Bosch myynyt ratkaisuja sähköiseen liikkumiseen jo yli miljardilla eurolla

Kuljettajaa avustavien järjestelmien myynti kasvanut 40 prosenttia

Bosch vie teknologiaedelläkävijänä sähköisen liikkumisen läpimurtoa voimallisesti eteenpäin eri rintamilla. Boschilla on markkinajohtajan asema automatisoidun ajamisen ratkaisuissa, jotka pohjautuvat kuljettajaa avustaviin järjestelmiin.

Sähköisen liikkumisen markkinoiden arvioidaan viisinkertaistuvan vuoteen 2025 mennessä. Bosch on ennakoivasti investoinut jo yhteensä yli 5 miljardia euroa alan ratkaisuihin ja panostukset kantavat hedelmää: Boschin myynti kasvaa tällä sektorilla kaksi kertaa markkinoita nopeammin, liikevaihto ylittää tänä vuonna miljardi euroa.

“Arvioimme, että vuonna 2035 uusista rekisteröidyistä ajoneuvoista noin 60 prosenttia kulkee sähköllä. Valmistaudumme sähköisten ajoneuvojen globaalisti kasvavaan kysyntään”, sanoo Dr. Stefan Hartung, Mobility Solutions -toimialan vetäjä.

Bosch johtaa markkinaa niin teknologioissa kuin liiketoiminnassakin: Mobilty Solutions -liiketoimintasektorin liikevaihto kasvaa noin 10 prosenttia tänä vuonna.

“Hiilineutraali liikkuminen on selkeä kasvualue ja sähköisestä liikkumisesta tulee meille ydinliiketoimintaa. Käännämme haasteet mahdollisuuksiksi”, sanoo Boschin pääjohtaja Volkmar Denner IAA Mobility 2021 -messuilla.

Kuljettajaa avustavat järjestelmät automatisoidun ajamisen perusta

Boschin portfolio sisältää kaikki automatisoituun ajamiseen tarvittavat elementit. Noin 5000 insinööriä ja tutkijaa työskentelee aiheen ympärillä päivittäin. Bosch kasvaa tälläkin sektorilla markkinaa nopeammin ja on 40 prosentin osuudellaan markkinajohtaja.

Yksi tärkeimmistä kehityskohteista ovat toiminnot, joiden ansiosta kuljettajat voivat irroittaa kätensä ratista. Myös täysin kuljettajattomat toiminnot ovat jo mahdollisia: Bosch on jo toteuttanut automaattisen ajamisen pilottiprojekteja Saksassa ja Yhdysvalloissa ja kehittänyt samalla alan standardeja eteenpäin.

Bosch ja Mercedes-Benz kehittävät tätä toiminnallisuutta yhdessä muiden yrityskumppaneiden kanssa. Automaattista ajamista viedään käytännössä eteenpäin pilottiprojektissa Stuttgartin lentokentän P6-pysäköintihallissa, jossa kehitetään täysin ilman kuljettajaa toimivaa pysäköintipalvelua. Mercedes-Benzin uusi S-luokan malli on ensimmäinen sarjatuotannossa oleva ajoneuvo, joka on varustettu asiaankuuluvalla teknologialla: Kuljettamattomia ajoneuvoja ohjataan älypuhelimella, ja ne navigoivat itsenäisesti määrättyyn parkkiruutuun. Tätä varten pysäköintihalli varustetaan Boschin kiinteillä videokameroilla. Bosch arvioi toimittavansa noin tuhat vastaavaa pysäköintihallien järjestelmää vuoteen 2025 mennessä.

Bosch näkee automatisoidun ajamisen ennen kaikkea tekijänä, joka voi parantaa liikenneturvallisuutta. Monet Boschin kehittämät ratkaisut kuten automaattinen hätäjarrutusjärjestelmä vievät kohti Boschin asettamaa nollan liikenneonnettomuuden tavoitetta.

Uutta: Joustava ja kevyt latauskaapeli tekee sähköautoilijan elämästä helpompaa

Sähköisessä ajamisessa akkujen lataamisella on kriittinen rooli. Bosch esittelee Münchenin messuilla uuden joustavan latauskaapelin sähköautoille. Kaapeliin on integroitu hallinta- ja turvallisuusteknologiaa sekä adapterit kotitalouskäyttöön ja Type 2:lle.

Kaapeli painaa vain alle kolme kiloa, eli noin 40 prosenttia vähemmän kuin tavanomaiset kaapelit, joissa on kiinteä ohjauspaneeli. Boschin kaapelilla voi ladata jopa 230 voltin teholla ilman ohjauspaneelia.

