Budjettiriihestä saatava kannusteita säästämiseen

Valtiovarainministeriön verotyöryhmän selvitys sijoitusmuotojen verokohtelusta tulee huomioida, kun hallitus alkaa elokuun lopulla sorvata vaalikauden viimeistä budjettia. Eri sijoitustuotteiden verokohtelun tulee olla pitkäjänteistä, ennustettavaa ja tasapuolista.

Valtiovarainministeriön verotyöryhmä julkisti yksimieliset linjauksensa toukokuussa 2018. Työryhmä ehdottaa muun muassa sijoitussäästötilin sekä kertamaksuisen eläkesäästämisen mahdollistamista. Finanssiala ry:n toimitusjohtajan Piia-Noora Kaupin mukaan sijoitussäästötili olisi positiivinen uudistus ja työryhmän ehdotukset tulisikin huomioida budjetin valmistelussa mahdollisimman laajasti.

”Tarvitaan rakenteita, jotka mahdollistavat sijoittamisen mahdollisimman monelle eli vahvistavat kansankapitalismia. Kotitalouksien mahdollisuudet kerryttää varallisuutta ovat samalla työkaluja velkaantumisen hillitsemiseksi”, Kauppi toteaa.

Sijoitussäästötili loisi helpon keinon suoraan osakesijoittamiseen ja toisi lisää vaihtoehtoja ja kilpailua säästämiseen. Vastaavan kaltaisia malleja on jo käytössä muissa Pohjoismaissa.

Vakuutuspetoksia tehtaillaan arviolta 30 miljoonan euron edestä18.7.2018 16:02Tiedote

Vakuutuspetoksissa tekotapojen kirjo on suuri: silmälaseista tuhopolttojen kautta valekuolleisiin. Vahinkoja lavastetaan, tehdään tahallaan tai liioitellaan. Kun vahinkoilmoitukseen liittyy petosepäily tai muuta merkittävää epäselvyyttä, vahinkokäsittelyyn tulevat usein mukaan vakuutustutkijat, kansanomaisemmin vakuutusetsivät. Viime vuonna vakuutustutkijoiden työn tuloksena epäselviä vahinkoilmoituksia paljastui arviolta 30 miljoonan euron edestä. Osa näistä oli petoksia, osassa vaadittua korvausta alennettiin tai se evättiin kokonaan. Mikäli nämä epäselvät vahingot olisi korvattu, koko summa olisi tullut rehellisten vakuutuksenottajien maksettavaksi.