Boschin uudessa puolijohdetehtaassa piikiekkojen valmistusprosessi automatisoidaan

Bosch vastaa puolijohteiden kiihtyvään kysyntään rakentamalla uuden, pitkälle verkottuneen puolijohdetehtaan.

Bosch rakentaa Saksaan noin miljardin euron puolijohdetehdasta, joka alkaa valmistaa mikrosiruja ensisijaisesti autoteollisuuden tarpeisiin. Silicon Saxonyyn eli sikäläiseen Piilaaksoon nouseva tehdas asettaa uudet standardit automatisaatiolle, digitalisaatiolle ja verkottuneisuudelle. Se on ratkaisuiltaan yksi maailman edistyneimmistä piikiekkotehtaista.

”Pian Dresdenissä valmistetaan siruja, jotka ovat tietoturvaltaan uudella tasolla ja jotka mahdollistavat monia tulevaisuuden liikkumisen ratkaisuja”, Boschin hallituksen jäsen Harald Kroeger sanoo.

Prototyyppivalmistus nyt käynnissä

Puolijohteiden valmistusprosessi alkaa pyöreistä piikiekoista. Boschin uuden Dresdenin tehtaan teknologia keskittyy 300-millimetristen kiekkojen valmistamiseen. Ne ovat paksuudeltaan 60 mikrometriä eli ohuempia kuin ihmisen hius.

Piikiekkojen valmistusprosessi kestää kaikkiaan kuusi viikkoa. Se koostuu noin 250 valmistusvaiheesta, jotka tulevat olemaan täysin automatisoituja. Kiekkoihin muun muassa asennetaan rakenteita, jotka ovat äärimmäisen pieniä, kokoluokaltaan vain mikrometrien murto-osia

Näitä mikrosirujen prototyyppejä voidaan nyt ensimmäistä kertaa asentaa elektronisin komponentteihin. Yksi piikiekko voi sisältää 31 000 yksittäistä sirua.

Vaikka sirut ovat kooltaan vain muutamia neliömillimetrejä, ne sisältävät monimutkaisia piirejä, jotka voivat sisältää useita miljoonia yksittäisiä elektronisia tehtäviä. Sirut prosessoivat sensorien välittämiä tietoja ja käynnistävät niiden perusteella jatkotoimia. Ne esimerkiksi lähettävät viestin, joka laukaisee autossa turvatyynyt salamannopeasti.

Jotta piikiekoista saadaan valmiita puolijohdesiruja, ne käyvät läpi noin 700 valmistusvaihetta, joiden valmistuminen vie yhteensä yli 10 viikkoa.

Maaliskuussa 2021 Bosch aloittaa ensimmäiset monimutkaisten integroitujen piirien tuotantoajot.

Mittakaavaetua ja kilpailukykyä

Perinteisiin, 150 millimetrin ja 200 millimetrin kiekkoihin verrattuna uusi teknologia tuo Boschille mittakaavaetuja ja tehostaa yrityksen kilpailukykyä puolijohdemarkkinoilla.

Lisäksi täysin automatisoitu tuotanto ja reaaliaikainen tietoliikenne laitteiden välillä tekee sirujen valmistamisesta Dresdenissä poikkeuksellisen tehokasta.

Bosch-konserni on maailman johtava teknologiatuotteiden ja palvelujen toimittaja. Sen palveluksessa oli vuoden 2020 lopussa noin 394 500 työntekijää. Konsernin liikevaihto vuonna 2020 oli alustavien laskelmien mukaan 71,6 miljardia euroa. Konserni on jaettu neljään liiketoiminta-alueeseen: Mobility Solutions, Industrial Technology, Consumer Goods ja Energy and Building Technology. Johtavana IoT-yhtiönä Bosch tarjoaa innovatiivisia ratkaisuja älykoteihin, älykaupunkeihin, verkottuneeseen liikkumiseen ja verkottuneelle teollisuudelle. Boschin asiantuntijuus anturiteknologiassa, ohjelmistoissa ja palveluissa sekä oma IoT-pilvipalvelu takaavat, että sen asiakkaat voivat saada verkottuneita ja toimialojen rajat ylittäviä ratkaisuja yhdeltä toimittajalta. Bosch-konsernin strategisena tavoitteena on luoda innovaatioita verkottuneen maailman tarpeisiin. Bosch parantaa elämänlaatua kaikkialla maailmassa innovatiivisilla ja innostusta herättävillä tuotteillaan ja palveluillaan – yhtiö tarjoaa tekniikkaa, joka on ”Invented for life”.

Konserni käsittää Robert Bosch GmbH:n sekä sen noin 440 tytäryhtiötä ja paikallista yhtiötä yli 60 maassa. Jos mukaan luetaan myös myynti- ja palveluyhteistyökumppanit, on Bosch tuotanto-, suunnittelu- ja myyntiverkostonsa kautta läsnä lähes kaikissa maailman maissa. Yhtiön kasvun perusta on sen innovaatiovoima. Tutkimuksessa ja tuotekehityksessä työskentelee noin 73 000 henkilöä 126 toimipisteessä eri puolilla maailmaa. Lisäksi Boschilla työskentelee yli 30 000 ohjelmistokehittäjää.