanti

Kirjan arvostelukappaleet ja kuva-aineisto medialle: hanna.karppanen@parvs.fi

Bo Haglundin näyttelyt keväällä 2023:
Parco dei Mostri / Toinen näytös: Galleria Heino, Erottajankatu 9 (sisäpiha), Helsinki: avajaiset perjantaina 14.4.2023 klo 17–19.
Parco dei Mostri / Ensimmäinen näytös: Galleria Vanha Kappalaisentalo, Välikatu 13, Porvoo 8.–30.4.2023

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Kuvat

Lataa
Lataa
Bo Haglund. Kuva: Samuli Vienola
Bo Haglund. Kuva: Samuli Vienola
Lataa
Bo Haglund: The Visitor, 2022, guassi, tussi ja akryyli paperille, 141 ✕ 102 cm. Kuva: Yehia Eweis
Bo Haglund: The Visitor, 2022, guassi, tussi ja akryyli paperille, 141 ✕ 102 cm. Kuva: Yehia Eweis
Lataa
Bo Haglund: The Runner, 2022, guassi, tussi ja akryyli paperille, 141 ✕ 102 cm. Kuva: Yehia Eweis
Bo Haglund: The Runner, 2022, guassi, tussi ja akryyli paperille, 141 ✕ 102 cm. Kuva: Yehia Eweis
Lataa
Bo Haglund: The Cone Man, 2022, guassi, tussi ja akryyli paperille, 141 ✕ 102 cm. Kuva: Yehia Eweis
Bo Haglund: The Cone Man, 2022, guassi, tussi ja akryyli paperille, 141 ✕ 102 cm. Kuva: Yehia Eweis
Lataa
Bo Haglund: The Little Emperor, 2022, guassi, tussi ja akryyli paperille, 151 ✕ 113 cm. Kuva: Yehia Eweis
Bo Haglund: The Little Emperor, 2022, guassi, tussi ja akryyli paperille, 151 ✕ 113 cm. Kuva: Yehia Eweis
Lataa
Bo Haglund: Parco dei mostri #8, 2022, tussi, akryyli ja guassi paperille, 65 ✕ 50 cm. Kuva: Yehia Eweis
Bo Haglund: Parco dei mostri #8, 2022, tussi, akryyli ja guassi paperille, 65 ✕ 50 cm. Kuva: Yehia Eweis
Lataa
Bo Haglund: Parco dei mostri #11, 2022, tussi, akryyli ja guassi paperille, 65 ✕ 50 cm. Kuva: Yehia Eweis
Bo Haglund: Parco dei mostri #11, 2022, tussi, akryyli ja guassi paperille, 65 ✕ 50 cm. Kuva: Yehia Eweis
Lataa
Bo Haglund: Parco dei mostri #17, 2023, tussi, akryyli ja guassi paperille, 35 ✕ 35 cm. Kuva: Yehia Eweis
Bo Haglund: Parco dei mostri #17, 2023, tussi, akryyli ja guassi paperille, 35 ✕ 35 cm. Kuva: Yehia Eweis
Lataa
Bo Haglund: The Shelter, 2019, guassi paperille, 150 ✕ 113 cm. Kuva: Yehia Eweis
Bo Haglund: The Shelter, 2019, guassi paperille, 150 ✕ 113 cm. Kuva: Yehia Eweis
Lataa
Bo Haglund: The Mission, 2019, tussi ja guassi paperille, 65 ✕ 50 cm. Kuva: Yehia Eweis
Bo Haglund: The Mission, 2019, tussi ja guassi paperille, 65 ✕ 50 cm. Kuva: Yehia Eweis
Lataa
Bo Haglund: The Observers #20, 2017, öljy puulle, 35 ✕ 26 cm. Kuva: Yehia Eweis
Bo Haglund: The Observers #20, 2017, öljy puulle, 35 ✕ 26 cm. Kuva: Yehia Eweis
Lataa
Bo Haglund: The Observers #5, 2017, öljy puulle, 41 ✕ 29 cm. Kuva: Yehia Eweis
Bo Haglund: The Observers #5, 2017, öljy puulle, 41 ✕ 29 cm. Kuva: Yehia Eweis
Lataa
Bo Haglund: The Observers #11, 2017, öljy puulle, 39 ✕ 28 cm. Kuva: Yehia Eweis
Bo Haglund: The Observers #11, 2017, öljy puulle, 39 ✕ 28 cm. Kuva: Yehia Eweis
Lataa
Bo Haglund: Presence/Absence #5, 2016, öljy puulle, 41 ✕ 30 cm. Kuva: Kia Orama
Bo Haglund: Presence/Absence #5, 2016, öljy puulle, 41 ✕ 30 cm. Kuva: Kia Orama
Lataa
Bo Haglund: Presence/Absence #3, 2016, öljy puulle, 41 ✕ 30 cm. Kuva: Kia Orama
Bo Haglund: Presence/Absence #3, 2016, öljy puulle, 41 ✕ 30 cm. Kuva: Kia Orama
Lataa
Bo Haglund: Wallpaper, 2001, tussi, akryyli ja guassi, 400 ✕ 600 cm. Kuva: Yehia Eweis
Bo Haglund: Wallpaper, 2001, tussi, akryyli ja guassi, 400 ✕ 600 cm. Kuva: Yehia Eweis
Lataa
Bo Haglund: Stumphead. Another Lovely Day in the Stumpheed Forest, 2006, tussi ja guassi paperille, 160 ✕ 160 cm. Kuva: Yehia Eweis
Bo Haglund: Stumphead. Another Lovely Day in the Stumpheed Forest, 2006, tussi ja guassi paperille, 160 ✕ 160 cm. Kuva: Yehia Eweis
Lataa
Bo Haglund: Les Misérables (Artists of Today), sarjakuva Voima-lehteen, 2007
Bo Haglund: Les Misérables (Artists of Today), sarjakuva Voima-lehteen, 2007
Lataa
Bo Haglund: Bertil Gata går hem, sarjakuva-albumi, Schildts förlags Ab, 1999
Bo Haglund: Bertil Gata går hem, sarjakuva-albumi, Schildts förlags Ab, 1999
Lataa

