Budjettiriihestä saatava kannusteita säästämiseen

Valtiovarainministeriön verotyöryhmän selvitys sijoitusmuotojen verokohtelusta tulee huomioida, kun hallitus alkaa elokuun lopulla sorvata vaalikauden viimeistä budjettia. Eri sijoitustuotteiden verokohtelun tulee olla pitkäjänteistä, ennustettavaa ja tasapuolista.

Valtiovarainministeriön verotyöryhmä julkisti yksimieliset linjauksensa toukokuussa 2018. Työryhmä ehdottaa muun muassa sijoitussäästötilin sekä kertamaksuisen eläkesäästämisen mahdollistamista. Finanssiala ry:n toimitusjohtajan Piia-Noora Kaupin mukaan sijoitussäästötili olisi positiivinen uudistus ja työryhmän ehdotukset tulisikin huomioida budjetin valmistelussa mahdollisimman laajasti.

”Tarvitaan rakenteita, jotka mahdollistavat sijoittamisen mahdollisimman monelle eli vahvistavat kansankapitalismia. Kotitalouksien mahdollisuudet kerryttää varallisuutta ovat samalla työkaluja velkaantumisen hillitsemiseksi”, Kauppi toteaa.

Sijoitussäästötili loisi helpon keinon suoraan osakesijoittamiseen ja toisi lisää vaihtoehtoja ja kilpailua säästämiseen. Vastaavan kaltaisia malleja on jo käytössä muissa Pohjoismaissa.

Käteisen käyttö hiipuu – maksaminen on jo digitalisoitunut1.12.2018 06:00Tiedote

Käteisen käyttö on vähentynyt lähes koko 2000-luvun. Käteistä tavallisimpana maksutapana päivittäisostoksiin käytti vuonne 2017 enää 18 prosenttia kuluttajista. Käteisettömän maksamisen kasvua selittää uusien maksutapojen ja palveluiden tulo markkinoille, aikaisempaa laajemmat korttimaksujen vastaanottomahdollisuudet sekä asioinnin siirtyminen verkkoon. Maksamisen palveluita ja tuotteita kehitetään jatkuvasti muuttuvan maailman tarpeisiin. Verkko- ja mobiilipankki on aina auki.

Tiukka hintasääntely uhkaa digitaalisten tunnistamispalveluiden kehittämistä29.11.2018 14:28Tiedote

Sähköiseen tunnistamiseen liittyvän hintasääntelyn kiristäminen on Finanssiala ry:n (FA) mielestä eriskummallinen linjaus Sipilän hallitukselta, joka on ansiokkaasti tähän asti vapauttanut kilpailua ja purkanut sääntelyä. Valtioneuvosto päätti torstaina 29.11.2018 ehdottaa muutettavaksi vahvasta sähköisestä tunnistamisesta ja sähköisestä luottamuspalvelusta annettua lakia.