Business Tampere avaa kriisitukipalvelun ja tarjoaa veloituksetonta asiantuntija-apua yrityksille

Tampereen kaupunkiseudun elinkeino- ja kehitysyhtiö Business Tampere panostaa vahvasti yritysten auttamiseen koronaviruksen aiheuttamassa kriisitilanteessa.

Kuva: Laura Vanzo

Business Tampere on avannut kriisitukipalvelun, jossa tarjotaan asiantuntija-apua liiketoiminnan akuutteihin muutostarpeisiin koronaviruksen aiheuttamassa kriisitilanteessa. Palveluun voivat ottaa yhteyttä Tampereen kaupunkiseudun kasvuhaluiset ja startup-yritykset. Kriisitukipalvelussa autetaan kysymyksissä, jotka liittyvät yritystoiminnan kriisitilanteeseen. Asiantuntijatiimissä on mukana Visit Tampereen osaamista, joten kriisitukipalvelu palvelee myös matkailuyrityksiä.

Business Tampereen asiantuntijat vastaavat yhteydenottopyyntöihin 24 tunnin kuluessa tai seuraavana arkipäivänä. Yhteyttä ottaneen yrityksen tilanne käydään läpi ja siitä keskustellaan yhdessä. Tarvittaessa asiantuntija ohjaa yrityksen oikean tiedon tai yrityspalvelutoimijan luo. Palvelu on saatavilla sekä suomeksi että englanniksi.

– Akuutti kriisitilanne vaikuttaa myös kasvu- ja startup-yritysten liiketoimintaan. Haluamme tarjota helpon yhteydenottotavan ja mahdollisuuden keskustella esille nousseista haasteista mm. rahoitukseen tai liiketoiminnan kehittämiseen liittyen. Otamme koko ajan vastaan palautetta yrityksiltä ja pyrimme reagoimaan palvelutarpeisiin nopeasti. Tärkeää on saumaton yhteistyö koko yrityspalveluverkoston kanssa, toteaa Business Tampereen yrityskehityksestä ja toimintaympäristöstä vastaava johtaja Niina Immonen.

Kriisitukipalvelu on avoinna Tampereen kaupunkiseudulla toimiville yrityksille, pois lukien toiminimiyritykset. Toiminimiyrityksiä Business Tampere ohjeistaa olemaan yhteydessä TE-toimistoon, Pirkanmaan Yrittäjiin tai kuntien työllisyyspalveluihin. Business Tampere suunnittelee yhteistyökumppaneiden kanssa palvelunumeroa, jonka kautta yrittäjä ohjataan oikean palvelun äärelle. Tästä tiedotetaan lisää heti, kun numero aukaistaan.

Rahoitusneuvontaa ja -klinikoita startup- ja kasvuyrityksille – myös koronakriisin aikana

Business Tampereen rahoitusneuvonnan helpdesk tarjoaa yrityksille apua rahoituksen etsimiseen tai hakemiseen liittyvissä kysymyksissä. Akuutti koronaviruksen aiheuttama kriisitilanne on lisännyt kriisirahoitukseen liittyvien kysymysten määrää.

Yritykset voivat ottaa helpdeskin rahoitusasiantuntijaan yhteyttä sekä kriisirahoitukseen että muuhun rahoitukseen liittyvissä kysymyksissä. Palvelu on suunnattu kasvuyrityksille sekä kasvuhakuisille yrityksille.

Rahoituksen helpdesk-palvelun jatkopolkuna startup- tai kasvuyritys voi hyödyntää Business Tampereen maksutonta rahoitusklinikkapalvelua. Ensimmäisen rahoitusklinikan aikana kartoitetaan yrityksen tilanne ja ehdotetaan sopivaa jatkopolkuja. Jatkopolut ovat puolen päivän mittaisia koulutuksia, joiden teemat ovat rahoituksen suunnittelu, varsinainen rahoituskierros ja rahoitusdokumentaatio.

Palvelun asiantuntijana toimii asiakkuusvastaava Tapio Siik Business Tampereesta. Jatkopolut ovat yritykselle de minimis –tukea. De minimis -tuki tarkoittaa julkista yritystukea, jonka määrän Euroopan Unioni on tulkinnut niin vähäiseksi, ettei se vääristä kilpailua tai vaikuta EU-jäsenvaltioiden väliseen kauppaan.

Business Tampere tarjoaa rahoitustietoa yrityksille myös webinaarien kautta. Perjantaina 3.4. klo 10 Business Tampere järjestää liikepankkiwebinaarin. Lisäksi keskiviikkona 8.4. klo 10 järjestetään Kriisirahoitusta yrityksille -webinaari. Tulevat ja aiemmin järjestetyt webinaarit ovat nähtävissä Business Tampereen YouTube-kanavalla.

–  Vallitsevasta tilanteesta ja akuuteista palvelutarpeista huolimatta myös Business Tampereen kasvu- ja kehittämispalvelut toimivat edelleen normaalisti. Katse on hyvä pitää tulevaisuudessa, muistuttaa Business Tampereen toimitusjohtaja Harri Airaksinen.

Kuva: Laura Vanzo

Rapid Tampere yhdistää seudun teollisuutta ja kansainvälisiä teknologiayrityksiä23.6.2020 15:19:13 EESTTiedote

Tamperelainen yhteistyökiihdyttämö Rapid Tampere avaa uuden teknologioiden hakukierroksen seudun kärkiyritysten liiketoimintaa vauhdittamaan. Vuoden 2019 kierros oli varsin onnistunut, ja hakemuksia saatiin lähes 350 kappaletta 48 eri maasta. Suuri hakijamäärä on osoitus Tampereen seudun kasvavasta vetovoimasta kansainvälisesti. Hakijoiden joukossa oli 30 suomalaisyritystä. Uusi hakukierros alkaa elokuussa.

Media invitation: Welcome to AI Finland 2020 – an event that focuses on sustainable intelligent manufacturing and company-research collaboration9.6.2020 14:01:26 EESTPress Invitation

International AI Finland 2020 event will take place on September 30, 2020 at Tampere Hall. The event focuses on sustainable intelligent manufacturing and company-research collaboration – in order to support the R&D and commercialization of Finnish AI. The goal is to create a concept, AI Finland, that annually connects companies with the best research in different themes and regions. The AI Finland event kicks-off from Tampere, the heart of the Finnish manufacturing industry.

Mediakutsu: Tervetuloa tekoälyn yritys-tutkimusyhteistyötä vauhdittavaan AI Finland 2020 -tapahtumaan9.6.2020 13:32:06 EESTKutsu

Kansainvälinen AI Finland 2020 -tapahtuma järjestetään 30.9. Tampere-talossa. Tapahtuma keskittyy kestävään älykkääseen tuotantoon sekä yritys-tutkimusyhteistyöhön tukien suomalaisen AI:n tutkimusta, kehitystä ja kaupallistamista. Tavoitteena on luoda AI Finland -konsepti, joka yhdistää vuosittain yritykset ja huippututkimuksen eri teemoissa ja alueilla.