Robert Bosch Oy

Bosch tekee kuljetusliikenteestä ilmastoystävällisempää niin kaupungeissa, maanteillä kuin moottoriteilläkin

Jaa

Bosch kehittää kuljetusajoneuvoille tehokkaampia voimansiirron ratkaisuja dieselin lisäksi myös muille käyttövoimille. Entistä ilmastoystävällisempiä vaihtoehtoja löytyy niin kaupunkiliikenteeseen kuin pitkien matkojen kuljetuksiinkin.

Bosch haluaa olla avainroolissa toteuttamassa kuljetusliikenteen ilmastoneutraaliutta kaikissa ajoneuvoluokissa. 
Bosch haluaa olla avainroolissa toteuttamassa kuljetusliikenteen ilmastoneutraaliutta kaikissa ajoneuvoluokissa. 

Kuljetusliikenteen hiilidioksidipäästöt vaihtelevat valtavasti riippuen esimerkiksi kuljetettavan hyötykuorman määrästä ja ajomatkan pituudesta. EU vaatii, että hiilidioksidipäästöjä vähennetään merkittävästi sekä kevyessä että raskaassa liikenteessä vuoteen 2030 mennessä.

Tätä silmällä pitäen Bosch kehittää tehokkaita voimansiirtoratkaisuja sähkö- ja polttomoottoreista polttokennoihin, perinteistä dieseliä unohtamatta. 

Boschin ratkaisut kuljetusliikenteen voimansiirtoon 

eCity Truck – sähköinen voimansiirto kevyisiin kuljetusajoneuvoihin 

Kaupunkien jakeluliikenteeseen Boschin eCityTruck-voimansiirtoratkaisut tarjoavat lähes äänetöntä ajoa ilman paikallispäästöjä. Ne ovat kompakteja moduuleja, jotka koostuvat sähkömoottorin, tehoelektroniikan sekä vaihteiston yhteen kytkevästä sähköakselista sekä sähköisestä voimansiirtomoduulista. 

Tehokkaat ja taloudelliset eCityTruck-ratkaisut on helppo integroida ajoneuvoihin ja ne voidaan skaalata kevyistä aina 7,5 tonnin painoisiin kuljetusajoneuvoihin asti. Akuista riippuen ne mahdollistavat jopa 200 kilometrin ajokantaman, eli useimmat alle 80 kilometrin jakelureitit on mahdollista hoitaa yhdellä latauksella. eCityTruck-ratkaisun ansiosta Bosch on saamassa myös sähköiset pakettiautot valmiiksi massamarkkinoita varten. 

eRegioTruck – taloudellista sähköistämistä maanteille 7,5–26 tonnin kuljetusajoneuvoihin

Kun max. 250 km säteellä tapahtuvista kuljetuksista halutaan niin taloudellisia ja tehokkaita kuin mahdollisia, voimansiirrolla on keskeinen rooli. Boschin sähköiset eRegioTruck-voimansiirtoratkaisut on tarkoitettu keskiraskaille ja raskaille kuljetusajoneuvoille sekä linja-autoille niin kaupunkien sisäiseen kuin niiden väliseenkin liikenteeseen. eRegioTruck-voimansiirtoratkaisut ovat äänettömiä eikä niistä tule lähipäästöjä. 

Tämä järjestelmäratkaisu muodostuu sähkömoottorista, invertteristä ja ajoneuvon hallintayksiköstä. Kompakti sähkömoottori voi tulla joko erillisenä, vaihteistoon yhdistettävänä tai aktiivisena, kiinteään akseliin integroituna komponenttina.

eDistanceTruck – tehokkaampaa pitkän matkan ajoa 

Miten jopa 40 tonnia painavat rekka-autot pystyvät kulkemaan yli tuhat kilometriä sähköllä? Ratkaisu tähän on Boschin eDistance Truck -voimansiirtoratkaisut. Ne sisältävät hybridivoimansiirron lisäksi polttokennoja. Tämä yhdistelmä mahdollistaa pitkän ajomatkan ja lyhyet tankkausajat. Jos vety on peräisin uusiutuvista lähteistä, polttokennon käyttö on ilmastoneutraalia. Ratkaisu on hiljainen eikä se tuota lähipäästöjä. 

