HSL Helsingin seudun liikenne

Bussiliikennettä kilpailutetaan uudestaan – sähköbusseja silti luvassa runsaasti

Jaa
HSL käynnistää bussiliikenteen kilpailukierroksen 51/2020 uudestaan. Syynä ovat muun muassa koronaviruksen takia muuttuneet olosuhteet, minkä vuoksi liikenteestä on haettava säästöjä. Tästä huolimatta sähköbussien määrä Helsingin seudulla kasvaa paljon elokuussa 2021.

”Olosuhteiden muutos on ollut nopea, ennakoimaton ja suuri, mutta emme silti tingi tavoitteistamme vähentää liikenteen aiheuttamia päästöjä ja lisätä sähköbussien osuutta Helsingin seudulla”, sanoo HSL:n joukkoliikenneosaston johtaja Tero Anttila.

Alun perin kilpailukierros käynnistettiin helmikuussa, mutta se keskeytettiin HSL:n hallituksen ylimääräisen kokouksen päätöksellä 1.4.2020. Uudelleen käynnistettävässä kilpailussa kilpailutettavaan liikenteeseen ja siihen vaadittavaan kalustoon on tullut muutoksia.

Koronavirustilanne on muuttanut HSL:n taloudellista tilannetta, minkä vuoksi liikenteestä on haettava säästöjä. Lisäksi Kampin terminaaliin päättyville linjoille hyväksytään sähköbussien lisäksi myös dieselillä kulkevia busseja, sillä sähköbussien lataamiseen Kampin terminaalissa ei ole saatu lupaa.

Yhteensä autoja tarvitaan keskeytettyyn tarjouskilpailuun verrattuna kahdeksan kappaletta (10,5 prosenttia) vähemmän, ja linjakilometrien määrä vähenee vuodessa noin 400 000 kilometriä (7,4 prosenttia). Liikenteen ajamiseen tarvitaan arkipäivänä 68 bussia.

Sähköllä kulkevat runkolinjabussit suurimmassa roolissa

Kilpailun kohteista suurimman muodostaa edelleen linjojen 18, 39 ja 40 muodostama kokonaisuus. Linjoille vaaditaan vähintään 45-paikkaisia sähköllä kulkevia nivelbusseja. Linjat ovat syksystä 2021 alkaen oranssein autoin ajettavia runkolinjoja, minkä vuoksi niiden numerot muuttuvat runkolinjakäytännön mukaisiksi: siis tasakymmenluvuiksi.

Kilpailukierroksen myötä HSL:n runkolinjasto on entistä kattavampi. Myös Vantaan runkolinja 570 aloittaa elokuussa 2021 liikennöinnin sähköllä kulkevilla nivelbusseilla.

Muutoksia kilpailutettavaan liikenteeseen

Keskeytetyllä kilpailukierroksella oli omana kohteenaan mukana myös linjojen 17 ja 24 liikennöinti. Koronaepidemian aiheuttaman tilanteen vuoksi tämä kohde on poistettu kilpailutuksesta, ja linjan 24 liikennöinti on siirretty osaksi kohdetta 264.

Säästöjen saamiseksi linja 17 lakkautetaan elokuusta 2021 lähtien ja linjan 24 liikenne vähenee. Linjan 24 eteläinen päätepysäkki siirtyy Kampin terminaaliin, ja samalla sen liikennöintiajat supistuvat.

Linja 17 on tällä hetkellä Helsingin kallein normaalikokoisella kalustolla ajettava bussilinja, jos lasketaan, mikä on yhden kuljetetun matkustajan hinta. Vuonna 2021 osaa linjan 17 tarjoamista yhteyksistä alkaa korvata myös raitiovaunu 6, jonka reitti jatkuu Hietalahdesta Eiranrantaan. Raitiovaunuliikenne palvelee tiheästi myös muualla linjan 17 palvelualueella.

Linjan 24 reitin poistuva eteläinen osa on niin ikään raitiovaunujen ja lisäksi tulevien runkolinjojen 18 ja 39 palvelualueella. Talvikaudella linjaa 24 liikennöidään puolen tunnin vuorovälillä maanantaista perjantaihin noin kello 9–15 ja viikonloppuisin kello 9–17. Kesäaikaan linja liikennöi 20 minuutin välein päivittäin noin kello 9–21.

BUSSILIIKENTEEN TARJOUSKILPAILU 51B/2020

Kohde 263
Linja 18 Eira–Kamppi–Munkkivuori
Linja 39 Eira–Kamppi–Munkkivuori–Malminkartano–Myyrmäki
Linja 40 Elielinaukio–Kannelmäki
Linjat numeroidaan runkolinjaperiaatteen mukaisesti tasakymmenluvuiksi sopimuskauden alkaessa.

Kohde 264
Linja 14 Kamppi–Pajamäki
Linja 24 Kamppi–Hietaniemi–Seurasaari
Linja 37 Kamppi–Myyrmäki
Linja 41 Kamppi–Etelä-Haaga–Pohjois-Haagan asema
Linja 42 Kamppi–Maununneva–Kannelmäki

Yhteyshenkilöt

Tero Anttila
joukkoliikenneosaston osastonjohtaja
p. 050 555 2932


Jonne Virtanen
ryhmäpäällikkö, linjasto- ja aikataulusuunnittelu
p. 040 161 2173

Kuvat

Tietoja julkaisijasta

HSL Helsingin seudun liikenne
HSL Helsingin seudun liikenne
Opastinsilta 6 A
00520 Helsinki

09 4766 4444http://www.hsl.fi

HSL Helsingin seudun liikenne vastaa seudun joukkoliikenteen suunnittelusta ja tilaamisesta sekä Helsingin seudun liikennejärjestelmäsuunnitelman laatimisesta. Kuntayhtymässä on 390 työntekijää ja liikevaihto noin 700 milj. euroa vuodessa. HSL:n järjestämässä liikenteessä tehdään vuosittain yli 370 miljoonaa matkaa, mikä on 66 % kaikista Suomen joukkoliikennematkoista. Yhteystietoja medialle: www.hsl.fi/viestinta

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta HSL Helsingin seudun liikenne

Rantaradan junaliikenteessä viiden viikon katko juhannuksen jälkeen18.6.2025 11:30:00 EEST | Tiedote

Väyläviraston ratatyöt katkaisevat rantaradan junaliikenteen viideksi viikoksi juhannuksen jälkeen 23.6.–27.7. Lisäksi HSL-junaliikenteessä on lyhyempiä yhden ja kahden vuorokauden katkoja viikonloppuisin syksyllä. Myös toukokuussa rantaradan junaliikenteessä oli vuorokauden mittaisia katkoja. Katkot vaikuttavat lähijunaliikenteeseen Leppävaarasta länteen Kauklahden, Kirkkonummen ja Siuntion suuntaan. Katkojen aikana junaliikennettä korvataan busseilla. Rantaradan työt liittyvät Espoon kaupunkirata -hankkeeseen, joka jatkuu vuoteen 2029 asti.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye