
Bussiliikenne siirtyy pois Maaherrantieltä 1.3.2021

Runkolinjabussin 550 reitti siirtyy pois Maaherrantieltä 1.3.2021, jolloin Oulunkylän aseman, Veräjämäen ja Viikinmäen pysäkit Maaherrantiellä poistuvat käytöstä. Linjan 550 uusi reitti kulkee Taivaskallion, Viikinrannan ja Viikintiellä sijaitsevien Maaherrantien pysäkkien kautta. Linjan 550 uuden reitin myötä Kunnalliskodintielle tulee voimaan moottoriajoneuvojen läpiajokielto. Ajokielto ei koske linja-autoja eikä työmaan ajoneuvoja.
Maaherrantien vanhaa rautatiesiltaa aletaan purkaa maaliskuussa 2021. Vanhan sillan tilalle rakennetaan uusi silta pikaraitiotieliikenteelle ja pyöräilylle. Radan rakentamistyöt jatkuvat koko kadun matkalta bussiliikenteen siirryttyä kiertoreitille ja valmistuvat arviolta vuoden 2022 loppuun mennessä.
Vantaanjoen länsirannalta vanhan rautatiesillan alittava jalankulun ja pyöräilyn reitti suljetaan purku- ja rakentamistöiden vuoksi. Jalankulun ja pyöräilyn kiertoreitti ohjataan Tulvaniitynpolun alikulkukäytävän kautta. Myös Oulunkylän aseman alikulkutunnelin Larin Kyöstin tien puolta aletaan purkaa maaliskuussa ja tilalle rakennetaan uudet sillat pikaraitiotieliikenteelle ja pyöräilylle. Jalankulku ja pyöräily junaradan ali ohjataan Oulunkyläntien kautta noin kolmen kuukauden ajan.
Bussit eivät voi palata Maaherrantielle rakennustöiden valmistumisen ja pikaraitiotien liikennöinnin välisenäkään aikana. Koko Maaherrantien osuus raitiotiestä on sepeli- tai nurmiraidetta, jonka päällä ei voi ajaa autoilla. Pikaraitiotien liikennöinti alkaa kesäkuussa 2024.
Maaherrantie muutetaan joukkoliikennekaduksi, joka on jatkossa ainoastaan pikaraitiotieliikenteen sekä jalankulun ja pyöräilyn käytössä. Sujuva ja täsmällinen raitioliikenne vaatii muusta liikenteestä erotellun oman kaistan, eikä katutilan leveys riitä erillisten henkilöautokaistojen rakentamiseen raitiotien viereen.
Pikaraitiovaunujen sujuvan kulun turvaamiseksi halutaan minimoida autoista mahdollisesti aiheutuvat häiriöt kaikilla niillä rataosuuksilla, joilla se on mahdollista. Pikaraitioliikenne on vilkasta, ja esimerkiksi Oulunkylän asemalla tehdään paljon vaihtoja junan ja pikaraitiotien välillä. Oulunkylän aseman pysäkki on myös pikaraitiovaunujen ajantasauspysäkki. Raitiovaunujen ohi ei voi ajaa niiden seistessä asemalla, joten tämä vaikeuttaisi autojen sujuvaa kulkua.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Aki MartikainenLiikennejärjestelyvastaava
Puh:0406249340aki.martikainen@yit.fiKuvat
Linkit
Tietoja julkaisijasta
Raide-Jokeri on Helsingin Itäkeskuksen ja Espoon Keilaniemen välille rakennettava pikaraitiolinja. Raide-Jokeri korvaa runkobussilinjan 550. Linjan siirtäminen raiteille mahdollistaa kasvavien matkustajamäärien palvelemisen tulevaisuudessa. Raide-Jokeri lisää poikittaisen joukkoliikenteen luotettavuutta ja palvelutasoa.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Raide-Jokeri
Raide-Jokerin tekninen koeliikenne on valmis9.6.2023 08:48:50 EEST | Tiedote
Raide-Jokerin tekniset koeajot saatiin päätökseen kesäkuun 2023 alussa. Koeajot aloitettiin Roihupellon varikolta elokuussa 2022 ja jatkuivat pikaraitiotien linjalle marraskuussa 2022. Teknisten koeajojen aikana testattiin vaunun liikkumista ratainfralla sekä raitiotien järjestelmien toimivuutta erilaisin testein. Teknisen koeliikenteen aikana ajettiin yhteensä 6225 kilometriä kilometriä, mikä tekee kokonaisina kierroksina (Itäkeskus–Keilaniemi–Itäkeskus) 124 kierrosta. Teknisen koeliikenteen aikana suoritettiin yli 700 erilaista testiä ja perehdytettiin 494 henkilöä. Huolimatta talven lumisista ja liukkaista olosuhteista ja suuresta työryhmästä tapaturmilta on vältytty läpi koeajovaiheen. Kesän 2023 aikana viimeistellään koeajoissa havaittuja asioita. Raide-Jokerin liikennöinti alkaa viimeistään alkuvuonna 2024, mutta mahdollisesti jo syksyllä 2023. Päätöksen liikennöinnin aloituksesta tekee HSL.
Pikaratikka ylitti Helsingin ja Espoon rajan1.2.2023 11:35:52 EET | Tiedote
Espoo liittyi ratikkakaupunkien joukkoon tänään, 1. helmikuuta, kun Raide-Jokerin tekniset koeajot siirtyivät Espooseen.
Raide-Jokerin koeajot alkavat Roihupellon varikon ja Oulunkylän välillä31.10.2022 09:00:00 EET | Tiedote
Raide-Jokeri-pikaraitiotien tekninen koeliikenne alkaa marraskuun alussa. Ensimmäinen koeajo-alue ulottuu Roihupellossa sijaitsevalta varikolta Oulunkylän asemalle saakka. Koeajot kestävät alueella marras-joulukuun ajan.
Raide-Jokerin reitille maalattiin näyttävää katutaidetta24.8.2022 09:11:28 EEST | Tiedote
Helsingin kaupungin nuorisopalveluiden katutaidetoimisto toteutti 20 taiteilijan voimin näyttävän teoskokonaisuuden Raide-Jokerin reitin varrelle Roihupeltoon.
Raide-Jokerin tekninen koeliikenne käynnistyi2.8.2022 12:39:23 EEST | Tiedote
Raide-Jokerin tekninen koeliikenne käynnistyi 1.8.2022 Roihupellon varikolta. Myöhemmin loppuvuodesta koeliikenne etenee pikaraitiotien reitillä alueittain ja vaiheittain idästä lähteen.