Raide-Jokeri

Bussiliikenne siirtyy pois Maaherrantieltä 1.3.2021

Jaa

Runkolinjabussin 550 reitti siirtyy pois Maaherrantieltä 1.3.2021. Linjan poikkeusreitti kulkee Taivaskallion, Viikinrannan ja VIikintiellä sijaitsevien Maaherrantien pysäkkien kautta. Bussiliikenteen siirtyminen kiertoreitille mahdollistaa Raide-Jokerin radan sujuvan rakentamisen Maaherrantiellä. Bussiliikenne ei enää palaa Maaherrantielle.

Runkolinjabussin 550 reitti siirtyy pois Maaherrantieltä 1.3.2021, jolloin Oulunkylän aseman, Veräjämäen ja Viikinmäen pysäkit Maaherrantiellä poistuvat käytöstä. Linjan 550 uusi reitti kulkee Taivaskallion, Viikinrannan ja Viikintiellä sijaitsevien Maaherrantien pysäkkien kautta. Linjan 550 uuden reitin myötä Kunnalliskodintielle tulee voimaan moottoriajoneuvojen läpiajokielto. Ajokielto ei koske linja-autoja eikä työmaan ajoneuvoja.

Maaherrantien vanhaa rautatiesiltaa aletaan purkaa maaliskuussa 2021. Vanhan sillan tilalle rakennetaan uusi silta pikaraitiotieliikenteelle ja pyöräilylle. Radan rakentamistyöt jatkuvat koko kadun matkalta bussiliikenteen siirryttyä kiertoreitille ja valmistuvat arviolta vuoden 2022 loppuun mennessä.

Vantaanjoen länsirannalta vanhan rautatiesillan alittava jalankulun ja pyöräilyn reitti suljetaan purku- ja rakentamistöiden vuoksi. Jalankulun ja pyöräilyn kiertoreitti ohjataan Tulvaniitynpolun alikulkukäytävän kautta. Myös Oulunkylän aseman alikulkutunnelin Larin Kyöstin tien puolta aletaan purkaa maaliskuussa ja tilalle rakennetaan uudet sillat pikaraitiotieliikenteelle ja pyöräilylle. Jalankulku ja pyöräily junaradan ali ohjataan Oulunkyläntien kautta noin kolmen kuukauden ajan.

Bussit eivät voi palata Maaherrantielle rakennustöiden valmistumisen ja pikaraitiotien liikennöinnin välisenäkään aikana. Koko Maaherrantien osuus raitiotiestä on sepeli- tai nurmiraidetta, jonka päällä ei voi ajaa autoilla. Pikaraitiotien liikennöinti alkaa kesäkuussa 2024.

Maaherrantie muutetaan joukkoliikennekaduksi, joka on jatkossa ainoastaan pikaraitiotieliikenteen sekä jalankulun ja pyöräilyn käytössä. Sujuva ja täsmällinen raitioliikenne vaatii muusta liikenteestä erotellun oman kaistan, eikä katutilan leveys riitä erillisten henkilöautokaistojen rakentamiseen raitiotien viereen.

Pikaraitiovaunujen sujuvan kulun turvaamiseksi halutaan minimoida autoista mahdollisesti aiheutuvat häiriöt kaikilla niillä rataosuuksilla, joilla se on mahdollista. Pikaraitioliikenne on vilkasta, ja esimerkiksi Oulunkylän asemalla tehdään paljon vaihtoja junan ja pikaraitiotien välillä. Oulunkylän aseman pysäkki on myös pikaraitiovaunujen ajantasauspysäkki. Raitiovaunujen ohi ei voi ajaa niiden seistessä asemalla, joten tämä vaikeuttaisi autojen sujuvaa kulkua.

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Kuvat

Linkit

Tietoja julkaisijasta

Raide-Jokeri
Raide-Jokeri
Valimotie 1
00380 Helsinki

https://raidejokeri.info/

Raide-Jokeri on Helsingin Itäkeskuksen ja Espoon Keilaniemen välille rakennettava pikaraitiolinja. Raide-Jokeri korvaa runkobussilinjan 550. Linjan siirtäminen raiteille mahdollistaa kasvavien matkustajamäärien palvelemisen tulevaisuudessa. Raide-Jokeri lisää poikittaisen joukkoliikenteen luotettavuutta ja palvelutasoa.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat mediatiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Raide-Jokeri

Vuoden GeoTeko-palkinto Raide-Jokerin Viikinkaaren tehopaalutukselle5.11.2021 07:25:00 EET | Tiedote

Vuoden 2021 GeoTeko-palkinto myönnettiin Raide-Jokerin Viikinkaaren tehopaalutukselle. Valinnan perusteina mainittiin tehopaalutuksen suunnittelun edustavan yhteistoiminnallisuutta parhaimmillaan. Tehopaalutuksen työmenetelmä suunniteltiin Viikin kampusalueen toimijoiden ehdoilla herkkien tutkimuslaitteiden toiminta huomioiden. Kuuden työvuoron aikana paalutettiin yhtäjaksoisesti 12–22 tuntia kerrallaan.

Espoossa pikaraitiotien raiteet valmiina Keilaniemestä Vermoon1.10.2021 09:29:12 EEST | Tiedote

Raide-Jokeri-projektin Espoon osuuden raiteet ovat valmiina päätepysäkkiä lukuun ottamatta. Yhtenäistä kaksoisraidetta on nyt Keilaniemestä Leppävaaran kautta Helsingin rajalle saakka. Valtaosa Raide-Jokerin Espoon osuuden töistä valmistuu vuoden 2021 aikana. Kaikista Raide-Jokerin rakennustöistä on syyskuun 2021 lopussa valmiina 71,5 prosenttia, ja kaksoisraidetta on asennettu 19,7 kilometriä.

Raide-Jokerin työmaiden ympäristössä liikennejärjestelymuutoksia touko–kesäkuussa 202129.4.2021 13:40:55 EEST | Tiedote

Raide-Jokerin rakennustöiden edetessä tehdään liikennejärjestelymuutoksia touko–kesäkuun 2021 aikana. Merkittävimpiä muutoksia ovat Keilarannan ja Kuusisaarentien risteyksen sulku Keilaniemessä ja Viilarintien sulku Tulppatien ja Kauppamyllyntien välillä Roihupellossa. Otarannan, Valimotien ja Myllärintien risteykset sekä Norrtäljentie avataan liikenteelle. Tarkemmin liikennejärjestelyistä kerrotaan Raide-Jokerin verkkosivuilla.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme