Raide-Jokeri

Bussiliikenne siirtyy pois Maaherrantieltä 1.3.2021

Jaa

Runkolinjabussin 550 reitti siirtyy pois Maaherrantieltä 1.3.2021. Linjan poikkeusreitti kulkee Taivaskallion, Viikinrannan ja VIikintiellä sijaitsevien Maaherrantien pysäkkien kautta. Bussiliikenteen siirtyminen kiertoreitille mahdollistaa Raide-Jokerin radan sujuvan rakentamisen Maaherrantiellä. Bussiliikenne ei enää palaa Maaherrantielle.

Runkolinjabussin 550 reitti siirtyy pois Maaherrantieltä 1.3.2021, jolloin Oulunkylän aseman, Veräjämäen ja Viikinmäen pysäkit Maaherrantiellä poistuvat käytöstä. Linjan 550 uusi reitti kulkee Taivaskallion, Viikinrannan ja Viikintiellä sijaitsevien Maaherrantien pysäkkien kautta. Linjan 550 uuden reitin myötä Kunnalliskodintielle tulee voimaan moottoriajoneuvojen läpiajokielto. Ajokielto ei koske linja-autoja eikä työmaan ajoneuvoja.

Maaherrantien vanhaa rautatiesiltaa aletaan purkaa maaliskuussa 2021. Vanhan sillan tilalle rakennetaan uusi silta pikaraitiotieliikenteelle ja pyöräilylle. Radan rakentamistyöt jatkuvat koko kadun matkalta bussiliikenteen siirryttyä kiertoreitille ja valmistuvat arviolta vuoden 2022 loppuun mennessä.

Vantaanjoen länsirannalta vanhan rautatiesillan alittava jalankulun ja pyöräilyn reitti suljetaan purku- ja rakentamistöiden vuoksi. Jalankulun ja pyöräilyn kiertoreitti ohjataan Tulvaniitynpolun alikulkukäytävän kautta. Myös Oulunkylän aseman alikulkutunnelin Larin Kyöstin tien puolta aletaan purkaa maaliskuussa ja tilalle rakennetaan uudet sillat pikaraitiotieliikenteelle ja pyöräilylle. Jalankulku ja pyöräily junaradan ali ohjataan Oulunkyläntien kautta noin kolmen kuukauden ajan.

Bussit eivät voi palata Maaherrantielle rakennustöiden valmistumisen ja pikaraitiotien liikennöinnin välisenäkään aikana. Koko Maaherrantien osuus raitiotiestä on sepeli- tai nurmiraidetta, jonka päällä ei voi ajaa autoilla. Pikaraitiotien liikennöinti alkaa kesäkuussa 2024.

Maaherrantie muutetaan joukkoliikennekaduksi, joka on jatkossa ainoastaan pikaraitiotieliikenteen sekä jalankulun ja pyöräilyn käytössä. Sujuva ja täsmällinen raitioliikenne vaatii muusta liikenteestä erotellun oman kaistan, eikä katutilan leveys riitä erillisten henkilöautokaistojen rakentamiseen raitiotien viereen.

Pikaraitiovaunujen sujuvan kulun turvaamiseksi halutaan minimoida autoista mahdollisesti aiheutuvat häiriöt kaikilla niillä rataosuuksilla, joilla se on mahdollista. Pikaraitioliikenne on vilkasta, ja esimerkiksi Oulunkylän asemalla tehdään paljon vaihtoja junan ja pikaraitiotien välillä. Oulunkylän aseman pysäkki on myös pikaraitiovaunujen ajantasauspysäkki. Raitiovaunujen ohi ei voi ajaa niiden seistessä asemalla, joten tämä vaikeuttaisi autojen sujuvaa kulkua.

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Kuvat

Linkit

Tietoja julkaisijasta

Raide-Jokeri
Raide-Jokeri
Valimotie 1
00380 Helsinki

https://raidejokeri.info/

Raide-Jokeri on Helsingin Itäkeskuksen ja Espoon Keilaniemen välille rakennettava pikaraitiolinja. Raide-Jokeri korvaa runkobussilinjan 550. Linjan siirtäminen raiteille mahdollistaa kasvavien matkustajamäärien palvelemisen tulevaisuudessa. Raide-Jokeri lisää poikittaisen joukkoliikenteen luotettavuutta ja palvelutasoa.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat mediatiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Raide-Jokeri

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme