Bussikaluston laatu kohosi ennätykseen HSL:n kevään tutkimuksessa

Bussien kunto nousi ennätystasolle HSL:n tämän kevään laatututkimuksessa. Bussit saivat keskimäärin 11 poikkeamapistettä, kun syksyllä 2020 pisteitä kertyi 19. HSL tutkii kalustoa havainnoimalla. Mitä vähemmän poikkeamapisteitä kertyy, sitä parempi kaluston laatu on.
Yhdenkään laatutekijän poikkeamapisteet eivät busseissa nousseet. Lisäksi erot liikennöitsijöiden välillä kaventuivat.
Raitiovaunuille ja metrojunille kirjattiin poikkeamapisteitä viime syksyä vähemmän
Raitiovaunut saivat keskimäärin kahdeksan poikkeamapistettä, kun syksyllä 2020 pisteiden keskiarvo oli 12. Ikkunoista ja ikkunanpielistä löytyi puutteita viime syksyä vähemmän ja istuimien kunnosta vastaavasti hieman enemmän.
Metrojunien keskimääräiset poikkeamapisteet olivat 16, kun viime syksynä pisteitä kirjattiin 19. Metrovaunuissa kirjattiin eniten poikkeamia ikkunoissa ja ikkunanpielissä sekä seinissä ja tukitangoissa.
Lähijunien keskimääräiset poikkeamapisteet olivat keväällä 193, kun viime syksynä pisteitä kirjattiin junaa kohden keskimäärin 43. Tuloksen heikkeneminen johtui lähes kokonaan siitä, että istuimet olivat epäsiistimpiä kuin aikaisemmin.
HSL tutkii lähijunaliikenteessä Sm5-kalustoa, jota on kahta sarjaa. Istuimien laatupoikkeamat painottuivat lähes kokonaan vanhemman sarjan Sm5-juniin, joiden istuimet ovat kangasta, kun uudemman sarjan junien istuimet ovat nahkaa. Laatuero junasarjojen välillä kasvoi keväällä selvästi.
Tutkimuksessa oli mukana yli 4 000 kulkuvälinettä
HSL tutki keväällä 2021 yhteensä lähes 4 200 bussin ja raideliikenteen kulkuneuvon laatua. Tutkimus alkoi tammikuun puolivälissä ja jatkui toukokuun puoliväliin. HSL toteutti tutkimuksen normaalisti koronasta huolimatta.
Tutkimuksen tavoitteena on parantaa matkustajien kokemaa laatua. Tuloksia käytetään liikennöitsijöille maksettavien laatubonusten ja liikennöitsijöiltä perittävien laatusanktioiden määrittelyyn sekä kaluston laadun kehittämiseen.
Laatumittauksia täydentävät asiakkaiden antama palaute sekä asiakastyytyväisyystutkimus. Tällä tavalla muodostuu kaluston laadusta kokonaiskuva, jota HSL ja liikennöitsijät käyvät yhdessä säännöllisesti läpi joukkoliikenteen tason parantamiseksi.
HSL aloitti kaluston laatututkimukset vuonna 2012. Sen jälkeen asiakkaiden tyytyväisyys joukkoliikennevälineiden laatuun on jatkuvasti noussut.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Liikennetutkija Erika Rintamäenpää, HSL, puh. 040 681 3025
Ryhmäpäällikkö Marko Vihervuori, HSL, puh. 040 767 2208
Kuvat
Tietoja julkaisijasta
HSL Helsingin seudun liikenne vastaa seudun joukkoliikenteen suunnittelusta ja tilaamisesta sekä Helsingin seudun liikennejärjestelmäsuunnitelman laatimisesta. Kuntayhtymässä on 390 työntekijää ja liikevaihto noin 700 milj. euroa vuodessa. HSL:n järjestämässä liikenteessä tehdään vuosittain yli 370 miljoonaa matkaa, mikä on 66 % kaikista Suomen joukkoliikennematkoista. Yhteystietoja medialle: www.hsl.fi/viestinta
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta HSL Helsingin seudun liikenne
HSL-kortin käyttämisessä ja lippujen ostamisessa poikkeuksia 22.–23.9. – lähimaksulla ostetusta lipusta reilu alennus18.9.2025 10:05:00 EEST | Tiedote
HSL ottaa käyttöön uuden lipunmyynnin taustajärjestelmän 22.–23.9. Tuona aikana HSL-kortin käyttämisessä on poikkeuksia eivätkä myynti- ja palvelupisteet myy HSL:n lippuja. HSL-sovellus, lähimaksu ja pienet kertalippuautomaatit toimivat normaalisti. Lähimaksulla kertalipun saa reilusti alennettuun hintaan.
Lähibussit palaavat Itä-Helsinkiin syksyn aikana16.9.2025 15:06:45 EEST | Tiedote
Itä-Helsingin lähibussiliikenne käynnistyy osalla linoista uudelleen syksyn aikana kahdessa vaiheessa. Pienillä linja-autoilla ajettava lähibussiliikenne keskeytyi elokuussa 2025 Taksikuljetus Oy:n konkurssin takia. Lisäksi HSL:n hallitus päätti lakkauttaa lähibussilinjat 603, 704 ja 802 vähäisten matkustajamäärien takia. Itä- ja Koillis-Helsingin lähibussiliikenteen kilpailutus käynnistettiin nopeutetulla aikataululla.
HSL:n hallituksen päätöksiä 16.9.202516.9.2025 13:22:26 EEST | Tiedote
HSL:n hallitus kokoontui 16. syyskuuta 2025 ja päätti seuraavista asioista.
Ratikkaliikenne Hakaniemeen katkeaa 6.10. neljäksi viikoksi – marraskuussa liikenne kulkee taas Pitkänsillan yli15.9.2025 13:00:00 EEST | Tiedote
Ratikoiden 7B ja 9B reitit muuttuvat ja ratikan 6B liikennöinti loppuu maanantaina 6.10. Ratikat 7B ja 9B eivät kulje Hakaniemeen 6.10.–2.11. Poikkeukset johtuvat kiskotöistä, joissa vanha kiskoyhteys Hämeentieltä ja Siltasaarenkadulta Hakaniemen pysäkkialueelle palautetaan. Töiden jälkeen raitiovaunut pääsevät taas kulkemaan Pitkänsillan yli marraskuussa.
Yli miljoona lauttamatkaa HSL-liikenteessä kesän aikana15.9.2025 09:00:00 EEST | Tiedote
Lautoilla kuljettiin kesä-elokuussa 2025 yhteensä 1 104 705 matkaa merimaisemien läpi Suomenlinnaan ja Kruunuvuorenrantaan. Suomenlinnan lautalla toteutetussa HSL:n asiakastyytyväisyystutkimuksessa lähes yhdeksän kymmenestä matkustajasta oli tyytyväisiä HSL:n joukkoliikenteeseen. Suomenlinnan lautta siirtyy syysliikenteen aikatauluihin 15.9. Kruunuvuorenrannan lautta jatkaa samoilla aikatauluilla talveen asti.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme