Booker-listatun kirjailijan romaani näyttää hyväosaisten elämän nurjan puolen

Meksikolainen Fernanda Melchor on eteläamerikkalaisen nykykirjallisuuden tunnetuimpia nimiä. Juuri suomeksi ilmestynyt Paratiisi oli Booker-ehdokas, ja nyt se on valittu myös Dublin Literary Award -ehdokkaaksi. Kirja kuvaa kaunistelematta väkivallan ja eriarvoisuuden sävyttämää nyky-Meksikoa.

Meksikolainen kirjailija Fernanda Melchor ei sääli henkilöhahmojaan tai lukijoitaan kuvatessaan nyky-Meksikoa. Juuri suomeksi ilmestyneessä romaanissa Paratiisi kaikki tavoittelevat paratiisia, mutta lopulta kukaan ei näe vilaustakaan taivaan porteista. Romaani oli Booker-ehdokas, ja nyt se on valittu myös Dublin Literary Award -ehdokkaaksi. Palkinnon arvo on 75 000 euroa.

Fernanda Melchor vieraili Helsingissä vuonna 2021 Helsinki Lit -vieraana. Hänen silloin ilmestynyt romaaninsa Hurrikaanien aika oli ehdolla Booker-palkinnon saajaksi kuten uusi Paratiisi-romaanikin. Helsingin Sanomien haastattelussa hän kertoi haluavansa varta vasten kirjoittaa yhteiskunnan varjopuolista, myös hirveistä ihmisistä.

”Me kaikki kykenemme hirveyksiin. Siksi romaanissani kukaan ei ole pelkästään hyvä ja puhdas. Meidän on aina helpompi nähdä pimeys toisissa ihmisissä kuin itsessämme. Olisi kuitenkin tärkeää tunnistaa myös itsessä oleva pimeä", Melchor muistuttaa.
Samalla lailla myös Paratiisi-romaanin henkilöhahmot ovat rikkinäisiä.

Melchorin romaaneja on verrattu Gabriel García Márquezin kirjoihin. Melchoria edeltäneiden sukupolvien kirjailijat irtisanoutuvat joukoin 1960-luvun kirjallisuusbuumin teoksista, mutta Melchor ajattelee toisin.

"Kasvoin lukemalla García Márquezia ja Isabel Allendea", Melchor kertoi Helsingin Sanomille. "Haluan antaa äänen lähelläni oleville ihmisille, kertoa maailmasta heidän äänellään ja kielellään, heidän korkeudeltaan.”

Fernanda Melchor: Paratiisi
Paratiisi
on saatavilla painettuna sekä e-kirjana.
Painettu kirja on ilmestynyt, ja e-kirja ilmestyy 28.4.
Kirjan on suomentanut Emmi Ketonen, joka äskettäin palkittiin Silja Hiidenheimon muistostipendillä.
Kirjan esittely Aulan sivuilla.

Kalevankatu 34

Aula & Co on kasvava keskisuuri kirjankustantamo. Nuoren kustantamon hittikirjoja ovat muun muassa Heather Morrisin Auschwitzin tatuoija, maailman tunnetuimman tähtitieteilijän Neil DeGrasse Tysonin Tähtitiedettä kiireisille, Ison-Britannian tunnetuimman nykykirjailijan Matt Haigin teokset sekä kulttimaineeseen noussut Lucia Berlinin Siivoojan käsikirja.

Aula & Co:n on Storytel Booksin omistama itsenäinen yhtiö.

Menestyskirjailija Heather Morrisin uutuuskirja Nousevan auringon sisaret kertoo muusikko Norah Chambersin ihmeellisestä vankikuorosta19.4.2024 09:54:00 EEST | Tiedote

Toisen maailmansodan aikaan japanilaisten vankileirillä englantilainen kapellimestari ja säveltäjä Norah Chambers perusti naisvankien kanssa a cappella -kuoron. Se pelasti monta ihmistä kurjuudelta vaikeissa oloissa. Heather Morrisin uutuusteos Nousevan auringon sisaret kertoo sisaruudesta ja selviämisestä vankileirillä. Heather Morrisin kirjoja on myyty Suomessa yli yli 300 000 kappaletta. Menestysteos Auschwitzin tatuoija kääntyy kesäkuussa tv-sarjaksi. Pääosaa esittää Harvey Keitel, ja tunnusmusiikin laulaa Barbara Streisand.