Bussikaluston laatu kohosi ennätykseen HSL:n kevään tutkimuksessa

Bussien kunto nousi ennätystasolle HSL:n tämän kevään laatututkimuksessa. Bussit saivat keskimäärin 11 poikkeamapistettä, kun syksyllä 2020 pisteitä kertyi 19. HSL tutkii kalustoa havainnoimalla. Mitä vähemmän poikkeamapisteitä kertyy, sitä parempi kaluston laatu on.
Yhdenkään laatutekijän poikkeamapisteet eivät busseissa nousseet. Lisäksi erot liikennöitsijöiden välillä kaventuivat.
Raitiovaunuille ja metrojunille kirjattiin poikkeamapisteitä viime syksyä vähemmän
Raitiovaunut saivat keskimäärin kahdeksan poikkeamapistettä, kun syksyllä 2020 pisteiden keskiarvo oli 12. Ikkunoista ja ikkunanpielistä löytyi puutteita viime syksyä vähemmän ja istuimien kunnosta vastaavasti hieman enemmän.
Metrojunien keskimääräiset poikkeamapisteet olivat 16, kun viime syksynä pisteitä kirjattiin 19. Metrovaunuissa kirjattiin eniten poikkeamia ikkunoissa ja ikkunanpielissä sekä seinissä ja tukitangoissa.
Lähijunien keskimääräiset poikkeamapisteet olivat keväällä 193, kun viime syksynä pisteitä kirjattiin junaa kohden keskimäärin 43. Tuloksen heikkeneminen johtui lähes kokonaan siitä, että istuimet olivat epäsiistimpiä kuin aikaisemmin.
HSL tutkii lähijunaliikenteessä Sm5-kalustoa, jota on kahta sarjaa. Istuimien laatupoikkeamat painottuivat lähes kokonaan vanhemman sarjan Sm5-juniin, joiden istuimet ovat kangasta, kun uudemman sarjan junien istuimet ovat nahkaa. Laatuero junasarjojen välillä kasvoi keväällä selvästi.
Tutkimuksessa oli mukana yli 4 000 kulkuvälinettä
HSL tutki keväällä 2021 yhteensä lähes 4 200 bussin ja raideliikenteen kulkuneuvon laatua. Tutkimus alkoi tammikuun puolivälissä ja jatkui toukokuun puoliväliin. HSL toteutti tutkimuksen normaalisti koronasta huolimatta.
Tutkimuksen tavoitteena on parantaa matkustajien kokemaa laatua. Tuloksia käytetään liikennöitsijöille maksettavien laatubonusten ja liikennöitsijöiltä perittävien laatusanktioiden määrittelyyn sekä kaluston laadun kehittämiseen.
Laatumittauksia täydentävät asiakkaiden antama palaute sekä asiakastyytyväisyystutkimus. Tällä tavalla muodostuu kaluston laadusta kokonaiskuva, jota HSL ja liikennöitsijät käyvät yhdessä säännöllisesti läpi joukkoliikenteen tason parantamiseksi.
HSL aloitti kaluston laatututkimukset vuonna 2012. Sen jälkeen asiakkaiden tyytyväisyys joukkoliikennevälineiden laatuun on jatkuvasti noussut.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Liikennetutkija Erika Rintamäenpää, HSL, puh. 040 681 3025
Ryhmäpäällikkö Marko Vihervuori, HSL, puh. 040 767 2208
Kuvat
Tietoja julkaisijasta
HSL Helsingin seudun liikenne vastaa seudun joukkoliikenteen suunnittelusta ja tilaamisesta sekä Helsingin seudun liikennejärjestelmäsuunnitelman laatimisesta. Kuntayhtymässä on 390 työntekijää ja liikevaihto noin 700 milj. euroa vuodessa. HSL:n järjestämässä liikenteessä tehdään vuosittain yli 370 miljoonaa matkaa, mikä on 66 % kaikista Suomen joukkoliikennematkoista. Yhteystietoja medialle: www.hsl.fi/viestinta
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta HSL Helsingin seudun liikenne
Mäkelänkadun bussien aikatauluihin muutoksia 10.11. alkaen30.10.2025 13:01:00 EET | Tiedote
Mäkelänkadun bussien aikatauluihin tulee muutoksia maanantaina 10.11. Aikataulumuutoksilla varaudutaan Mäkelänkadun remonttiin, joka vaikuttaa bussiliikenteen sujuvuuteen. Bussipysäkkien sijainnit muuttuvat työmaan edetessä,
Vuoden 2026 HSL:n lippujen hinnat30.10.2025 11:29:56 EET | Tiedote
HSL:n hallitus päätti tiistaina 28.10. korottaa HSL:n lippujen hintoja ensi vuodelle keskimäärin 3,1 prosenttia. Hallitus valtuutti samalla toimitusjohtajan päättämään tarkat hinnat. Hinnat on nyt vahvistettu.
HSL-sovellus ja hsl.fi-verkkosivut toimivat jälleen normaalisti29.10.2025 23:23:11 EET | Tiedote
Microsoft Azure -palvelun laajan häiriön vuoksi myös HSL:n digitaalisissa palveluissa oli häiriöitä keskiviikkoiltana. Häiriöt HSL:n palveluissa olivat ohi noin klo 23.
Häiriöt HSL-sovelluksessa ja hsl.fi-verkkosivuilla jatkuvat edelleen Microsoftin laajan tietoliikennehäiriön vuoksi29.10.2025 22:11:35 EET | Tiedote
HSL-sovellus ja hsl.fi-verkkosivut eivät toimi normaalisti Microsoft Azure -palvelun laajan häiriön vuoksi. HSL-sovelluksessa ja Lippukaupassa esiintyy ongelmia lippujen ostamisessa. Myös Reittioppaassa esiintyy häiriöitä. Häiriöt HSL:n digitaalisissa palveluissa havaittiin keskiviikkona 29.10. hieman klo 18 jälkeen, ja ne jatkuvat vielä noin kymmeneltä illalla. Häiriön kestosta ei ole toistaiseksi aika-arviota.
Toiminta- ja taloussuunnitelma 2026–2028: HSL panostaa laadukkaisiin matkaketjuihin työmaista huolimatta29.10.2025 11:30:00 EET | Tiedote
HSL:n toimintaan vaikuttavat tulevina vuosina useat suuret työmaat, ja lisäksi kuntayhtymän operointi- ja infrakustannukset kasvavat. Samaan aikaan joukkoliikenteen laatu kuitenkin myös paranee, kun muun muassa Laajasalon ratikkayhteys ja Espoon kaupunkirata valmistuvat. Nämä asiat käyvät ilmi HSL:n toiminta- ja taloussuunnitelmasta 2026–2028 (TTS), jonka hyväksymistä HSL:n hallitus esittää yhtymäkokoukselle.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme

