Bussikaluston laatu kohosi ennätykseen HSL:n kevään tutkimuksessa

Bussien kunto nousi ennätystasolle HSL:n tämän kevään laatututkimuksessa. Bussit saivat keskimäärin 11 poikkeamapistettä, kun syksyllä 2020 pisteitä kertyi 19. HSL tutkii kalustoa havainnoimalla. Mitä vähemmän poikkeamapisteitä kertyy, sitä parempi kaluston laatu on.
Yhdenkään laatutekijän poikkeamapisteet eivät busseissa nousseet. Lisäksi erot liikennöitsijöiden välillä kaventuivat.
Raitiovaunuille ja metrojunille kirjattiin poikkeamapisteitä viime syksyä vähemmän
Raitiovaunut saivat keskimäärin kahdeksan poikkeamapistettä, kun syksyllä 2020 pisteiden keskiarvo oli 12. Ikkunoista ja ikkunanpielistä löytyi puutteita viime syksyä vähemmän ja istuimien kunnosta vastaavasti hieman enemmän.
Metrojunien keskimääräiset poikkeamapisteet olivat 16, kun viime syksynä pisteitä kirjattiin 19. Metrovaunuissa kirjattiin eniten poikkeamia ikkunoissa ja ikkunanpielissä sekä seinissä ja tukitangoissa.
Lähijunien keskimääräiset poikkeamapisteet olivat keväällä 193, kun viime syksynä pisteitä kirjattiin junaa kohden keskimäärin 43. Tuloksen heikkeneminen johtui lähes kokonaan siitä, että istuimet olivat epäsiistimpiä kuin aikaisemmin.
HSL tutkii lähijunaliikenteessä Sm5-kalustoa, jota on kahta sarjaa. Istuimien laatupoikkeamat painottuivat lähes kokonaan vanhemman sarjan Sm5-juniin, joiden istuimet ovat kangasta, kun uudemman sarjan junien istuimet ovat nahkaa. Laatuero junasarjojen välillä kasvoi keväällä selvästi.
Tutkimuksessa oli mukana yli 4 000 kulkuvälinettä
HSL tutki keväällä 2021 yhteensä lähes 4 200 bussin ja raideliikenteen kulkuneuvon laatua. Tutkimus alkoi tammikuun puolivälissä ja jatkui toukokuun puoliväliin. HSL toteutti tutkimuksen normaalisti koronasta huolimatta.
Tutkimuksen tavoitteena on parantaa matkustajien kokemaa laatua. Tuloksia käytetään liikennöitsijöille maksettavien laatubonusten ja liikennöitsijöiltä perittävien laatusanktioiden määrittelyyn sekä kaluston laadun kehittämiseen.
Laatumittauksia täydentävät asiakkaiden antama palaute sekä asiakastyytyväisyystutkimus. Tällä tavalla muodostuu kaluston laadusta kokonaiskuva, jota HSL ja liikennöitsijät käyvät yhdessä säännöllisesti läpi joukkoliikenteen tason parantamiseksi.
HSL aloitti kaluston laatututkimukset vuonna 2012. Sen jälkeen asiakkaiden tyytyväisyys joukkoliikennevälineiden laatuun on jatkuvasti noussut.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Liikennetutkija Erika Rintamäenpää, HSL, puh. 040 681 3025
Ryhmäpäällikkö Marko Vihervuori, HSL, puh. 040 767 2208
Kuvat
Tietoja julkaisijasta
HSL Helsingin seudun liikenne vastaa seudun joukkoliikenteen suunnittelusta ja tilaamisesta sekä Helsingin seudun liikennejärjestelmäsuunnitelman laatimisesta. Kuntayhtymässä on 390 työntekijää ja liikevaihto noin 700 milj. euroa vuodessa. HSL:n järjestämässä liikenteessä tehdään vuosittain yli 370 miljoonaa matkaa, mikä on 66 % kaikista Suomen joukkoliikennematkoista. Yhteystietoja medialle: www.hsl.fi/viestinta
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta HSL Helsingin seudun liikenne
Kehärata täyttää tänään kymmenen vuotta – I- ja P-junat ovat löytäneet paikkansa HSL:n liikenteessä1.7.2025 10:59:20 EEST | Tiedote
I- ja P-junat viettävät merkkipäiväänsä tänään. Muun muassa Helsingin keskustan, lentoaseman sekä Itä- ja Länsi-Vantaan yhdistävä Kehärata valmistui tasan kymmenen vuotta sitten, 1.7.2015.
Matkustajilta kiitettävä yleisarvosana joukkoliikenteelle24.6.2025 12:42:35 EEST | Tiedote
Kevään 2025 HSL:n joukkoliikenteen asiakastyytyväisyystutkimuksessa 82 prosenttia matkustajista oli joko erittäin tai melko tyytyväisiä joukkoliikenteeseen antaen sille yleisarvosanaksi 4 tai 5 asteikolla 1–5. Syksyllä 2024 tyytyväisten matkustajien osuus oli 83 prosenttia.
HSL uudistaa raitiovaunujen väritystä Helsingissä24.6.2025 10:00:00 EEST | Tiedote
Raitiovaunujen väritys uudistuu Helsingissä maltillisesti, kun raitioverkko laajenee uusille alueille. Turkoosi pikaratikan väritys on tulevaisuudessakin käytössä erillisillä radoilla kulkevilla linjoilla, kuten linjalla 15 ja tulevalla Vantaan ratikalla. Kaikilla muilla raitiolinjoilla liikennöidään perinteisellä keltavihreällä värityksellä, joka samassa yhteydessä uudistuu hieman.
Rantaradan junaliikenteessä viiden viikon katko juhannuksen jälkeen18.6.2025 11:30:00 EEST | Tiedote
Väyläviraston ratatyöt katkaisevat rantaradan junaliikenteen viideksi viikoksi juhannuksen jälkeen 23.6.–27.7. Lisäksi HSL-junaliikenteessä on lyhyempiä yhden ja kahden vuorokauden katkoja viikonloppuisin syksyllä. Myös toukokuussa rantaradan junaliikenteessä oli vuorokauden mittaisia katkoja. Katkot vaikuttavat lähijunaliikenteeseen Leppävaarasta länteen Kauklahden, Kirkkonummen ja Siuntion suuntaan. Katkojen aikana junaliikennettä korvataan busseilla. Rantaradan työt liittyvät Espoon kaupunkirata -hankkeeseen, joka jatkuu vuoteen 2029 asti.
HSL:n hallituksen päätöksiä 17.6.202517.6.2025 16:26:03 EEST | Tiedote
HSL:n hallitus kokoontui 17. kesäkuuta 2025 ja päätti seuraavista asioista.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme