Business Finland myönsi rahoitusta Medicortexille

Medicortex Finland Oy, turkulainen aivovammojen diagnostiikkaan ja lääkekehitykseen erikoistunut yritys, on saanut rahoitusta Business Finlandilta. Rahoituksen avulla yritys voi nopeuttaa tapaturmaisten aivovamman ja aivotärähdyksen havaitsemiseen käytettävän pikatestin kehitystä.

Medicortex on löytänyt uusia biologisia merkkianeita, joiden pitoisuus nousee syljessä ja virtsassa aivovamman seurauksena. Rahoitus, joka kattaa 50 % hankkeen kuluista, myönnettiin projektille, jossa kehitetään helppokäytöistä pikatestiä biologisten merkkiaineiden havaitsemiseen. Yhtiön diagnostiikkakehitysohjelman tavoitteena on luoda uusia menetelmiä aivovamman havaitsemiseen ajoissa – ongelma, johon ei vielä ole globaalia ratkaisua. Nykyiset diagnostiset menetelmät perustuvat potilaan vasteiden tutkimiseen ja pään kuvantamiseen, mutta ne eivät paljasta lieviä vammoja luotettavasti. Lieväkin vamma voi olla kohtalokas tai se voi kehittyä krooniseksi tilaksi, jos sitä ei tunnisteta ajoissa. Markkinapotentiaali uusille menetelmille on valtava, sillä maailmassa ainakin yli 60 miljoonaa henkilöä saa tapaturmaisen aivovamman vuosittain.

Medicortexin saama kilpailtu rahoitus on myönnetty perusteellisen arviointiprosessin tuloksena, ja se on samalla myös tunnustus yhtiön työlle kehittää uusia innovatiivisia menetelmiä kasvavaan tarpeeseen.

Yhteydenotot:
FI-20520 Turku

Medicortex Finland Oy lyhyesti

Medicortex Finland Oy kehittää uusiin biomerkkiaineisiin perustuvaa testiä tapaturmaisen aivovamman ja aivotärähdyksen diagnosointiin. Yhtiö on löytänyt ja tunnistanut biomerkkiaineita virtsasta ja syljestä, ja kehittää helppokäyttöisiä diagnostisia menetelmiä niiden havaitsemiseen. Yhtiön perusti vuonna 2014 israelilainen neurobiologi Adrian Harel (FT, MBA), ja yhtiö toimii Turussa.

Medicortex Finland Oy Announces the Advancement in Clinical Trial for Detection of Mild Traumatic Brain Injury in Children31.8.2020 15:43:39 EEST | Press release

Medicortex Finland Oy Announces the Progression of Clinical Trial for Detection of Mild Traumatic Brain Injury in Children9.6.2020 12:15:42 EEST | Press release

Medicortex Finland Oy:lle tutkimusrahoitusta Yhdysvaltain Puolustusministeriöltä3.7.2019 14:00:00 EEST | Tiedote

Urheilulääketieteen asiantuntija Medicortex Finland Oy:n neuvonantajaksi10.12.2018 11:10:44 EET | Tiedote