Sähköautoilijoiden elämää helpottaa myös Boschin latauspalvelu, joka tarjoaa yli 200 000 latauspistettä eri puolilla Eurooppaa – sekä sujuvan tavan maksaa.

Teknologianeutraaleja ilmastoystävällisiä ratkaisuja

Bosch on kehittänyt sähköisen liikkumisen läpimurtoa edesauttavan akkukäyttöisen voimansiirtoratkaisun. Lisäksi Bosch investoi polttokennokäyttöisiin ratkaisuihin ja on mukana asiakasprojekteissa Kiinassa, Yhdysvalloissa ja Euroopassa.

”Liikkumisen täytyy olla ilmastoystävällistä, mutta myös houkuttelevaa ja hinnaltaan riittävän huokeaa ja sen täytyy täyttää EU:n asettamat kunnianhimoiset ilmastotavoitteet”, Denner lisää. ”Vain näin sekä ihmiset että rahti pysyvät liikkeessä myös tulevaisuudessa.”

Kilpailuetuna ohjelmisto- ja integraatio-osaaminen

Kuten Bosch ennusti jo vuosikymmen sitten, ajoneuvot muuttuvat yhä enenevässä määrin pieniksi internetin solmukohdiksi. Tulevaisuudessa ohjelmistot ovat yhtä olennaisia ominaisuuksia autoissa kuin voimansiirto tai tehokkuus. Bosch vie tätä kehitystä tehokkaasti eteenpäin: Lähes puolet Mobility Solutions -liiketoiminta-alueen tutkimus- ja kehitystyöntekijöistä on ohjelmistoinsinöörejä.

”Liikkumisen tulevaisuus pohjautuu ohjelmistoihin ja tässä maailmassa syvällinen järjestelmäosaamisemme on ehdoton etu. Bosch on kotonaan sekä autoihin asennetussa elektroniikassa sekä esineiden internetissä, johon autot liitetään”, Denner sanoo.

Bosch-konserni on maailman johtava teknologiatuotteiden ja palvelujen toimittaja. Sen palveluksessa oli vuoden 2021 lopussa noin 402 600 työntekijää. Konsernin liikevaihto vuonna 2021 oli 78,7 miljardia euroa. Konserni on jaettu neljään liiketoiminta-alueeseen: Mobility Solutions, Industrial Technology, Consumer Goods ja Energy and Building Technology. Johtavana IoT-yhtiönä Bosch tarjoaa innovatiivisia ratkaisuja älykoteihin, teollisuus 4.0:lle ja verkottuneeseen liikkumiseen. Boschin asiantuntijuus anturiteknologiassa, ohjelmistoissa ja palveluissa sekä oma IoT-pilvipalvelu takaavat, että sen asiakkaat voivat saada verkottuneita ja toimialojen rajat ylittäviä ratkaisuja yhdeltä toimittajalta.

Strategisena tavoitteena on helpottaa elämää ja parantaa elämänlaatua tuotteilla ja ratkaisuilla, jotka sisältävät tekoälyä (AI) tai jotka on kehitetty tai valmistettu sen avulla. Yhtiö tarjoaa tekniikkaa, joka on ”Invented for life.”

Konserni käsittää Robert Bosch GmbH:n sekä sen noin 440 tytäryhtiötä ja paikallista yhtiötä yli 60 maassa. Jos mukaan luetaan myös myynti- ja palveluyhteistyökumppanit, on Bosch tuotanto-, suunnittelu- ja myyntiverkostonsa kautta läsnä lähes kaikissa maailman maissa. Bosch-konserni on ollut hiilineutraali vuoden 2020 ensimmäisestä neljänneksestä lähtien. Yhtiön kasvun perusta on sen innovaatiovoima. Tutkimuksessa ja tuotekehityksessä työskentelee noin 76 100 henkilöä 128 toimipisteessä eri puolilla maailmaa. Heistä noin 38 000 on ohjelmistokehittäjiä.

Bosch investoi tulevaisuuteen ja kasvattaa lämpöpumpputuotantoaan Portugalin Aveirossa17.11.2023 10:04:19 EET | Tiedote

Bosch toteuttaa pitkän tähtäimen strategiaansa ja investoi lämpöpumppujen kehitys- ja tuotantokapasiteettinsa nostamiseen. Yritys investoi noin sata miljoonaa euroa Porton eteläpuolella Aveirossa sijaitsevaan toimipisteeseensä vuoteen 2026 mennessä. Suunnitelmissa on uusien laboratorioiden, kahden tuotantorakennuksen ja lämpöpumppujen lisätuotantolinjojen rakentaminen.