Terve Paino ry

Britannian virvoitusjuomaveron taikatemppu: sokerin saanti väheni, vaikka juomien kokonaismyynti ei pienentynyt

Jaa

Britanniassa tuli vuoden 2018 huhtikuussa voimaan sokeripitoisiin virvoitusjuomiin kohdistunut vero. Sen seurauksena sokerin saanti juomista väheni 10 prosenttia, mutta virvoitusjuomien kulutus jatkui entiseen malliin. Miten tämä temppu tehtiin? Lihavuusepidemian vuoksi monissa maissa on yhteiskunnan säätelyllä vähennetty epäterveellisten elintarvikkeiden tarjontaa. Sokeripitoisten virvoitusjuomien hinnan nostaminen verottamalla on yksi yleisemmistä keinoista, joka Britanniassa toteutettiin onnistuneesti (1).

Kuva: Arshad Pooloo, Unsplash
Kuva: Arshad Pooloo, Unsplash

Tuotteiden sokeripitoisuus laski jo ennen veron voimaantuloa

Virvoitusjuomateollisuudelle ilmoitettiin verosta kaksi vuotta ennen sen voimaan tuloa. Veroksi oli päätetty 0,24 puntaa (20 senttiä), jos sokeria on sataa grammaa kohden 8 g tai enemmän ja 0,18 puntaa (15 senttiä) 5 – 8 g sokerimäärällä. Jos vero siirtyisi juomien hintoihin, ne nousisivat noin 17 ja 13 prosenttia.

Tieto tulevasta verosta sai virvoitusjuomateollisuuden kehittämään vähäsokerisempia tuotteita, joita ilmestyi kauppoihin jo ennen veron voimaantuloa.

Energiansaanti virvoitusjuomista väheni 6500 kcal/asukas vuodessa Britanniassa

Tammikuussa British Medical Journal -lehti julkaisi tulokset massiivisesta tutkimuksesta, joka selvitti veron vaikutuksia (1). Tutkimuksessa seurattiin yli 22 000 talouden viikoittaisia ostoksia vuosina 2014 – 2019.

Jo ennen veron voimaan tuloa britit siirtyivät käyttämään lisääntyvästi vähän sokeria sisältäviä ja sokerittomia juomia, joita oli kaupoissa aiempaa enemmän. Trendi jatkui veron voimaan tulon jälkeen. Veroa seuranneen vuoden aikana virvoitusjuomista saatu sokeri oli vähentynyt 10 %, vaikka kokonaiskulutus pysyi ennallaan.

Terveysvero kannustaa teollisuutta terveellisempien tuotteiden kehittämiseen

Kesällä 2021 ilmestyi toinen laaja tutkimus, jossa selvitettiin tarkemmin virvoitusjuomaveron vaikutuksia (2). Sen mukaan enemmän kuin 80 % sokerin saannin vähenemisestä johtui ”uudelleenmuotoilusta” - reformulaatiosta - tuotteiden sokeripitoisuuksien alentamisesta jo ennen veron voimaantuloa.

Terveysverojen hyödyllinen vaikutus ei välity pelkästään kuluttajahinnan kautta. Verot ohjaavat elintarviketeollisuutta kehittämään terveellisempiä tuotteita. Tämä terveysveron epäsuora vaikutus voi muuttaa väestön ruokatottumuksia terveellisemmiksi tehokkaammin kuin tuotteen hinnan nousu.

Terveysveroilla terveyttä suomalaisille

Suomen Elintarviketeollisuusliitto vastustaa voimakkaasti terveysveroja. Se pelkää niiden ”murskaavan elintarvikealan kilpailukyvyn” (3.). Britannian virvoitusjuomavero ei kuitenkaan vaikuttanut mitään juomien kokonaismyyntiin, eikä virvoitusjuomayritysten osakekursseihin (1). Terveysveroja voidaan toteuttaa kansanterveyttä edistäen, eikä siitä aiheudu haittaa elintarviketeollisuudelle.

Suomalaiset kannattavat epäterveellisten elintarvikkeiden verottamista. Vuoden 2021 alussa julkaistussa väestökyselyssä 59 % vastaajista kannattaa runsaasti sokeria sisältävien elintarvikkeiden verotusta, vain 29 % vastustaa (4).

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Kuvat

Kuva: Arshad Pooloo, Unsplash
Kuva: Arshad Pooloo, Unsplash
Lataa
Kuva: Blake Wisz, Unsplash
Kuva: Blake Wisz, Unsplash
Lataa

Linkit

Tietoja julkaisijasta

Terve Paino ry
Terve Paino ry



https://tervepaino.fi

Terve Paino toimii terveemmän ruokaympäristön puolesta

Terve Paino ry:n tavoitteena on vaikuttaa ylipainon vähentämiseen siten, että Suomen ruokaympäristö olisi terveyttä ja hyvinvointia tukeva.


Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat mediatiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Terve Paino ry

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme