Brittitutkija kertoo uutuuskirjassaan, miten lääketiede on kaltoinkohdellut naisia

Elinor Cleghornin tietokirja Sairas ja viallinen on raadollinen kuvaus lääketieteen ja sairauksien historiasta naisten näkökulmasta. Kirja osoittaa monin esimerkein, miten lääketiede ja terveydenhoito ei edelleenkään suhtaudu vakavasti naisten kivun hoitamiseen.

Lääketieteen historia on paitsi tieteellistä myös yhteiskunnallista ja kulttuurista historiaa, jonka perustan ovat luoneet miehet. Miesten kehoa on pidetty mittapuuna, vaikka nykyisin tiedetään, että sairauksiin liittyvät sukupuolierot voivat olla huomattavia.

Feministiseen kulttuuriin erikoistunut tohtori Elinor Cleghorn kertoo kirjassaan, kuinka lääketiede on kohdellut naisia kaltoin ja kuinka naiset ovat edelleen sairauksien suhteen eriarvoisessa asemassa. Erityisen heikko asema on ollut huono-osaisilla ja rodullistetuilla naisilla. Monet sairaudet, kuten endometrioosi ja krooninen väsymysoireyhtymä, ovat yhä alidiagnosoituja.

Kirja valottaa naisten asemaa lääketieteessä aina antiikin Kreikan vaeltelevan kohdun myytistä noitavainoihin, 1800-luvun hysteerisinä pidettyihin naisiin ja nykyaikaan saakka. Mukana on monia tarinoita naisista, jotka ovat kärsineet lääketieteen vuoksi, ja miehistä, jotka ovat päättäneet heidän kohtaloistaan.Näiden tarinoiden avulla Cleghorn näyttää, että lääketieteellä on vielä paljon tehtävää naisten paremmassa ymmärtämisessä.

”Brittitutkija Elinor Cleghorn paljastaa sukupuolten välisen epätasa-arvon salakavalan vaikutuksen naisten terveyteen kauhistuttavan selvästi. – – On mahdotonta lukea Sairasta ja viallista tuntematta surua, turhautumista ja oikeutettua vihaa.” – The New York Times

Tohtori Elinor Cleghorn (s. 1980) on erikoistunut feministiseen visuaaliseen kulttuuriin ja historiaan. Hän on työskennellyt tutkijana Oxfordin yliopistossa ja esiintynyt mm. BBC:n keskusteluohjelmissa. Cleghorn kiinnostui naisten ja lääketieteen historiasta sairastuttuaan itse autoimmuunisairauteen, joka diagnosoitiin pitkään väärin. Sairas ja viallinen on hänen ensimmäinen tietokirjansa.

Elinor Cleghorn: Sairas ja viallinen – Naiset lääketieteen historiassa
Alkuteos Unwell Women. A Journey Through Medicine and Myth in a Man-Made World
Suomentanut Veli-Pekka Ketola
448 sivua | Saatavana painettuna, e- ja äänikirjana

Elinor Cleghorn (kuva: Lara Downie)

Bazar Kustannus on vuonna 2002 perustettu yleiskustantamo, joka on osa Werner Söderström Osakeyhtiötä. Bazar julkaisee vuosittain noin 60 uutta kotimaista ja käännettyä kauno- ja tietokirjaa.

Bazarin kevään 2022 uutuuskirjojen luettelo on julkaistu3.11.2021 09:10:00 EET | Tiedote

Tänään ilmestyvä Bazar Kustannuksen kevätluettelo sisältää jälleen monipuolisen valikoiman kotimaista ja suomennettua kauno- ja tietokirjallisuutta. Kevään kiinnostaviin kaunokirjoihin kuuluu muun muassa kolme kotimaista esikoisromaania, Christian Rönnbackan uuden dekkarisarjan aloitusosa, kaksi uutta romaania menestyskirjailija Lucinda Rileylta sekä Hillary Rodham Clintonin ja Louise Pennyn poliittinen trilleri. Lenita Airisto kannustaa uutuuskirjassaan kaikkia naisia raivaamaan rohkeasti tietään kohti tasa-arvoisempaa elämää. Ajankohtaisten tietokirjojen aiheina ovat myös muun muassa Aleksei Navalnyi, QAnon-kultti, Alicia Keys sekä hyvinvointi etä- ja hybriditöissä. Kevään 2022 julkaisuluettelo kattaa tammi–kesäkuussa ilmestyvät uutuuskirjat, e-kirjat, äänikirjat ja pokkarit. Katalogi on julkaistu myös Issuu-palvelussa.

Juha Vuorinen siirtyy Bazarin kirjailijaksi – DikDek-kirjasarja saa jatkoa 202226.10.2021 11:40:36 EEST | Tiedote

Yli 30 kirjaa oman kustantamonsa kautta julkaisseesta Juha Vuorisesta tulee Bazar Kustannuksen kirjailija. Bazar julkaisee Vuorisen seuraavat DikDek-romaanit, joista ensimmäinen ilmestyy kesällä 2022. DikDek-sarjaa lähdetään viemään myös Saksan markkinoille äänikirjoina. Tehdyn sopimuksen myötä koko Vuorisen aiempi kirjallinen tuotanto siirtyy Diktaattori Oy:ltä Werner Söderström Osakeyhtiön omistamalle Bazarille.