Brexit vaikuttaa suomalaisten yritysten liiketoimintaan – kauppakamariverkoston merkitys korostuu

Brexit tulee vaikuttamaan suomalaisten yritysten liiketoimintaan Isossa-Britanniassa jo ensi vuonna. Kauppakamariverkostossa yritykset saavat tietoa muuttuneista olosuhteista, suhteiden ylläpidosta paikallisten kumppaneiden kanssa ja valmistautumisesta uusiin kaupan ehtoihin.

Keskuskauppakamarin asiantuntija Jenni Isola.

Keskuskauppakamari hallinnoi tällä hetkellä 18 kahden maan tai alueen välistä kauppayhdistystä. Uusimpina mukaan ovat liittyneet Ison-Britannian ja Australian kauppayhdistykset vuonna 2019. Ison-Britannian kauppayhdistys on vanhin ja suurin Suomessa aktiivisesti toimiva kauppayhdistys, joka edustaa yli sataa kansainvälistä kauppaa tekevää yritystä.

Suomalainen kauppakamari Lontoossa toimii kohdemaassa luontevana kumppanina. Näin FinnCham-verkosto tarjoaa tukea yrityksille sekä koti- että kohdemaassa.

”Suomen ja Ison-Britannian kahdenvälisiä suhteita on hyvä ylläpitää aktiivisesi ja tiivistää edelleen  brexitin siirtymäajalla”, sanoo  Keskuskauppakamarin asiantuntija, kauppayhdistysten pääsihteeri Jenni Isola.

”Siirtymävaiheen käynnistyttyä yrityksillä on yhä paljon kysymyksiä, jotka liittyvät tulevaan liiketoimintaan Isossa-Britanniassa. Kauppakamariverkostossa jaetaan tietoja ja kokemuksia ja saadaan konkreettista apua liiketoiminnan aloittamiseen ja toimimiseen kohdemaassa”, Isola kertoo.

”Säännöllinen keskustelu kohdemaassa toimivien yritysten ja organisaatioiden edustajien kanssa sekä kauppakamarien ja kauppayhdistysten asiantunteva ja jatkuva toiminta erityisesti muuttuvissa olosuhteissa auttavat yrityksiä minimoimaan liiketoiminnan häiriöt kriisiaikoina”, jatkaa Keskuskauppakamarin yhteyspäällikkö, kauppayhdistysten pääsihteeri Anne Hatanpää.

Lähes sata yritysjohtajaa kokoontui helmikuussa Ison-Britannian suurlähetystöön ensimmäiseen vuosittaiseen Keskuskauppakamarin hallinnoimien kauppayhdistysten verkostoitumistilaisuuteen, jota isännöi Britannian Suomen suurlähettiläs ja Finnish – British Trade Associationin hallituksen jäsen Tom Dodd.

”Vaurauden edistäminen on keskeinen osa suurlähettilään roolia. Tämä työ ei onnistu ilman FinnCham-verkoston kaltaisten ammattijärjestöjen apua ja tukea. Niiden tarjoamat paikalliset yhteydet ja tieto ovat elintärkeitä työllemme Ison-Britannian suurlähetystössä ja muissa Helsingin edustustoissa. Kaikkialla maailmassa näemme lisääntyneet mahdollisuudet, mutta myös lisääntyneet kaupanesteet. Vapaan ja reilun kaupan hyödyt voidaan hyödyntää ainoastaan tämänkaltaisten verkostojen työn avulla”, sanoo Dodd.

Keskuskauppakamarin asiantuntija Jenni Isola.