Buster uppdaterar de legendariska Magnum-båtarna

Med en total längd på över sju meter ger Buster Magnum den imponerande och säkra känslan av en stor båt. Skrovets konstruktion har efter utförlig produktutveckling finjusterats för att ge roliga, konsekventa och säkra köregenskaper även under de tuffaste förhållandena. Buster Magnum och Buster SuperMagnum passar både som pendlarbåtar i skärgården som för utflykter i tuffare sjö och öppet vatten.
Nya Buster Magnum är en 7,2 meter öppen båt med plats för 8 personer och den största rekommenderade utombordaren är Yamaha F225 V6. Buster SuperMagnum är 20 centimeter längre och har plats för 10 personer, och den största rekommenderade utombordaren är Yamaha F300 V6. Båda modellerna har också en imponerande lastkapacitet: 884 kilo för Magnum och 1101 kilo för SuperMagnum.
Uppdateringen av Buster Magnum för 2022 blir den femte generationen av modellen. Sedan den lanserades första gången 1990 har Magnum blivit den mest populära stora, öppna båten på de nordiska marknaderna. Nya SuperMagnum blir i sin tur den tredje generationen av modellen, som lanserades för första gången 2013.
Ny ergonomi och gott om förvaringsutrymmen
De nya, moderna konsolerna har uppdaterats utifrån behoven hos dagens båtägare bl. a. med säkra förvaringsutrymmen för mindre prylar och föremål, med laddningsmöjligheter för mobila enheter. Ergonomin har testats noggrant, så att alla instrument och kontroller är inom föraren räckhåll.
Materialet i konsolerna har också uppgraderats från armerad plast till rotationsgjuten polyeten, vilket gör att konstruktionen är robust, tyst och extremt hållbar.
Förarpulpettens mittpunkt på båda modellerna är den stora uppdaterade 16" Buster Q Smart Display, ett omfattande infotainmentsystem som innehåller Navionics elektroniska sjökort, radio, aktuell väderinformation och båtens instrument. En praktisk funktion är att skärmen kan delas, vilket gör det möjligt att visa kartor i två olika skalor samtidigt. Detta gör att föraren kan ta ut kursen på en karta och zooma in detaljer på den andra.
Buster SuperMagnum kan också utrustas med en extra 10" Buster Q Smart Display för passagerarkonsolen, så passagerare kan hjälpa till att navigera och styra musiken utan att föraren behöver bli distraherad. All båtdata och loggboken kan synkroniseras till en mobil enhet via Buster-appen, utan att vara i närheten av båten.
Infotainmentsystemet kan uppgraderas ytterligare med många andra funktioner, inklusive en Raymarine CHIRP Fishfinder, automatiskt identifieringssystem (AIS) och trådlös fjärrkontroll.
Fördäcket är mycket anpassningsbart för olika användningsområden. Utöver avkoppling kan spölådor monteras längs båda sidor, så att det också kan användas för fiske.
Användbarheten har förbättrats ytterligare genom bättre disponering av förvaringsutrymmet under aktersoffan för att göra det mer lättillgängligt och praktiskt. Den U-formade aktersoffan är nu standard på både Magnum och SuperMagnum.
Den nya vindrutan är nu mer vertikal, vilket ger ett bättre vindskydd och därmed förbättrar komforten för passagerare som sitter på aktersoffan. Den nya sidoprofilen märks tydligt, även från långt håll.
Offshore-stolar med fjädrande stolstativfinns finns som tillval på båda Magnum-modellerna: som ett separat fabriksmonterat tillbehör på Buster Magnum och som en del av Premium-paketet på Buster SuperMagnum.
Andra fabriksmonterade tillbehör inkluderar ett akterkapell som fästs på vindrutan med en praktisk dragkedja. Separata hamnkapell finns att beställa till både fören och aktern, för att skydda båten när den inte används.
Bränslesnål även vid höga hastigheter
Trots storleken och det högpresterande skrovet är båda modellerna bränsleeffektiva: bränsleförbrukningen är drygt 1 liter per nautisk mil vid marschfart och cirka 2 liter per nautisk mil vid topphastighet. Buster Magnum med en Yamaha F225 V6 utombordare når en topphastighet på cirka 45 knop, medan SuperMagnum kan nå över 50 knop med en Yamaha F300 V6.
Båda modellerna har en bränsletank på 300 liter, vilket möjliggör en räckvidd på mer än 450 kilometer i marschfart.
Optimerade för de nya utombordarna från Yamaha med Digital Elektronisk Styrning
Skrovet på nya Buster SuperMagnum har optimerats för den senaste Yamaha F300 V6 med Digital Electronic Control (DEC) som introducerades i januari. DEC var tidigare endast tillgänglig på Yamahas flaggskepp inom utombordare, XTO Offshore.
DEC-systemet inkluderar också Digital Electric Steering (DES), som ger extrem precision och jämnhet, och innebär en enorm förbättring jämfört med hydraulisk styrning. Styrresponsen kan enkelt justeras efter förhållanden och individuella önskemål: antalet rotationer från lås till lås kan justeras från fyra till nio rotationer. Styrresponsen kan också justeras automatiskt efter varvtalet på motorn. Den automatiska trimhjälpen justerar utombordarens vinkel till det optimala läget för nå bästa prestanda och bränsleekonomi, oavsett fart.
Kraven på utrymme och underhåll är minimala för det pålitliga elektriska styrsystemet, eftersom DES eliminerar behovet av traditionella hydraulslangar och pumpar. Det kräver också mindre kraft än traditionell hydraulisk styrning.
Den senaste motortekniken har också spelat in i utformningen av den nya konsolen, som nu har en ergonomisk plats för Yamaha Helm Master EX joystick och display. Helm Master EX möjliggör en exakt och enkel styrning i de trångaste utrymmen, som hamnar och smala kanaler. Och finns nu även för båtar med en utombordare, tidigare var systemet endast tillgängligt på Buster Phantom med dubbla utombordare.
Imponerande standardutrustning
Standardutrustningen på både Magnum och SuperMagnum inkluderar en tiltratt och trimplan med joystickstyrning, lanternor och nyckellös tändning. Durken på båda modellerna är tillverkad av slitstark, mönstrad aluminium, medan räckena och beslagen är tillverkade av rostfritt stål.
SuperMagnum har ytterligare som standardutrustning, till exempel Entertainment-paketet med högtalare och förstärkare, samt en vattenskidbåge. Som tillval finns kylskåp, bogpropeller, ankarvinsch, solbädd och helfoliering av skrovet.
Nya Buster Magnum och Buster SuperMagnum kommer att anländä till Buster återförsäljare i slutet av 2021.
Buster Magnum 2022
- Längd 7.20 m
- Bredd 2.50 m
- Vikt 1220 kg (utan utombordare)
- Sittplatser 8
- Max lastvikt 884 kg
- Bränsletank 300 l
- Motoralternativ 175–225 hp
Buster SuperMagnum 2022
- Längd 7.40 m
- Bredd 2.50 m
- Vikt 1260 kg (utan utombordare)
- Sittplatser 10
- Max lastvikt 1101 kg
- Bränsletank 300 l
- Motoralternativ 225–300 hp
Nyckelord
Kontakter
Johan FinnbergMarknadschef
Tel:+358405551877johan.finnberg@busterboats.comBilder






Länkar
Om
Buster Boats is the largest designer and manufacturer of aluminium boats in Europe. The majority of the more than 130,000 aluminium boats we have launched on the world’s waters over the past over 60 years are still in use.
Boats carrying the Buster name have been produced since 1976, but Buster’s history began with the first Kello aluminium boat manufactured in 1955.
The Buster range includes 24 boats, of which the under four-metre Buster Mini and the almost ten-metre Buster Phantom are the smallest and largest, respectively. More than half of all boats manufactured are exported.
The manufacturer of Buster boats, Inha Works Ltd, is a subsidiary of Yamaha Motor Europe. Buster Boats boat production is located in Ähtäri, Finland while the company's headquarters and R&D facilities are located in Raisio, southern Finland.
Buster Boats on Euroopan suurin alumiiniveneiden suunnittelija ja valmistaja. Maailman vesille yli 60 vuoden aikana laskemistamme yli 130 000 alumiiniveneestä suurin osa on edelleen käytössä.
Buster-nimellä veneitä on valmistettu vuodesta 1976 alkaen, mutta Busterin historia alkoi jo vuonna 1955 valmistetuista, suomalaisen alumiiniveneteollisuuden aloittaneista Kello-veneistä.
Buster-mallistoon kuuluu 24 venettä, joista pienin on alle nelimetrinen Buster Mini ja suurin lähes kymmenmetrinen Buster Phantom. Tuotannosta yli puolet menee vientiin.
Buster-veneiden valmistaja, Inhan Tehtaat Oy Ab, on Yamaha Motor Europen tytäryhtiö. Yhtiön pääkonttori sekä tuotekehitystoiminnot sijaitsevat Raisiossa ja tuotanto Ähtärissä.
Följ Buster Boats
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Buster Boats
Buster Magnum VMAX utökar Busters sportiga modellprogram14.8.2025 16:17:34 EEST | Pressmeddelande
Busters nyhet för säsongen 2026 är den sportiga och fartfyllda VMAX-versionen av Buster Magnum. Nordens genom tiderna mest populära stora öppna båt får en ordentlig prestandainjektion från den kraftfulla Yamaha V MAX SHO-utombordaren.
Buster Magnum VMAX utvider Busters sporty modellprogram14.8.2025 16:17:34 EEST | Tiedote
Busters nyhet for 2026-sesongen er den sporty og fartsfylte VMAX-versjonen av Buster Magnum. Nordens mest populære store åpne båt gjennom tidene får et solid ytelsesløft fra den kraftige Yamaha V MAX SHO utenbordsmotoren.
Buster Magnum VMAX laajentaa Busterin urheilullista alumiinivenemallistoa14.8.2025 16:17:34 EEST | Tiedote
Busterin kauden 2026 uutusmalli on urheilullisen vauhdikas VMAX-versio Buster Magnumista. Pohjoismaiden kautta aikojen suosituin suuri avovene saa piristysruiskeen suorituskykyisestä Yamaha V MAX SHO -moottorista.
Buster Magnum VMAX expands Buster's sporty lineup14.8.2025 16:17:34 EEST | Press release
Buster’s new model for the 2026 season is the sporty and fast VMAX version of the Buster Magnum. The most popular large open boat in Nordic history gets a performance boost from the powerful Yamaha V MAX SHO outboard.
Buster utökar sitt sortiment av centerkonsolbåtar11.2.2025 08:00:00 EET | Pressmeddelande
Buster breddar sitt utbud av centerkonsolbåtar genom att introducera en helt ny version av den populära Buster M-modellen.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum