Calefa on valittu Kiertotalouden kiinnostavimmat -listalle kaikkien aikojen tiukimmilla kriteereillä

Sitra on koonnut listaa Suomen inspiroivimmista kiertotalouden yritysesimerkeistä vuodesta 2016 lähtien.

Kiertotalouden kiinnostavimmat -listan tarkoitus on lisätä ymmärrystä siitä, mitä kiertotalouden toimintamallit käytännössä tarkoittavat yrityksille ja niiden asiakkaille. Nyt myös Calefa Oy on valittu listalle innovatiivisen maailmaa pelastavan liiketoimintansa myötä.

- Listalle pääsemisen kriteerit ovat tiukentuneet vuosi vuodelta samaan tapaan, kuin autojen päästörajat ratkaisujen yleistyessä, sanoo Kiertotalous-avainalueen projektijohtaja Kari Herlevi Sitrasta.

Kiertotaloustiimi arvioi, kuinka kiinnostavina ja inspiroivina listan yrityksiä voi pitää verrattuna uusiin, esille tuleviin yrityksiin. Ajatuksena on se, että edelläkävijöiden määrän lisääntyessä vaatimukset kasvavat niille, jotka otetaan listalle.

Tällä hetkellä listalla mukana 125 yritysesimerkkiä, joista uusia yrityksiä on 28. Calefa Oy on valittu listalle kaikkien aikojen tiukimmilla kriteereillä.

Suuret energiavirrat uusiokäyttöön

Uudenlaisia toimintatapoja tarvitaan, jotta materiaalit ja arvo pysyvät kierrossa mahdollisimman pitkään. Silloin hukkaa ja jätettä syntyy mahdollisimman vähän. Tästä on kyse kiertotaloudessa.

Nykymaailmassa hukkaa aiheutuu eniten energiankäytöstä, sillä tavallisesti energiaa hyödynnetään vain kertakäyttöisesti. Energiankäytöstä ylijääneet hukkalämmöt tuuletetaan taivaan tuuliin tai lasketaan jätelämpönä vesiin. Energian hukkaaminen kuitenkin rasittaa ympäristöä, sillä kun energiaa käytetään kertakäyttöisesti, täytyy uutta energiaa tuottaa jatkuvasti lisää.

Calefa Oy kierrättää innovatiivisilla ratkaisuillaan lämpöenergiaa uusiokäyttöön kohteista, joissa energiaa käytetään kaikista eniten. Teollisuudessa ja voimalaitoksissa syntyy runsaasti hukkalämpöjä, joiden uusiokäytöllä saavutetaan kaikista merkittävimmät säästöt niin CO2-päästöjen osalta kuin taloudellisestikin. Kierrätetyt hukkalämmöt hyödynnetään teollisissa prosesseissa sekä rakennusten moninaisissa lämmitystarpeissa.