HSL Helsingin seudun liikenne

Bussikaluston laatu kohosi ennätykseen HSL:n kevään tutkimuksessa

Jaa

HSL:n kevään 2021 tutkimus joukkoliikennekaluston laadusta kertoo, että busseille kirjattiin laatupoikkeamia vähemmän kuin koskaan aikaisemmin. Myös metrojunien ja raitiovaunujen tulos nousi viime syksystä.

Bussien kunto nousi ennätystasolle HSL:n tämän kevään laatututkimuksessa. Bussit saivat keskimäärin 11 poikkeamapistettä, kun syksyllä 2020 pisteitä kertyi 19. HSL tutkii kalustoa havainnoimalla. Mitä vähemmän poikkeamapisteitä kertyy, sitä parempi kaluston laatu on.

Yhdenkään laatutekijän poikkeamapisteet eivät busseissa nousseet. Lisäksi erot liikennöitsijöiden välillä kaventuivat.

Raitiovaunuille ja metrojunille kirjattiin poikkeamapisteitä viime syksyä vähemmän

Raitiovaunut saivat keskimäärin kahdeksan poikkeamapistettä, kun syksyllä 2020 pisteiden keskiarvo oli 12. Ikkunoista ja ikkunanpielistä löytyi puutteita viime syksyä vähemmän ja istuimien kunnosta vastaavasti hieman enemmän.

Metrojunien keskimääräiset poikkeamapisteet olivat 16, kun viime syksynä pisteitä kirjattiin 19. Metrovaunuissa kirjattiin eniten poikkeamia ikkunoissa ja ikkunanpielissä sekä seinissä ja tukitangoissa.

Lähijunien keskimääräiset poikkeamapisteet olivat keväällä 193, kun viime syksynä pisteitä kirjattiin junaa kohden keskimäärin 43. Tuloksen heikkeneminen johtui lähes kokonaan siitä, että istuimet olivat epäsiistimpiä kuin aikaisemmin.

HSL tutkii lähijunaliikenteessä Sm5-kalustoa, jota on kahta sarjaa. Istuimien laatupoikkeamat painottuivat lähes kokonaan vanhemman sarjan Sm5-juniin, joiden istuimet ovat kangasta, kun uudemman sarjan junien istuimet ovat nahkaa. Laatuero junasarjojen välillä kasvoi keväällä selvästi.

Tutkimuksessa oli mukana yli 4 000 kulkuvälinettä

HSL tutki keväällä 2021 yhteensä lähes 4 200 bussin ja raideliikenteen kulkuneuvon laatua. Tutkimus alkoi tammikuun puolivälissä ja jatkui toukokuun puoliväliin. HSL toteutti tutkimuksen normaalisti koronasta huolimatta.

Tutkimuksen tavoitteena on parantaa matkustajien kokemaa laatua. Tuloksia käytetään liikennöitsijöille maksettavien laatubonusten ja liikennöitsijöiltä perittävien laatusanktioiden määrittelyyn sekä kaluston laadun kehittämiseen.

Laatumittauksia täydentävät asiakkaiden antama palaute sekä asiakastyytyväisyystutkimus. Tällä tavalla muodostuu kaluston laadusta kokonaiskuva, jota HSL ja liikennöitsijät käyvät yhdessä säännöllisesti läpi joukkoliikenteen tason parantamiseksi.

HSL aloitti kaluston laatututkimukset vuonna 2012. Sen jälkeen asiakkaiden tyytyväisyys joukkoliikennevälineiden laatuun on jatkuvasti noussut.



Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Liikennetutkija Erika Rintamäenpää, HSL, puh. 040 681 3025
Ryhmäpäällikkö Marko Vihervuori, HSL, puh. 040 767 2208

Kuvat

Tietoja julkaisijasta

HSL Helsingin seudun liikenne
HSL Helsingin seudun liikenne
Opastinsilta 6 A
00520 Helsinki

09 4766 4444http://www.hsl.fi

HSL Helsingin seudun liikenne vastaa seudun joukkoliikenteen suunnittelusta ja tilaamisesta sekä Helsingin seudun liikennejärjestelmäsuunnitelman laatimisesta. Kuntayhtymässä on 390 työntekijää ja liikevaihto noin 700 milj. euroa vuodessa. HSL:n järjestämässä liikenteessä tehdään vuosittain yli 370 miljoonaa matkaa, mikä on 66 % kaikista Suomen joukkoliikennematkoista. Yhteystietoja medialle: www.hsl.fi/viestinta

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat mediatiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta HSL Helsingin seudun liikenne

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme