Budjettineuvottelut alkavat Helsingissä: SDP huolissaan sosiaali- ja terveyspalveluiden budjetoinnista

Poliittiset ryhmät aloittavat tällä viikolla neuvottelut Helsingin kaupungin talousarviosta vuodelle 2020. SDP:n valtuustoryhmä on huolissaan erityisesti sosiaali- ja terveyspalveluiden budjetin riittämättömyydestä, mutta myös muilla toimialoilla on merkittäviä tarpeita lisäresursseille.

”Jo tämä vuosi osoittaa, että sote-palvelut ovat olleet pitkään alibudjetoituja. Pormestarin talousarvioesitys ensi vuodelle ei riitä takaamaan palveluiden saatavuutta, eikä siinä ole otettu riittävästi huomioon yli 75-vuotiaiden määrän kasvua ja palvelutarvetta. Myös lakisääteiset menot mm. lastensuojelun osalta ovat kasvaneet ja mielenterveyspalvelujen saatavuuden osalta ollaan suurissa haasteissa. Helsingillä on kyllä varaa parempaan, jos poliittista tahtoa löytyy”, Eveliina Heinäluoma toteaa.

SDP:n ryhmä haluaa lisätä myönteisen erityiskohtelun rahoitusta. Kaupungin strategiaan on kirjattu tavoitteeksi, että Helsingin alueiden välinen eriytyminen vähenee ja kaupunginosien väliset hyvinvointierot kaventuvat. Valitettavasti tutkimukset kuitenkin osoittavat, että Helsingin sosioekonomisesti heikoimmat alueet ovat etääntyneet kaupungin keskiarvosta.

”Strategiansa mukaisesti kaupungin tulee torjua eriytymiskehitystä ja suunnata rahoitusta niille alueille, joilla eriytyminen on lähtenyt kasvuun. Helsingillä on hyviä kokemuksia myönteisen erityiskohtelun rahoituksen vaikutuksesta koulujen eriytymiskehitykseen. Nyt kouluille ja varhaiskasvatukseen suunnattua rahoitusta tulee laajentaa koskemaan myös kaupungin muita palveluita, kuten kulttuuria ja liikuntaa”, Eveliina Heinäluoma painottaa.

Myönteisellä erityiskohtelulla tarkoitetaan rahoituksen lisäämistä sellaisille alueille tai ryhmille, jotka ovat vaarassa jäädä huonompaan asemaan. VATT:n tutkimuksen mukaan myönteisen erityiskohtelun rahoitus on ollut edullinen ja tehokas tapa estää syrjäytymistä. Tutkimus osoittaa, että lisärahoitusta saavien koulujen oppilaiden todennäköisyys jatkaa opintoja heti peruskoulun jälkeen on lisääntynyt merkittävästi.

”Myönteisen erityiskohtelun rahoitusta laajentamalla voitaisiin tukea heikommassa sosiaalisessa asemassa olevien alueiden palveluja sekä aluekehitystä laajemminkin. Siksi esitimmekin ryhmäaloitteessamme, että rahoitusta lisätään ja käyttöä laajennetaan muihinkin palveluihin. Aloitteessa esitämme, että kirjasto- ja nuorisopalvelut toimisivat myönteisen erityiskohtelun rahoituksen laajentamisen pilottina ja että kokeilu aloitettaisiin jo vuonna 2020.”, kommentoi Heinäluoma.

”Pormestarin talousarvioesitys ensi vuodelle on hyvin huolestuttava myös kulttuurin ja vapaa-ajan toimialan osalta. Nyt esitetty summa ei riittäisi kattamaan vuokran- ja palkankorotuksia eikä jo tiedossa olevia toimialalle tulevia lisävelvoitteita. Olisi järjetöntä, että taloudellisesti menestyvä kaupunki heikentää hyvinvoinnin kannalta keskeisiä vapaa-ajan palveluita. Nuoriso-, kulttuuri-, liikunta- ja kirjastopalveluita ei pidä kasvavassa kaupungissa supistaa”, kommentoi kulttuuri- ja vapaa-ajan apulaispormestari Tomi Sevander.

Lisätietoja:

Eveliina Heinäluoma
SDP:n valtuustoryhmän puheenjohtaja

Tomi Sevander
kulttuurin ja vapaa-ajan apulaispormestari

Heinäluoma: Helsinki tyytyväinen soten erillisratkaisuun – rahoitusmallille kritiikkiä23.9.2020 18:50:52 EESTTiedote

Helsingin kaupunginvaltuusto käsittelee tänään kaupungin lausuntoa sosiaali- ja terveydenhuollon uudistuksesta. Sote-uudistuksen tavoitteena on kaventaa hyvinvointi- ja terveyseroja, turvata yhdenvertaiset ja laadukkaat sosiaali- ja terveyspalvelut sekä pelastustoimen palvelut kaikkialle Suomeen. Uudistuksella vastataan yhteiskunnallisiin muutoshaasteisiin, joihin on välttämätöntä löytää ratkaisut pian.

SDP:n varapuheenjohtaja, kehitysyhteistyö- ja ulkomaankauppaministeri Skinnari: Viennin tila vaatii toimia26.8.2020 18:17:33 EESTTiedote

SDP:n varapuheenjohtaja, ministeri Ville Skinnarin mukaan UPM:n uutinen Jämsän Kaipolan paperitehtaan sulkemisesta on vakava. Skinnarin mukaan on erittäin tärkeää aloittaa välittömästi toimet uusien työmahdollisuuksien kartoittamiseksi ja palveluiden tarjoamiseksi töitään menettäville henkilöille. Skinnari toteaa, että teollisuuden uudet tilaukset ovat laskeneet Suomessa voimakkaasti mutta vähemmän kuin Euroopassa laajemmin. Syynä tähän ovat erilaiset rajoitusratkaisut ja niiden onnistumiset keväällä. - Suomalaista teollisuutta turvaavat ratkaisut myös tänä korona-aikana ovat elinehto suomalaiselle työllisyydelle ja ihmisten työpaikoille. Tärkeä päätös on muun muassa se, että hallitus on sitoutunut laskemaan teollisuuden sähköveron EU:n minimiin. Päästöjä tullaan vähentämään leikkaamalla energiaveronpalautusta, mutta kokonaisuutena teollisuudelle syntyy vähintään kymmenien miljoonien säästöt hallituskaudella. Eniten hyötyy fossiilitonta sähköä käyttävä teollisuus, Skinnari sanoo. Skinn

Sanna Marinin linjapuhe SDP:n puoluekokouksessa 24.8.202024.8.2020 14:16:03 EESTTiedote

SDP:n puheenjohtajan Sanna Marinin linjapuhe Tampere 24.8.2020 Embargo kunnes puhe pidetty Muutokset puhuttaessa mahdollisia -- Meillä on yhteinen vastuu planeetastamme, kestävästä kehityksestä, yhteiskuntiemme kehittämisestä ja toisistamme. Toimimme yhdessä paremman tulevaisuuden saavuttamiseksi. Pystymme yhdessä toisiimme luottaen, demokratian keinoin ja rauhanomaisesti muuttamaan maailmaa. Kykenemme tekemään harkittuja valintoja ja vaikuttamaan elinympäristöömme. Sosialidemokraatit ovat osa kansainvälistä työväenliikettä. Olemme heikommassa asemassa olevien puolella ja pyrimme eriarvoisuuden ja osattomuuden poistamiseen. Haluamme luoda tulevaisuutta sosiaalisesti, ekologisesti ja taloudellisesti kestävän kehityksen varaan. Rakennamme rauhaa kansainvälisen yhteistyön keinoin ja pyrimme vahvistamaan demokratiaa ja oikeusvaltiota muiden samaa tavoittelevien kanssa. Kestävässä rauhan maailmassa ei turvauduta voimankäyttöön, vaan sopimuksiin ja yhteistyöhön. Tavoittelemme yhteiskuntaa, j