Budjettineuvottelut alkavat Helsingissä: SDP huolissaan sosiaali- ja terveyspalveluiden budjetoinnista

Poliittiset ryhmät aloittavat tällä viikolla neuvottelut Helsingin kaupungin talousarviosta vuodelle 2020. SDP:n valtuustoryhmä on huolissaan erityisesti sosiaali- ja terveyspalveluiden budjetin riittämättömyydestä, mutta myös muilla toimialoilla on merkittäviä tarpeita lisäresursseille.

”Jo tämä vuosi osoittaa, että sote-palvelut ovat olleet pitkään alibudjetoituja. Pormestarin talousarvioesitys ensi vuodelle ei riitä takaamaan palveluiden saatavuutta, eikä siinä ole otettu riittävästi huomioon yli 75-vuotiaiden määrän kasvua ja palvelutarvetta. Myös lakisääteiset menot mm. lastensuojelun osalta ovat kasvaneet ja mielenterveyspalvelujen saatavuuden osalta ollaan suurissa haasteissa. Helsingillä on kyllä varaa parempaan, jos poliittista tahtoa löytyy”, Eveliina Heinäluoma toteaa.

SDP:n ryhmä haluaa lisätä myönteisen erityiskohtelun rahoitusta. Kaupungin strategiaan on kirjattu tavoitteeksi, että Helsingin alueiden välinen eriytyminen vähenee ja kaupunginosien väliset hyvinvointierot kaventuvat. Valitettavasti tutkimukset kuitenkin osoittavat, että Helsingin sosioekonomisesti heikoimmat alueet ovat etääntyneet kaupungin keskiarvosta.

”Strategiansa mukaisesti kaupungin tulee torjua eriytymiskehitystä ja suunnata rahoitusta niille alueille, joilla eriytyminen on lähtenyt kasvuun. Helsingillä on hyviä kokemuksia myönteisen erityiskohtelun rahoituksen vaikutuksesta koulujen eriytymiskehitykseen. Nyt kouluille ja varhaiskasvatukseen suunnattua rahoitusta tulee laajentaa koskemaan myös kaupungin muita palveluita, kuten kulttuuria ja liikuntaa”, Eveliina Heinäluoma painottaa.

Myönteisellä erityiskohtelulla tarkoitetaan rahoituksen lisäämistä sellaisille alueille tai ryhmille, jotka ovat vaarassa jäädä huonompaan asemaan. VATT:n tutkimuksen mukaan myönteisen erityiskohtelun rahoitus on ollut edullinen ja tehokas tapa estää syrjäytymistä. Tutkimus osoittaa, että lisärahoitusta saavien koulujen oppilaiden todennäköisyys jatkaa opintoja heti peruskoulun jälkeen on lisääntynyt merkittävästi.

”Myönteisen erityiskohtelun rahoitusta laajentamalla voitaisiin tukea heikommassa sosiaalisessa asemassa olevien alueiden palveluja sekä aluekehitystä laajemminkin. Siksi esitimmekin ryhmäaloitteessamme, että rahoitusta lisätään ja käyttöä laajennetaan muihinkin palveluihin. Aloitteessa esitämme, että kirjasto- ja nuorisopalvelut toimisivat myönteisen erityiskohtelun rahoituksen laajentamisen pilottina ja että kokeilu aloitettaisiin jo vuonna 2020.”, kommentoi Heinäluoma.

”Pormestarin talousarvioesitys ensi vuodelle on hyvin huolestuttava myös kulttuurin ja vapaa-ajan toimialan osalta. Nyt esitetty summa ei riittäisi kattamaan vuokran- ja palkankorotuksia eikä jo tiedossa olevia toimialalle tulevia lisävelvoitteita. Olisi järjetöntä, että taloudellisesti menestyvä kaupunki heikentää hyvinvoinnin kannalta keskeisiä vapaa-ajan palveluita. Nuoriso-, kulttuuri-, liikunta- ja kirjastopalveluita ei pidä kasvavassa kaupungissa supistaa”, kommentoi kulttuuri- ja vapaa-ajan apulaispormestari Tomi Sevander.

Lisätietoja:

Eveliina Heinäluoma
SDP:n valtuustoryhmän puheenjohtaja

Tomi Sevander
kulttuurin ja vapaa-ajan apulaispormestari

SDP:n Harakka: EU on ottamassa tällä viikolla merkittävän askeleen vahingollisen verosuunnittelun torjumisessa Suomen johdolla27.11.2019 13:35:30 EETTiedote

- Saan johtaa kilpailukykyneuvostoa, joka päättää maakohtaisesta veroraportoinnista. Jos esityksemme hyväksytään, suuryritykset velvoitetaan kertomaan julkisesti tekemänsä voitot ja maksamansa verot kaikissa toimipisteissä. Voimme puuttua aggressiiviseen verosuunnitteluun, joka vie joka vuosi satoja miljoonia euroja EU-jäsenmaiden koulujen, sairaaloiden ja eläkkeiden rahoituksesta, kertoo työministeri Timo Harakka. Vuonna 2016, kun Panaman paperit tulivat julkisuuteen, EU-päättäjät lupasivat veronkierron vastaisia toimia. Maakohtaista veroraportointia on kuitenkin viivytetty kolme vuotta. - Lunastamme lupaukset suomalaisille äänestäjille sekä EU-kansalaisille. Maakohtainen veroraportointi on myös suomalaisten yritysten etu. Markkinatalous toimii, kun yritykset kilpailevat tuotteiden ja palveluiden laadulla, eivätkä verokikkailulla, Harakka muistutti. Kilpailukykyneuvosto kokoontuu Brysselissä torstaina 28.11.

SDP:n puoluevaltuuston kannanotto: Tarvitaan työtä, luottamusta sekä kestävää kehitystä - SDP:n johtaman hallituksen tehtävä on helpottaa ja parantaa suomalaisten arkea17.11.2019 14:27:20 EETTiedote

Korjattu versio Tarvitsemme nyt luottamusta työmarkkinoille ja rakentavaa sopimisen kulttuuria. Työehdoista on sovittava uusia kasvun mahdollisuuksia luoden ja rakentamalla parempaa toimeentuloa. Tärkein kilpailuvalttimme on jatkossakin muuttuvassa työelämässä osaavaja hyvinvoiva työntekijä. Tässä avainasemassa on laadukas koulutus. Hyvinvoiva ja jaksava työntekijä on avain myös tuottavuuteen. Työelämässä tarvitaan lisää turvaa työntekijöille, joustavuutta ihmisten ehdoilla sekä kaikille yhteisiä pelisääntöjä eli reilut työmarkkinat. Suomi menestyy yhdessä sopimisella. Haluamme luoda vakautta ja ennustettavuutta talouteen. Olemme asettaneet tavoitteeksi työllisyysasteen nostamisen tämän vaalikauden aikana 75 % tasolle sekä keinojen löytämisen, jotka johtavat 60 000 uuteen lisätyölliseen. Näiden tavoitteiden saavuttamisen tarkoitus on tuoda Suomeen suurempaa osallisuutta, parempaa toimentuloa ja enemmän hyvinvointia. Vain työllä ja taloudellisella kasvulla pystymme turvaamaan laadukkaat