Robert Bosch OyRobert Bosch Oy

Bosch ostaa 12 prosentin osuuden Husqvarnan osakkeista

Bosch on sopinut ostavansa perinteisen ruotsalaisyhtiön Husqvarna AB:n osakkeita. Hankinta nostaa Boschin omistusosuuden noin 12 prosenttiin Husqvarnan osakepääomasta. Osakkeiden hankinnalla Bosch pyrkii vahvistamaan yhtiöiden välistä akkuallianssia. Husqvarna-konserniin sisältyy myös tytäryhtiö Gardena ja sen Flymo-brändi, jotka myös kuuluvat Bosch Power Tools -toimialan Power for All -allianssiin.

”Kasvustrategiaamme sisältyy myös olemassa olevien kumppanuuksien vahvistaminen omapääomaosuuksien kautta. Ladattavia akkuja varten perustettu Power for All -allianssi on menestystarina, jota haluamme jatkaa,” sanoo Boschin Energy and Building Technology- ja Consumer Goods -toimialoista vastaava johtaja Christian Fischer.

Bosch Power Tools ja Husqvarnan tytäryhtiö Gardena perustivat Power for All -allianssin Euroopan markkinoille kesällä 2020. Kyseessä on yksi ensimmäisistä eri tuotemerkkien välisistä akkualliansseista, joka kattaa tuotteita kaikkiin kodin töihin. Allianssiin kuulu tällä hetkellä kymmenen tuotemerkkiä ja noin 100 laitetta. Tavoitteena on tarjota käyttäjille laaja, kaikki laitteet kattava 18 voltin akkujärjestelmä. Viime vuonna Husqvarna täydensi Power for All -allianssia puutarhasegmentin tee-se-itse-tuotteilla.

Husqvarnalla on hyvä markkina-asema metsätalouden, puutarhanhoidon, kevyiden rakennuslaitteiden, robottiruohonleikkurien, kastelujärjestelmien ja hiomatyökalujen saralla. Husqvarnan kolme toimialaa Forest & Garden, Gardena ja Husqvarna Construction ovat taloudellisesti tuottavia työkalujen, koneiden, ladattavien akkujen ja robottien valmistajia. Husqvarnan osake on listattu Nasdaq Stockholm -pörssissä.

Osakehankinnan läpivienti edellyttää Brasilian kilpailuviranomaisen hyväksynnän.

Bosch-konserni on maailman johtava teknologiatuotteiden ja palvelujen toimittaja. Sen palveluksessa oli vuoden 2022 lopussa noin 420 000 työntekijää. Alustavien lukujen mukaan konsernin liikevaihto vuonna 2022 oli 88,4 miljardia euroa. Konserni on jaettu neljään liiketoiminta-alueeseen: Mobility Solutions, Industrial Technology, Consumer Goods ja Energy and Building Technology. Johtavana IoT-yhtiönä Bosch tarjoaa innovatiivisia ratkaisuja älykoteihin, teollisuus 4.0:lle ja verkottuneeseen liikkumiseen. Boschilla on visio liikkumisesta, joka on kestävää, turvallista ja jännittävää. Boschin asiantuntijuus anturiteknologiassa, ohjelmistoissa ja palveluissa sekä oma IoT-pilvipalvelu takaavat, että sen asiakkaat voivat saada verkottuneita ja toimialojen rajat ylittäviä ratkaisuja yhdeltä toimittajalta.

Boschin strategisena tavoitteena on helpottaa elämää tuotteilla ja ratkaisuilla, jotka sisältävät tekoälyä (AI) tai jotka on kehitetty tai valmistettu sen avulla. Bosch parantaa elämänlaatua kaikkialla maailmassa innovatiivisilla ja innostusta herättävillä tuotteillaan ja palveluillaan – yhtiö tarjoaa tekniikkaa, joka on ”Invented for life.”

Konserni käsittää Robert Bosch GmbH:n sekä sen noin 440 tytäryhtiötä ja paikallista yhtiötä yli 60 maassa. Jos mukaan luetaan myös myynti- ja palveluyhteistyökumppanit, on Bosch tuotanto-, suunnittelu- ja myyntiverkostonsa kautta läsnä lähes kaikissa maailman maissa. Bosch-konserni on ollut hiilineutraali vuoden 2020 ensimmäisestä neljänneksestä lähtien. Yhtiön kasvun perusta on sen innovaatiovoima. Tutkimuksessa ja tuotekehityksessä työskentelee noin 85 000 henkilöä 128 toimipisteessä eri puolilla maailmaa. Heistä noin 44 000 on ohjelmistokehittäjiä.

Robert Bosch GmbH:n poikkeuksellinen omistusrakenne takaa konsernin taloudellisen riippumattomuuden. Yleishyödyllinen säätiö Robert Bosch Stiftung omistaa 94 prosenttia Robert Bosch GmbH:n osakkeista. Loput osakkeista omistaa Boschin perhe yrityksensä kautta sekä Robert Bosch GmbH. Suurinta äänivaltaa yhtiössä käyttää Robert Bosch Industrietreuhand KG, joka huolehtii myös omistajuuteen liittyvistä toiminnoista.