Budjettiriihestä saatava kannusteita säästämiseen

Valtiovarainministeriön verotyöryhmän selvitys sijoitusmuotojen verokohtelusta tulee huomioida, kun hallitus alkaa elokuun lopulla sorvata vaalikauden viimeistä budjettia. Eri sijoitustuotteiden verokohtelun tulee olla pitkäjänteistä, ennustettavaa ja tasapuolista.

Valtiovarainministeriön verotyöryhmä julkisti yksimieliset linjauksensa toukokuussa 2018. Työryhmä ehdottaa muun muassa sijoitussäästötilin sekä kertamaksuisen eläkesäästämisen mahdollistamista. Finanssiala ry:n toimitusjohtajan Piia-Noora Kaupin mukaan sijoitussäästötili olisi positiivinen uudistus ja työryhmän ehdotukset tulisikin huomioida budjetin valmistelussa mahdollisimman laajasti.

”Tarvitaan rakenteita, jotka mahdollistavat sijoittamisen mahdollisimman monelle eli vahvistavat kansankapitalismia. Kotitalouksien mahdollisuudet kerryttää varallisuutta ovat samalla työkaluja velkaantumisen hillitsemiseksi”, Kauppi toteaa.

Sijoitussäästötili loisi helpon keinon suoraan osakesijoittamiseen ja toisi lisää vaihtoehtoja ja kilpailua säästämiseen. Vastaavan kaltaisia malleja on jo käytössä muissa Pohjoismaissa.

Puolueeton lääketieteellinen asiantuntijalausunto tarpeen korvausriidoissa25.9.2018 06:00Tiedote

Korkein oikeus (KKO) ja oikeusministeri Antti Häkkänen ovat viime aikoina nostaneet esiin tärkeän asian sosiaalivakuutusta koskevien etuudenhakijoiden oikeusturvasta. Etuuksia ja korvauksia koskevissa riitatapauksissa on kiistan käsittelyä varten vaikeaa saada ulkopuolisen puolueettoman tahon antamia lääketieteellisiä asiantuntijalausuntoja. Vakuutus- ja työeläkeyhtiöitä edustava Finanssiala ry (FA) kannattaa ministerin ja KKO:n tavoitetta, että asia saadaan pikaisesti kuntoon. FA:n mukaan asiantuntijalausuntojen laadinnassa on otettava huomioon kaikkien etuuskiistoja käsittelevien tuomioistuinten ja muutoksenhakuelinten tarpeet.

Lobbaus on osa demokratiaa – lobbarirekisteri on tarpeen21.9.2018 13:24Tiedote

Finanssiala ry (FA) on samaa mieltä kunta- ja uudistusministeri Anu Vehviläisen kanssa siitä, että Suomeen tulee perustaa kattava lobbarirekisteri. Lobbaus kuuluu olennaisena osana avoimeen ja moniarvoiseen demokratiaan. Siksi siitä on syytä tehdä avointa ja läpinäkyvää. Vehviläinen vastaanotti perjantaina 21.9. Itä-Suomen yliopiston tutkijoiden laatiman raportin, jossa tarkasteltiin lobbarirekisterin kansainvälisiä esimerkkejä.