Camilla Grebelle parhaan pohjoismaisen rikosromaanin Lasiavain-palkinto toisen kerran

Ruotsalaisdekkaristi Camilla Grebe on saanut parhaalle pohjoismaiselle rikosromaanille myönnettävän Lasiavain-palkinnon romaanistaan Varjokuvat (Gummerus). Gummerus julkaisi nyt palkitun romaanin suomeksi heinäkuussa. Edellisen kerran Grebe sai palkinnon dekkarillaan Lemmikki, joka julkaistiin suomeksi vuonna 2018.

Camilla Grebe, kuva: Ulrica Zwenger

Lasiavain-palkintoraati perustelee valintaa seuraavasti: ”Varjokuvat alkaa murhasta vuonna 1944, ja sitä seuraa vangitseva ja jännittävä poliisitutkinta, joka jatkuu nykyaikaan asti. Samanaikaisesti lukijalle avautuu näkymä naispoliisien työolosuhteisiin koko tämän pitkän ajanjakson mitalta. Taidokkaasti Grebe hyödyntää rikosromaanin perinteisiä aineksia ja luo jotakin, joka on aivan hänen omaansa ja päättyy uskomattoman odottamattomaan loppuratkaisuun.”

Camilla Grebe
Camilla Grebe (s. 1968) on Ruotsin suosituimpia jännityskirjailijoita. Aiemmin kirjailijakaksikoissa kirjoittanut Grebe julkaisi ensimmäisen soolona kirjoittamansa rikosromaanin Kun jää pettää alta vuonna 2016, ja se oli hänen todellinen läpimurtonsa. Kun jää pettää alta on käännetty yli 20 kielelle, ja sen elokuvaoikeudet on myyty. Lemmikki (2018) palkittiin vuonna 2017 Ruotsin parhaana rikosromaanina, ja se valittiin myös parhaaksi pohjoismaiseksi rikosromaaniksi ja sai arvostetun Lasiavain-palkinnon. Horros (2019) on ollut lukijoiden rakastama ja kriitikoiden ylistämä. Sekä Ruotsin että Pohjoismaiden parhaana rikosromaanina palkittu Varjokuvat on Greben neljäs yksin kirjoittama dekkari.

Camilla Grebe, Varjokuvat
alkuteos Skuggjägaren
suomentanut Sari Kumpulainen

Lisätietoja sekä haastattelupyynnöt
Eeva Herrainsilta, viestintäpäällikkö, p. 040 514 6360, eeva.herrainsilta@gummerus.fi

Camilla Grebe, kuva: Ulrica Zwenger

Koskettava elämäkerta Mona-Liisa kertoo hiihtäjän, muusikon ja äidin tarinan ja valottaa ammattiurheilijan elämää sairauksien varjossa30.9.2020 00:01:00 EESTTiedote

Mona-Liisa – Urheilija, muusikko, ihminen (Gummerus) on Yle Urheilun toimittajan Laura Arffmanin kirjoittama elämäkerta ystävästään maastohiihtäjä Mona-Liisa Nousiaisesta, jonka elämä loppui viime vuonna vain 36-vuotiaana. Hiihdon nuorten moninkertainen maailmanmestari eteni huipulle aikuisten maailmancupin osakilpailuvoittajaksi. Lahjoja riitti myös musiikkiin, ja Nousiainen voitti 15-vuotiaana Kultainen Harmonikka -kilpailun. Menestyksen ohella elämään tuli kamppailua oman kehon kanssa, tyttären vaikea sairaus ja lopulta kohtalokas syöpädiagnoosi.

KUTSU: Hiihtäjä Mona-Liisa Nousiaisen tunteikas elämäkerta kertoo monilahjakkaan ihmisen tarinan21.9.2020 11:39:19 EESTKutsu

Mona-Liisa – Urheilija, muusikko, ihminen (Gummerus) on Yle Urheilun toimittajan Laura Arffmanin kirjoittama elämäkerta ystävästään maastohiihtäjä Mona-Liisa Nousiaisesta. Nousiainen eli ihmeellisen elämän: Hiihdon nuorten moninkertainen maailmanmestari eteni huipulle aikuisten maailmancupin osakilpailuvoittajaksi. Lahjoja riitti myös musiikkiin, ja Nousiainen voitti 15-vuotiaana Kultainen Harmonikka -kilpailun. Menestyksen ohella tuli muutakin. Tyttären vaikea sairaus. Nopeasti hiipuva urheilu-ura, joka päättyi keväällä 2018. Heti perään tieto vatsasyövästä. Kesästä 2019 tuli Nousiaisen viimeinen.