Bosch aloittaa yhteistyön IBM:n kanssa kvanttilaskennassa

Tavoitteena on kvanttilaskennan avulla simuloida uusia materiaaleja, jotta sähkömoottoreissa ja polttokennoissa käytettäville jalometalleille ja harvinaisille maametalleille löydetään ympäristöystävällisempiä vaihtoehtoja. Berliinissä järjestettävässä Bosch Connected World -tapahtumassa Bosch kertoo myös miljardien investoinnista digitalisaatioon.

Bosch tuo IBM-yhteistyöhön vuosien simulointikokemuksen materiaaleista, jotka ovat tärkeitä teollisissa sovelluksissa. Vastavuoroisesti Bosch saa pääsyn IBM:n edistyksellisiin kvanttitietokoneisiin.

Bosch haluaa laskea uusien materiaalien ominaisuuksia uuden sukupolven kvanttitietokoneilla; perinteisillä tietokoneilla laskenta olisi hidasta ja monimutkaista. Boschin ja IBM:n asiantuntijat tutkivat yhdessä myös kvanttialgoritmeja.

”Jaamme IBM:lle simulointikokemusta materiaaleista, joilla on hyvin erityiset sovellusalueet. Vastavuoroisesti saamme syvempää ymmärrystä kvanttilaskentaan liittyvistä laitteistoista sekä laskennan voimasta ja siitä, mihin se ylipäätään soveltuu. Yhdessä pystymme nostamaan kvanttilaskennan uudelle tasolle ja luomme kilpailuetua kansainvälisillä markkinoilla”, Boschin hallituksen puheenjohtaja Stefan Hartung sanoo.

Polttokennojen uusien materiaalien lisäksi Bosch on kiinnostunut sähkömoottoreissa käytettävistä uusista magneeteista, jotka ovat nykyisiä kevyempiä, kompaktimpia, tehokkaampia ja paremmin saatavilla.

Kvanttiteknologiat ovat teknologisen suvereniteetin edellytys

Kvanttilaskentateknologialla on valtava potentiaali. Boston Consulting Group arvioi, että markkinat kvanttilaskennassa, uudet tuotteet ja palvelut mukaan luettuna, kasvavat seuraavien 15–30 vuoden aikana jopa 850 miljardiin dollariin. Globaalissa kilpailussa Saksalla on nyt Yhdysvaltojen ja Kiinan ohella vahva asema sekä tutkimuksen että teollisuuden puolella.

”Kvanttiteknologia on kriittinen Euroopan teknologisen suvereniteetin kannalta. On tärkeää, että emme jätä muita alueita kehittämään tätä yksin, vaan avaamme sen sijaan nopeasti teollisia sovellusalueita ja kehitämme liiketoimintamalleja”, Hartung sanoo.

Kvanttisensoreilla 1000-kertainen mittaustarkkuus

Kvanttisensoriteknologialla on valtava potentiaali ja myös tämän teknologian osalta markkinaennusteet ovat hyvin lupaavia: Konsulttitalo McKinsey odottaa tämän markkinan kasvavan 7 miljardiin dollariin tulevina vuosina.

Kvanttisensoreiden avulla kyetään tekemään hämmästyttävän tarkkoja mittauksia. Jo lähitulevaisuudessa on mahdollista saavuttaa 1000-kertainen mittaustarkkuus verrattuna perinteisiin MEMS-sensoreihin (microelectromechanical system, mikroelektromekaaninen järjestelmä).

Lääketieteessä kvanttisensorit voivat tehdä neurologisten sairauksien, kuten Alzheimerin taudin diagnosoinnin tarkemmaksi ja helpommaksi. Kvanttisensorit pystyvät havaitsemaan hermoimpulsseja, eli niitä voidaan käyttää tekojäsenten liikuttamiseen siten, että hallinta tapahtuu virtuaalitodellisuudessa pelkästään ajatuksen voimalla.

Apua hiilineutraaliuden saavuttamiseen

Kumppanuus IBM:n kanssa on yksi esimerkki yhteistyökuvioiden merkityksestä Boschin digitaalisessa muutoksessa.

Bosch hyödyntää myös muita, erilaisia vahvuuksia yhdistäviä alliansseja jatkuvan kehityksen varmistamiseksi. Boschin Decarbonize industries -nimisen startupin työntekijät kehittävät ohjelmistoa, joka auttaa teollisuusyrityksiä saavuttamaan hiilineutraaliuden.

Ratkaisu tulee olemaan Boschin ja energiayhtiö EWEn yhdessä kehittämä alusta, joka hakee dataa energiamarkkinoilta, lainsäädännöstä ja muista lähteistä, sekä optimoi tiettyjä, vastuullisuuden kannalta ihanteellisia toimenpiteitä keräämänsä datan perusteella. Jos esimerkiksi valtion tuki tai energian hinta muuttuvat, ennalta määritetyt toimenpiteet käynnistyvät automaattisesti. Tuloksena, vain muutaman klikkauksen päässä, on yritykselle tiekartta vastuullisempaan tulevaisuuteen.

Isoja satsauksia digitaalisaatioon ja henkilöstön kehittämiseen

Bosch ilmoittaa samassa yhteydessä 10 miljardin euron investoinnista digitalisaatioon. Kaksi kolmasosaa tästä käytetään uusien teknologioiden kehittämiseen ja laajentamiseen keskittyen kestävyyteen, liikkuvuuteen ja teollisuus 4.0:aan.

Bosch rekrytoi määrätietoisesti IT- ja ohjelmistoalan syväosaajia saadakseen kaiken irti digitalisaation suomista mahdollisuuksista. Bosch on tänä päivänä erittäin merkittävä ohjelmistotalo: Yhtiöllä on noin 40 000 ohjelmistoasiantuntijaa, jotka työskentelevät erilaisten tulevaisuuden projektien parissa.

"Uusien teknologioiden lisäksi panostamme työntekijöidemme koulutukseen ja kehitykseen, koska he ovat avain ratkaisuihin, jotka ovat "Invented for Life", tänään ja huomenna", Hartung sanoi.

Hybriditapahtumassa livenä yli 60 näytteilleasettajaa

Tämän vuoden Bosch Connected World järjestetään hybridinä 9.-10.11.2022. Livetapahtumapaikalla Station Berliinissä on yli 60 näytteilleasettajaa, jotka edustavat digitalisaation, tekoälyn ja vastuullisuuden megatrendejä. Puhujina on Boschin hallituksen puheenjohtajan Stefan Hartungin lisäksi muun muassa BMW:n toimitusjohtaja Oliver Zipse sekä Landing AI:n toimitusjohtaja Andrew Ng.