Bridgestone kärkisijoilla Saksan ja Pohjoismaiden kesärengastesteissä

Lehdistön vuoden 2008 testeissä sekä Bridgestonen touring-rengas Turanza ER300 että Potenza RE050A UHP -urheilurengas on arvioitu "erittäin suositeltaviksi".

Tiedote kokonaisuudessaan pdf-liitteenä, (sis.kuvat).

Turanza ER300: “erittäin suositeltava” (ADAC Motorwelt)

Euroopan suurin autoilulehti, ADAC Motorwelt, arvioi Bridgestonen Turanza ER300:n “erittäin suositeltavien” huippurenkaiden joukkoon lehden vuoden 2008 kesärengastesteissä. Valittuaan renkaan 18:n todella nimekkään kilpailijan joukosta lehti kuvailee Turanza ER300-rengasta “erittäin tasapainoiseksi kesärenkaaksi, joka saa parhaan arvosanan kuivalla ajettaessa ja hyvän arvosanan märällä ajettaessa”.

VW Golf 2.0 FSI -testiajoneuvo, jossa käytettiin 195/65 R15 -renkaita, suoritti koko valikoiman suorituskykyyn liittyviä testejä, joiden arvosanat painotettiin siten, että kuivan osuus oli 20 %, märän 40 %, melun 10 %, vierintävastuksen 10 % ja kulutusasteen 20 %. ADAC myöntää lopullisen luokituksensa painotetun kokonaispistemäärän perusteella. Lisäksi luokitusta alennetaan, jos mitä tahansa testin yksittäisen osa-alueen tulosta pidetään luvattoman heikkona. ADAC piti ER300-renkaita “erittäin suositeltavina” myös vuonna 2007.

Stiftung Warentestin testivoittaja

Myös Stiftung Warentest, johtava saksalainen kuluttajille suunnattu testilehti, joka jakaa sisältöään useille muille Euroopan kuluttajajulkaisuille, arvioi 2008 ADAC:n kriteerit ja tulokset. Tuomio: tasapainoisen yleissuorituskykynsä osta Turanza ER300 on testivoittaja! “Pienten ja keskikokoisten autojen luokassa Bridgestone Turanza ER300 -rengas on voittaja ja ainoa rengas, joka arvioitiin ‘erittäin hyväksi’ kuivalla ajettaessa.”

“Erittäin hyvä hallittavuus sekä märällä että kuivalla” (Auto, Motor & Sport)

Turanza ER300 oli AMS-lehden kahdeksasta testatusta rengasmerkistä ainoa, joka sai maksimipisteet kovassa nopeudessa suoritetussa kaistan vaihdossa (124 km/h). Testatessaan 235/55 R17 Y/W -renkailla varustettua Mercedes-Benz S 350:tä ER300 sai täydet 20/20 pistettä myös käyttäytymisestä kuivalla alustalla sekä täydet 10/10 vierintävastuksesta, joten se päihitti kaikki kilpailijansa. AMS-lehti poimi ER300-renkaan vahvuudeksi seuraavat ominaisuudet: “erittäin hyvä hallinta märällä ja kuivalla pinnalla ja hyvä hallinta vesiliirrossa”. Lehti antaa renkaalle arvosanaksi “suositeltava”.

Potenza RE050A: “erittäin suositeltava” (Auto Bild ja AutoZeitung)

Myös Saksan autoilulehdet arvioivat Bridgestonen erittäin korkeasuorituskykyisiä Potenza RE050A -urheilurenkaita. Testattuaan 17 erilaista rengasmerkkiä (225/45 R17, joissa Y/W-nopeusluokitus) Mercedes C-luokan 320-mallissa Saksan suurin viikoittain ilmestyvä autolehti, Auto Bild, nosti RE050A-renkaan palkintopallille arvosanalla “erittäin suositeltava”.

Myös AutoZeitung-lehti, jolla on yli 200 000 lukijaa Saksassa, testasi Potenza RE050A-renkaita (225/45R 17Y -renkaat 170 hv:n VW Golf V FSI:ssä, 16 renkaiden huippumerkkiä). Arvosana oli 'erittäin suositeltava” ja “hyvä kuivankelin rengas”.

Bridgestone kärjessä myös Pohjoismaiden testeissä

Turanza ER300 sijoittui ensimmäiselle sijalle ruotsalaisen Auto, Motor & Sport -lehden ja suomalaisen Tekniikan Maailma -lehden tekemissä kahdentoista rengasvalmistajan testeissä.

Turanza ER300: “Ei heikkoja kohtia, ei kompromisseja”
(Auto, Motor & Sport, Ruotsi)

Testatessaan 205/55 R16 -renkaita 125 hv:n Audi A3:ssa ruotsalainen autoilulehti Auto, Motor & Sport arvioi Turanza ER300:n parhaaksi renkaaksi 12 testatun rengasmerkin joukosta ja antaa sille täydet viisi tähteä.

“Turanza on erittäin helppo ajaa, se reagoi ohjausliikkeisiin nopeasti ja sen ominaisuudet ovat erinomaiset kaikilla alustoilla. Bridgestone on onnistunut tasapainottamaan renkaan ominaisuudet tekemättä kompromisseja”, ruotsalaisessa julkaisussa todetaan.

“Bridgestonen hyvin tasapainoinen suorituskyky oli ihailtavaa”
  (Tekniikan Maailma, Suomi).

Ruotsin AMS-julkaisun tietojen perusteella Suomen suosituin autoilulehti, jolla on yli 650 000 lukijaa, ylistää Turanzaa sen monipuolisesta suorituskyvystä ja sijoittaa sen luokan kärkeen:

“Bridgestonen hyvin tasapainoinen suorituskyky oli ihailtavaa. Se sai parhaat pisteet vain muutamassa kategoriassa, mutta se asettui aina lähes kärkisijoille. Bridgestonen paras puoli on sen helppo ajettavuus. Bridgestone käyttäytyy myös hyvin äärirajoilla ajettaessa. Se reagoi nopeasti ohjaukseen, olematta kuitenkaan liian terävä. Kaikkien koeajajat olivat yhtä mieltä siitä, että Bridgestonen ajettavuus kuivalla asvaltilla oli luokkansa paras.”

• Viestintäpäällikkö Auli Kähkönen, puh. (09) 8578 6243

“Tätä lehdistötiedotetta tukevia julkaisutasoisia videota ja kuvia löytyy osoitteesta www.thenewsmarket.com/bridgestone. Jos käyt sivulla ensimmäistä kertaa, rekisteröidy ensin käyttäjäksi. Lisätietoja saat lähettämällä sähköpostia osoitteeseen journalisthelp@thenewsmarket.com.”

Puh. (09) 8578 6200
Telefax (09) 8578 6250    29.4.2008

Bridgestone Europe NV/SA, jonka pääkonttori on Brysselissä, on Bridgestone Corporationin tärkeimpiä divisioonia. Se kehittää ja valmistaa Euroopassa huippuluokan renkaita, jotka myydään sen 17 tytäryhtiön ja muiden kanavien välityksellä kaikkialle Eurooppaan, Itä-Euroopan markkinat mukaan luettuina. Tuotteita viedään myös Euroopan ulkopuolelle, kuten Japaniin.