BOFIT: Venäjä- ja Kiina-ennusteet vuosiksi 2020–2022

BOFIT julkaisi tänään (17.9.) puolivuosittain päivitettävät ennusteensa Venäjän ja Kiinan talouksille. Syksyn 2020 ennuste kattaa vuodet 2020–2022.

Venäjän BKT-ennustetta on laskettu keväästä huomattavasti, koska koronapandemiatilanteen ja globaalien raaka-ainemarkkinoiden kehitys on ollut selvästi synkempää kuin alkuvuonna näytti. Venäjän BKT supistui jyrkästi keväällä, mutta talous on elpynyt viime kuukausina. Koko tämän vuoden aikana Venäjän BKT:n odotetaan supistuvan 4 % ja palaavan maltilliseen kasvuun ensi vuonna. Venäjän talousnäkymät ovat kuitenkin edelleen hyvin epävarmat, koska koronapandemian ja raaka-ainemarkkinoiden kehitys saattaa synkentyä uudelleen.

Kiinan talous on toipunut nopeasti alkuvuoden pysähdyksestä, kun koronarajoituksia on voitu poistaa, elvytystoimia on otettu käyttöön ja korona-aikana kotimaassa sekä ulkomailla tarvittavien tuotteiden valmistus on vauhdittanut teollisuustuotantoa. BOFIT ennustaa BKT:n kasvavan tänä vuonna hieman viime vuodesta. Vaikka toipumisvauhti on jo tasaantunut, tulee vuoden 2021 kasvulukema olemaan heikon vertailuvuoden takia korkea. Talouden toipuminen on ollut epätasaista ja monet vanhat rakenteelliset ongelmat ovat kasvaneet. Ennusteen suurimmat riskit liittyvät uuden laajan koronaepidemian puhkeamiseen ja rahoitussektoriin, kun velkaantuminen on jälleen kiihtynyt ja yritysten velanhoitoedellytykset ovat heikentyneet monilla aloilla. Epävarmuutta lisää ulkosuhteiden heikentyminen Yhdysvaltojen ja monen muun maan kanssa.

Ennusteet löytyvät osoitteesta

Lisätietoja:
Vanhempi ekonomisti Heli Simola, puh. 09 183 2263 / heli.simola(at)bof.fi (Venäjä)
Vanhempi ekonomisti Juuso Kaaresvirta, puh. 09 183 2107 / juuso.kaaresvirta(at)bof.fi (Kiina)
Tutkimuspäällikkö Iikka Korhonen, puh. 09 183 2272 / iikka.korhonen(at)bof.fi (Venäjä ja Kiina)

Kutsu medialle: Talousvaliokunnan julkinen kuuleminen 30.9. klo 11.30: Eduskunnan pankkivaltuuston kertomus 2019, kuultavana Suomen Pankin pääjohtaja Olli Rehn25.9.2020 11:59:38 EESTTiedote

Eduskunnan talousvaliokunta järjestää keskiviikkona 30.9. klo 11.30 julkisen kuulemisen osana eduskunnan pankkivaltuuston kertomuksen 2019 käsittelyä. Kuultavana on Suomen Pankin pääjohtaja Olli Rehn, jonka lisäksi työelämäprofessori Vesa Vihriälä ja professori Antti Ripatti pitävät kommenttipuheenvuorot. Tilaisuutta voi seurata suorana lähetyksenä eduskunnan sivuilla osoitteessa https://verkkolahetys.eduskunta.fi. Pääjohtaja Rehn on median tavattavissa Eduskuntatalon Arkadia-salissa (4. kerros) tilaisuuden päätyttyä n. klo 13. Median sisäänkäynti Eduskuntataloon on A-ovesta. Eduskuntaan akkreditoitumattomat toimittajat ja kuvaajat esittävät turvatarkastuksessa toimittajakortin ja kuvallisen henkilötodistuksen tai toimeksiantajamedian päätoimittajan tai muun esimiehen allekirjoittaman tehtäväannon ja kuvallisen henkilökortin. Lisäksi toimittajia ja kuvaajia pyydetään kertomaan käynnin aihe. Toivomme, että tiedotusvälineet lähettävät toimituksesta eduskuntaan vain välttämättömän määrän

Uusi kirja seteleiden leikkauksesta18.9.2020 11:25:43 EESTTiedote

Antti Heinosen uusi kirja ”Hallitus kansan kukkarolla. Seteleiden leikkaaminen vuosien 1945 ja 1946 vaihteessa” käsittelee Suomen setelihistorian dramaattisinta tapahtumaa. Suomen Pankin julkaisema ja Otavan kustantama kirja täydentää Heinosen aikaisempia teoksia Suomen setelihistoriasta. Aiemmin hän on käsitellyt laajoja historiallisia kokonaisuuksia ja tässä kirjassa Heinonen pureutuu yksittäiseen tapahtumaan huomattavan yksityiskohtaisesti. Seteleiden vaihdon toteutustapa vuosien 1945 ja 1946 vaihteessa eli niiden leikkaaminen tuli suurena yllätyksenä lähes kaikille. Erityisesti vähävaraisille ja haja-asutusalueella asuville koko seteleiden vaihto tuli yllätyksenä merkittävin seurauksin. Monille jäi tunne, että he menettivät puolet seteleidensä arvosta. Pelko uudesta setelinleikkauksesta jäi elämään vuosikymmenten ajaksi ja aiheutti ajoittain laajalti paniikkireaktioita. Kirjan tekijällä Antti Heinosella on merkittävä kansainvälinen ura setelialalla. Nykyisin hän johtaa seteliteolli

New book on ‘clipping’ of banknotes18.9.2020 11:25:00 EESTUutinen

Antti Heinonen’s new book Hallitus kansan kukkarolla. Seteleiden leikkaaminen vuosien 1945 ja 1946 vaihteessa (“The government in the people’s purse. ‘Clipping’ of banknotes at the turn of 1945 and 1946”) deals with the most dramatic event in the history of Finnish banknotes. The book, published by the Bank of Finland and by Otava, complements Heinonen’s earlier works on Finland’s banknote history. In his earlier books, Heinonen has presented extensive historical developments; this time he examines an individual event in great detail. The method for implementing the banknote reform in Finland at the turn of the year 1945–1946, i.e. cutting the banknotes in two, came as a great surprise to almost everyone. In addition, to the poorest and those living in sparsely populated areas, the whole reform came as a surprise with important consequences. A lot of citizens had a feeling that they had lost half the value of their banknotes. The fear of a new banknote ‘clipping’ operation remained ali