Camilla Grebelle parhaan pohjoismaisen rikosromaanin Lasiavain-palkinto toisen kerran

Ruotsalaisdekkaristi Camilla Grebe on saanut parhaalle pohjoismaiselle rikosromaanille myönnettävän Lasiavain-palkinnon romaanistaan Varjokuvat (Gummerus). Gummerus julkaisi nyt palkitun romaanin suomeksi heinäkuussa. Edellisen kerran Grebe sai palkinnon dekkarillaan Lemmikki, joka julkaistiin suomeksi vuonna 2018.
Camilla Grebe, kuva: Ulrica Zwenger

Lasiavain-palkintoraati perustelee valintaa seuraavasti: ”Varjokuvat alkaa murhasta vuonna 1944, ja sitä seuraa vangitseva ja jännittävä poliisitutkinta, joka jatkuu nykyaikaan asti. Samanaikaisesti lukijalle avautuu näkymä naispoliisien työolosuhteisiin koko tämän pitkän ajanjakson mitalta. Taidokkaasti Grebe hyödyntää rikosromaanin perinteisiä aineksia ja luo jotakin, joka on aivan hänen omaansa ja päättyy uskomattoman odottamattomaan loppuratkaisuun.”

Camilla Grebe
Camilla Grebe (s. 1968) on Ruotsin suosituimpia jännityskirjailijoita. Aiemmin kirjailijakaksikoissa kirjoittanut Grebe julkaisi ensimmäisen soolona kirjoittamansa rikosromaanin Kun jää pettää alta vuonna 2016, ja se oli hänen todellinen läpimurtonsa. Kun jää pettää alta on käännetty yli 20 kielelle, ja sen elokuvaoikeudet on myyty. Lemmikki (2018) palkittiin vuonna 2017 Ruotsin parhaana rikosromaanina, ja se valittiin myös parhaaksi pohjoismaiseksi rikosromaaniksi ja sai arvostetun Lasiavain-palkinnon. Horros (2019) on ollut lukijoiden rakastama ja kriitikoiden ylistämä. Sekä Ruotsin että Pohjoismaiden parhaana rikosromaanina palkittu Varjokuvat on Greben neljäs yksin kirjoittama dekkari.

Camilla Grebe, Varjokuvat
alkuteos Skuggjägaren
suomentanut Sari Kumpulainen

Lisätietoja sekä haastattelupyynnöt
Eeva Herrainsilta, viestintäpäällikkö, p. 040 514 6360, eeva.herrainsilta@gummerus.fi

Camilla Grebe, kuva: Ulrica Zwenger

PL 1000 / Käenkuja 3 A

Heli Mäntyrannan suomennos Vieras laji – tietokirjasta J. A. Hollo -palkintoehdokkaaksi6.3.2024 17:00:00 EET | Tiedote

Heli Mäntyrannan taidokkaasti suomentama tietokirja Vieras laji – Kuinka lohesta tuli miljardibisnes (Gummerus) on valittu J. A. Hollo -palkintoehdokkaaksi. Norjalaisten Simen Sætren ja Kjetil Østlin kirjoittama teos kertoo lohenkasvatuksen hätkähdyttävän tarinan ja paljastaa muun muassa, kuinka kasvatusloheen päätyi ympäristömyrkkyjä, ja miten lohensyönnin terveellisyyttä kyseenalaistavia tutkijoita on vaiennettu.

Ennakkotiedote: Suomen ylikulutuspäivä lähestyy taas – 25.3. ilmestyvä uutuuskirja Planetaarinen vaatekaappi neuvoo, kuinka pukeutua maapallon kantokyvyn rajoissa29.2.2024 09:57:43 EET | Tiedote

Onko mahdollista hankkia vaatteita siten, että maapallon resurssit riittävät, mutta samalla nauttia pukeutumisesta ja leikitellä tyyleillä? Sissi Penttilän ja Aku Varamäen uutuuskirja Planetaarinen vaatekaappi (Gummerus) tarjoaa konkreettisia ratkaisuja vaatearjen tueksi kaikille, jotka haluavat elää kestävästi ilosta ja tyylistä tinkimättä. Silmiä avaava ja inspiroiva tietokirja ilmestyy 25.3.