Ratkaisuja kaasulle, polttokennoille - ja dieselille 

Kaasu on hyvä vaihtoehto pitkille matkoille

Boschilla on kattava ja testattu valikoima maakaasuteknologiaa monille erilaisille ajoneuvotyypeille. Alueilla, joissa on hyvin kehittynyt infrastruktuuri kaasun jakeluun, Boschin maakaasukäyttöinen voimansiirtojärjestelmä tarjoaa varteenotettavan vaihtoehdon perinteisille käyttövoimille pitkillä kuljetusmatkoilla. 

Verrattuna nestemäisiin polttoaineisiin maakaasun hiilidioksidi- ja pienhiukkaspäästöt ovat matalammat ja se tarjoaa monissa maissa kustannusetua, paikallisista polttoainehinnoista riippuen. 

Polttokennojärjestelmä tulossa markkinoille 2023 

Boschilla on lukuisia ratkaisuja liikenteen polttokennojärjestelmille. Ne liittyvät niin kennopinoihin kuin kennojen ytimeenkin, alamoduulien yksittäisiin komponentteihin sekä kuljetusajoneuvojen järjestelmäkokonaisuuksiin. Kompaktiuden ansiosta ratkaisut on helppo integroida olemassa oleviin ajoneuvoihin. 

Bosch työskentelee parhaillaan Powercell-nimisen startup-yrityksen kanssa kehittääkseen kennopinoa markkinavalmiiksi. Suunnitelmissa on aloittaa laajamittainen polttokennopinojen valmistus vuonna 2022 ja lanseerata täydellinen polttokennojärjestelmä vuonna 2023. 

Entistä tehokkaampaa dieselteknologiaa

Bosch on yhteistyössä kiinalaisen moottorivalistajan Weichai Powerin kanssa onnistunut ensimmäisenä parantamaan hyötyajoneuvojen dieselmoottoreiden hyötysuhdetta jopa 50 prosenttiin. Tätä voi pitää todellisena saavutuksena, koska kuorma-autoilla luku on ollut maksimissaan 46 %.

Boschin näkemyksen mukaan dieselmoottori on ja tulee toistaiseksi olemaan kuljetuskalustossa yleisin voimansiirtotapa sen monikäyttöisyyden vuoksi. Sen etuihin kuuluu moottorin vahvan suorituskyvyn lisäksi korkea hyötysuhde ja sen mukanaan tuomat taloudelliset edut. 

Yksi uuden moottorin ominaisuuksista on Boschin kuljetuskalustolle tarkoitettu modulaarinen yhteispaineruiskutusjärjestelmä, joka toimii 2500 barin injektiopaineella. Tehokkaan polttoaineen syötön ja injektion varmistava järjestelmä on skaalautuva ja se voidaan konfiguroida jopa kahdeksan sylinterin moottoreihin. Se voi palvella jopa 1,6 miljoonaa kilometriä tai 15 000 tuntia. 

Boschin dieselportfoliossa on komponentteja polttoaineen ruiskutusjärjestelmistä moottorin ja ilman hallintaan sekä pakokaasun käsittelyyn. Nämä komponentit on hyväksytty myös synteettisten polttoaineiden käyttöön. 

Voimansiirtojärjestelmän verkottuminen nopeuttaa kehitystyötä ja vianetsintää

Bosch verkottaa voimansiirtojärjestelmän ja tarjoaa pilvipohjaisia palveluita sen koko elinkaaren ajaksi. Hyvä esimerkki tämän tyyppisestä IoT-sovelluksesta on laajamittainen verkkopohjainen validointi kehitystyössä. Tämä prosessi siirtää verkottuneiden ajoneuvojen voimansiirtolinjojen tuottamaa dataa analysoitavaksi. 

