Budjettiriihestä saatava kannusteita säästämiseen

Valtiovarainministeriön verotyöryhmän selvitys sijoitusmuotojen verokohtelusta tulee huomioida, kun hallitus alkaa elokuun lopulla sorvata vaalikauden viimeistä budjettia. Eri sijoitustuotteiden verokohtelun tulee olla pitkäjänteistä, ennustettavaa ja tasapuolista.

Valtiovarainministeriön verotyöryhmä julkisti yksimieliset linjauksensa toukokuussa 2018. Työryhmä ehdottaa muun muassa sijoitussäästötilin sekä kertamaksuisen eläkesäästämisen mahdollistamista. Finanssiala ry:n toimitusjohtajan Piia-Noora Kaupin mukaan sijoitussäästötili olisi positiivinen uudistus ja työryhmän ehdotukset tulisikin huomioida budjetin valmistelussa mahdollisimman laajasti.

”Tarvitaan rakenteita, jotka mahdollistavat sijoittamisen mahdollisimman monelle eli vahvistavat kansankapitalismia. Kotitalouksien mahdollisuudet kerryttää varallisuutta ovat samalla työkaluja velkaantumisen hillitsemiseksi”, Kauppi toteaa.

Sijoitussäästötili loisi helpon keinon suoraan osakesijoittamiseen ja toisi lisää vaihtoehtoja ja kilpailua säästämiseen. Vastaavan kaltaisia malleja on jo käytössä muissa Pohjoismaissa.

Vakuutusasiat tulevat eteen jo nuorena – Finanssiala tuo vakuutustyöpajoja kouluihin20.2.2019 07:00:00Tiedote

​Vakuutusasiat kolahtavat jokaisen elämään ennemmin tai myöhemmin – usein jo varsin nuorena. Perusymmärrys vakuutuksista kuuluu jokaisen taloustaitoihin. Finanssiala rahoittaa tänä keväänä 50 vakuutusaiheista työpajaa lukioihin ja ammattikouluihin. Työpajamuotoisilla kouluvierailuilla käydään läpi, mistä vakuuttamisessa on oikeastaan kyse. Olennaisessa osassa on tuoda ilmi, millaisten asioiden varalta meidät on vakuutettu ilman, että asiaa tarvitsee itse hoitaa, ja mitkä vakuutukset taas on nimenomaan osattava hoitaa itse.

Eläkejärjestelmien yhdistyminen selkeyttäisi lakisääteistä eläketurvaa19.2.2019 14:52:52Tiedote

Finanssialan mielestä huolellinen ja yksimielinen raportti kunnallisen ja yksityisen sektorin eläkejärjestelmien yhdistämisestä antaa hyvä edellytykset edetä sulautumisen tiellä. Käytännössä tämä tarkoittaa, että kunnalliset eläkkeet siirtyvät pääosin työntekijän eläkelain, TyEL:n, piiriin ja niitä hoitavasta Kevasta tulee työeläkeyhtiö tai -kassa. Yhdistymistä selvittänyt työryhmä jätti tänään 19.2. raporttinsa.

Euriborien uusi määräytymismenetelmä on ollut lausuntokierroksella12.2.2019 08:18:16Tiedote

Euriboreja hallinnoiva European Money Markets Institute (EMMI) eli Euroopan rahamarkkinainstituutti julkaisi tiistaina 12.2.2019 yhteenvedon euriborien uutta hybridimääräytymismenetelmää koskevasta toisesta lausuntokierroksesta. Konsultaatio on osa EMMIn sitoumusta toteuttaa euribor-viitekoroille uudistettu määräytymismenetelmä, joka vastaa sääntelyn ja sidosryhmien vaatimuksiin oikea-aikaisesti.