RPT Byggfakta OyRPT Byggfakta Oy

Byggfakta Group kasvoi roimasti vuonna 2020

Kiinteistö- ja rakennusalan dataa jalostava Byggfakta Group (entinen Docu Group) on Pohjoismaiden johtava kiinteistö- ja rakennusalan projekti- ja tuotetietoja sekä tarjousten hallintapalveluja tarjoava yritys. Vuonna 2020 konserniin ostettiin neljä uutta yritystä ja konserni sai toiseksi omistajakseen suuren yksityisen pääomasijoittajan Yhdysvalloista. Espoolainen RPT Byggfakta Oy kuuluu Byggfakta-konserniin.
RPT Byggfakta Oy:n toimitusjohtaja Sampsa Seppälä

Ruotsissa pääkonttoriaan pitävä Byggfakta Group tarjoaa kiinteistö- ja rakennusalan toimijoille projekti-, tuote- ja toimialatietoa sekä julkaisee alan lehtiä ja tarjoaa niihin liittyviä mediapalveluja. Uusimpien yritysostojen myötä Byggfakta Group toimii Pohjoismaiden lisäksi Tšekin tasavallassa, Slovakiassa, Sveitsissä, Saksassa, Itävallassa, Portugalissa, Espanjassa ja Isossa-Britanniassa.

Kesällä 2020 konserniin ostettiin portugalilainen Vortal, joka on Portugalin ja Espanjan suurin julkisten hankintojen operaattori.

– Vortal tarjoaa kehittynyttä digitaalista alustaa ja työkaluja tarjoushallinnan tehostamiseksi. Vortalin liikevaihto on 15 miljoonan euron luokkaa, RPT Byggfakta Oy:n toimitusjohtaja Sampsa Seppälä sanoo.

Syksyllä konserniin liittyi sveitsiläinen Olmero, joka on suurin toimija rakennusteollisuuden yksityisen puolen tarjousten hallinnassa Sveitsissä. Olmero toimii myös Saksassa ja Itävallassa. Yrityksen liikevaihto on noin 15 miljoonaa euroa.

– Hankinta vahvistaa edelleen tarjousten hallinnan palveluitamme mutta myös maantieteellistä peittoamme Euroopassa, Seppälä toteaa.

Vuoden 2020 lopussa Byggfakta Group osti kaksi yritystä Isosta-Britanniasta. Glenigan on Britannian johtava rakennus- ja kiinteistöalan projektitietoa ja data-analytiikkaa tarjoava toimija. Gleniganin liikevaihto on noin 13 miljoonaa euroa.

Toinen brittihankinta oli NBS, jonka data-alusta tarjoaa ainutlaatuista sisältöä rakennetun ympäristön suunnittelijoille, toteuttajille ja materiaalin toimittajille. NBS:llä on toimintaa myös Kanadassa ja Australiassa, ja sen liikevaihto on noin 31 miljoonaa euroa.

Byggfakta Groupilla oli jo ennestään suomalaisen Prodlibin osakkeita, ja vuonna 2020 Byggfaktasta tuli ProdLibin suurin omistaja. ProdLib tarjoaa rakennusalan tuotekirjastoja BIM- ja CAD-malleineen.

– Tietomallinnuksen ja digitaalisen suunnittelun edistäjä Prodlib yhdistää rakennusalan tuote- ja materiaalivalmistajat ja suunnittelijat älykkäiden mallien ja työkalujen avulla, sanoo Sampsa Seppälä, joka on myös ProdLibin hallituksen puheenjohtaja.

Vuoden 2020 aikana Byggfakta-konsernin pääomistaja, brittiläinen pääomarahasto Stirling Square III myi vähemmistöosuuden yhdysvaltalaiselle TA Associatesille, joka on yksi maailman kymmenestä suurimmasta yksityisestä pääomasijoittajasta.

– Konserni on kehittynyt hienosti Stirlingin omistuksessa, ja TA tuo entistä suuremmat mahdollisuudet pitkäaikaiseen kasvuun ja palveluiden kehittämiseen, Sampsa Seppälä sanoo.

Espoolaisen RPT Byggfaktan uutuuksiin kuuluvat rakennushankkeiden uuden sukupolven seurantapalvelu RPT SMART, analytiikkapalvelut LiveStat & Analytics Pro tiedolla johtamisen työkaluiksi sekä ByggSMART -verkkomessutapahtuma. RPT:n muita tunnettuja brändejä ovat RakennusFakta, FaktaNet Live, CityMark Today, SIR Tietokanta, Projektiuutiset ja Kiinteistöposti.

Byggfakta Groupin suunnitelmissa on jatkaa yritysostoja vuonna 2021.

– Päähuomio suuntautuu kuitenkin jo hankittujen yritysten integraatioon sekä uusien palvelujen ja tuotteiden jakamiseen markkinoille. Ensimmäisenä on luvassa Vortalin ja Olmeron järjestelmiin ja osaamiseen perustuva tarjousten hallinta-alusta rakennusteollisuuden pohjoismaisille markkinoille, Byggfakta Groupin toimitusjohtaja Stefan Lindqvist kertoo.

sampsa.seppala@rpt.fi, 050 543 1185

Byggfakta Groupin toimitusjohtaja Stefan Lindqvist
stefan.lindqvist@byggfaktagroup.com, +46 651 5525 00

Byggfakta Groupin toimitusjohtaja Stefan Lindqvist

RPT Byggfakta Oy on osa Byggfakta Group -konsernia. Byggfakta Group on Pohjoismaiden johtava kiinteistö- ja rakennusalan projekti- ja tuotetietoja sekä tarjousten hallintapalveluja tarjoava yritys.