Etäanalysoinnin ansiosta on mahdollista valvoa ja arvioida eri sovelluksia yhtäaikaisesti, jolloin voimansiirtojärjestelmän viat voidaan havaita aikaisessa vaiheessa. Tämä lyhentää tuotekehitysaikaa ja parantaa järjestelmän luotettavuutta tuotantoajoneuvoissa. Muut IoT-sovellukset tuotantoajoneuvoissa voivat eliminoida yksittäisten komponenttien selvät viat käyttäen erityisesti kehitettyjä algoritmeja. 

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Maija Andersson
maija.andersson@fi.bosch.com
+358 10 480 8225

Kuvat

Bosch haluaa olla avainroolissa toteuttamassa kuljetusliikenteen ilmastoneutraaliutta kaikissa ajoneuvoluokissa. 
Bosch haluaa olla avainroolissa toteuttamassa kuljetusliikenteen ilmastoneutraaliutta kaikissa ajoneuvoluokissa. 
Lataa

Tietoja julkaisijasta

Robert Bosch Oy
Robert Bosch Oy
Robert Huberin tie 16 A
01510 Vantaa

010 48080http://www.bosch.fi

Bosch-konserni on maailman johtava teknologiatuotteiden ja palvelujen toimittaja. Sen palveluksessa oli vuoden 2019 lopussa noin 400 000 työntekijää. Vuonna 2019 konsernin liikevaihto oli 77,7 miljardia euroa. Konserni on jaettu neljään liiketoiminta-alueeseen: Mobility Solutions, Industrial Technology, Consumer Goods ja Energy and Building Technology.

Johtavana IoT-yhtiönä Bosch tarjoaa innovatiivisia ratkaisuja älykoteihin, älykaupunkeihin, verkottuneeseen liikkumiseen ja verkottuneelle teollisuudelle. Boschin asiantuntijuus anturiteknologiassa, ohjelmistoissa ja palveluissa sekä oma IoT-pilvipalvelu takaavat, että sen asiakkaat voivat saada verkottuneita ja toimialojen rajat ylittäviä ratkaisuja yhdeltä toimittajalta. Bosch-konsernin strategisena tavoitteena on luoda innovaatioita verkottuneen maailman tarpeisiin. Bosch parantaa elämänlaatua kaikkialla maailmassa innovatiivisilla ja innostusta herättävillä tuotteillaan ja palveluillaan – yhtiö tarjoaa tekniikkaa, joka on ”Invented for life”. Konserni käsittää Robert Bosch GmbH:n sekä sen noin 440 tytäryhtiötä ja paikallista yhtiötä 60 maassa. Jos mukaan luetaan myös myynti- ja palveluyhteistyökumppanit, on Bosch tuotanto-, suunnittelu- ja myyntiverkostonsa kautta läsnä lähes kaikissa maailman maissa. Yhtiön kasvun perusta on sen innovaatiovoima. Boschilla työskentelee tutkimuksessa ja tuotekehityksessä noin 72 000 henkilöä 125 toimipisteessä eri puolilla maailmaa.

Robert Bosch (1861–1942) perusti yhtiön Stuttgartissa vuonna 1886 hienomekaniikan ja sähkötekniikan korjaamoksi. Robert Bosch GmbH:n poikkeuksellinen omistusrakenne takaa konsernin taloudellisen riippumattomuuden. Sen ansiosta yhtiön on mahdollista suunnitella tulevaisuuttaan pitkäjänteisesti ja sijoittaa tulevaisuutensa kannalta välttämättömiin investointeihin etupainotteisesti. 92 prosenttia Robert Bosch GmbH:n pääomasta omistaa yleishyödyllinen säätiö, Robert Bosch Stiftung. Omistajuuteen liittyvistä toiminnoista huolehtii Robert Bosch Industrietreuhand KG, jolla on myös äänienemmistö. Muut osakkeet ovat Boschin perheen ja Robert Bosch GmbH:n omistuksessa.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat mediatiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Robert Bosch Oy

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme