Budjettiriihen päätöksissä tulee painottua oikeudenmukaisuus

Marinin hallitus kokoontuu 31.8.–1.9. hallituskauden viimeiseen budjettiriihen neuvottelemaan vuoden 2023 budjetista. Hallitus on saanut valmiiksi ja vienyt eteenpäin lukuisia hyvinvointivaltion kannalta keskeisiä ja tasa-arvoa vahvistavia tulevaisuustekoja. Työ on vielä kesken, ja pitkien koronavuosien vaikutukset näkyvät etenkin monien pienituloisten elämässä ja toimeentulossa.

”Riihessä päätetään lisätoimista, joilla turvaamme ihmisten toimivan arjen. Näissä päätöksissä tulee painottaa oikeudenmukaisuutta. Tällaisia tekoja ovat esimerkiksi varhaiskasvatusmaksujen alentaminen, korotukset lapsilisien ja muiden etuuksien yksinhuoltakorotuksiin, ulosoton vapaakuukausien lisääminen ja sosiaalietuuksien indeksikorotusten aikaistaminen, ”sanoo Demarinaisten puheenjohtaja, ministeri Tytti Tuppurainen.

”Marinin hallitus on ottanut vahvan etunojan tasa-arvon vahvistamiseen yhteiskunnassa ja yksi erinomainen esimerkki tästä on elokuun alussa voimaan astunut perhevapaauudistus. Tulevassa budjettiriihessä on jatkettava samalla tasa-arvoa ja yhdenvertaisuutta vahvistavalla linjalla.” Tuppurainen päättää.

Demarinaiset: Kriisialueiden naiset ja tytöt eivät ole turvassa13.5.2022 14:25:59 EEST | Tiedote

Jo yli kaksi kuukautta kestänyt sotatila Ukrainassa on saanut aikaan humanitaarisen katastrofin. Yli neljä miljoonaa siviiliä on paennut kotimaastaan ja lisäksi heihin sekä Ukrainaan jääneisiin siviileihin on kohdistunut julmia sotarikoksia, kuten seksuaaliväkivaltaa, seksuaalissävytteistä kidutusta ja väkivallalla uhkailua. Rikokset ovat kohdistuneet erityisesti naisiin ja tyttöihin ikään katsomatta.