Linkit

Tietoja julkaisijasta

Kustannusosakeyhtiö Parvs
Kustannusosakeyhtiö Parvs
Uudenmaankatu 26 A 3a
00120 HELSINKI

https://parvs.fi/

Kustannusosakeyhtiö Parvs on taidekirjoihin ja arkkitehtuurijulkaisuihin erikoistunut helsinkiläinen kustantamo, joka on perustettu vuonna 2006.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Kustannusosakeyhtiö Parvs

Uutuuskirja Devan Shimoyaman taiteesta27.3.2024 11:23:39 EET | Tiedote

Yhdysvaltalainen Devan Shimoyama (s. 1989) tutkii karnevalistisissa teoksissaan seksuaalisuuteen, rotuun ja sukupuoleen liittyviä teemoja. Hänen taiteessaan sulautuvat yhteen niin taiteilijan lapsuuden kokemukset, queer-identiteetti, mytologiat kuin taidehistoriakin. Tekniikoiltaan teokset ovat leikitteleviä: taiteilija yhdistelee maalauksiinsa ennakkoluulottomasti erilaisia materiaaleja, kuten kimalletta, kangasta ja strassikiviä, ja työstää myös isoja installaatioita.

Uutuuskirja Helene Schjerfbeckistä ja muodista6.2.2024 10:35:00 EET | Tiedote

Uusi taidekirja ja Villa Gyllenbergissä avautuva näyttely avaavat rakastetun taiteilijan Helene Schjerfbeckin (1862–1946) vähemmän tunnettua puolta: kiinnostusta muotiin ja vaatteisiin. Schjerfbeck rakasti paitsi maalaustaidetta myös muotia ja muodikkaita vaatteita. Asut ja tekstiilit olivatkin usein keskeisessä osassa hänen maalauksissaan. Pinnalliseksi ja ohimeneväksi mielletty muoti on yleensä nähty vastakohtana syvälliselle ja kestävälle taiteelle, eikä taiteen ja muodin yhteyttä ei ole aiemmin juurikaan tutkittu. Moderni taide ja muoti kietoutuivat kuitenkin toisiinsa monin tavoin. Schjerfbeckin lisäksi monet muutkin aikakauden taiteilijat – esimerkiksi Albert Edelfelt, Jalmari Ruokokoski ja Olga Gummerus-Ehrström – kuvasivat muotia teoksissaan. Etenkin ranskalaista muotia seurattiin tuon ajan Suomessa.

Teemu Mäki pohtii esseekirjassaan taiteen tehtävää19.12.2023 17:45:35 EET | Tiedote

Miksi taidetta tehdään? Miten sitä nautitaan? Mikä on taiteen yhteiskunnallinen tehtävä? Mikä on taiteen julkisen rahoituksen oikeutus ja päämäärä? Mitä on avantgarde ja mitä on kriittinen taide? Onko taiteella todellista yhteiskunnallista merkitystä ja pitääkö sellaista vaikuttavuutta taiteelta vaatia? Mitä on viime vuosina yliopistoissa omaksi oppiaineekseen noussut taiteellinen tutkimus? Entä mikä on taiteen suhde tietoon, filosofiaan, politiikkaan, kuolemaan, ilmastonmuutokseen ja posthumanismiin?

Parvs-kustantamolta uusi esseekirjasarja ”Kirjoituksia taiteesta ja arkkitehtuurista”19.12.2023 17:08:46 EET | Tiedote

Parvs-taidekirjakustantamon uudessa kirjasarjassa ”Kirjoituksia taiteesta ja arkkitehtuurista” julkaistaan ansioituneiden taiteen ja arkkitehtuurin tutkijoiden esseitä ja muita valikoituja kirjoituksia. Joukossa on sekä uusia tekstejä että arkistojen helmiä. Kolmen ensimmäisen osan kirjoittajina ovat taidekriitikko Marja-Terttu Kivirinta, taidehistorian professori emerita Riitta Nikula sekä tietokirjailija ja taiteilija Harri Kalha.

Helena Hännisen teos ”Nimeään kantava” käy läpi Gösta Serlachiuksen taidesäätiön 90-vuotisen historian 1910-luvulta nykypäivään13.12.2023 13:40:42 EET | Tiedote

Gösta Serlachiuksen taidesäätiö perustettiin vuonna 1933 hoitamaan, ylläpitämään ja kartuttamaan vuorineuvos Gösta Serlachiuksen (1876–1942) keräämää taidekokoelmaa. Säätiön tehtäviksi määriteltiin myös museon rakentaminen ja ylläpito sekä Mäntän kaunistaminen taiteella. Säätiö syntyi teollisuusmiehenä uransa tehneen Gösta Serlachiuksen taideharrastuksen vuoksi ja on vähitellen kasvanut arvostetuksi toimijaksi suomalaisessa taidemaailmassa.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye