Carita Päivänen Lääkäriliiton viestintä- ja yhteiskuntasuhdepäälliköksi

Suomen Lääkäriliiton viestintä- ja yhteiskuntasuhdepäällikkönä on aloittanut HuK Carita Päivänen 1.5.2020 lukien.

Carita Päivänen on suorittanut HuK-tutkinnon lisäksi Markkinointi-instituutin tiedottajatutkinnon (MTi) ja Helsingin yliopiston Viestinnän johtamisen koulutusohjelman. Hän on toiminut kahdeksan viime vuotta Pelastakaa Lapset -järjestön viestintäpäällikkönä ja sitä ennen kansainvälisen terveydenhuollon alan yrityksen Abbottin viestintäpäällikkönä viisi vuotta. Lisäksi hän on työskennellyt toimittajana aikakauslehdissä ja yritysjulkaisuissa yli kymmenen vuoden ajan.

Päiväsen vastuualueina ovat liiton viestintä, mediasuhteet ja yhteiskuntasuhteet.

Lisätietoa:

Carita Päivänen, puh. 040 922 5008, carita.paivanen@laakariliitto.fi

Lääkäriliitto: Sairauksia jää hoitamatta, kun vastaanottoaikoja perutaan13.5.2020 08:00:00 EESTTiedote

Lääkärit ovat huolissaan siitä, että potilaat jättävät tulematta vastaanotoille, eivät hakeudu tarvittaviin tutkimuksiin ja jopa peruvat sovittuihin leikkauksiin tulonsa. Käynnit ovat pudonneet jopa alle puoleen. Viikkotasolla peräti 100 000 käyntiä jää toteutumatta. Tämä näkyy monilla erikoisaloilla julkisella sektorilla ja perusterveydenhuollossa. Erityisesti yksityissektorilla lääkärit ovat todenneet vastaanottokäyntien peruutuksia ja potilasmäärän vähentymistä kevään aikana. Työmäärä on vähentynyt heillä huomattavasti.

Terveyskeskusten johtavat lääkärit: lääkäreillä työpäivä viikossa muille kuuluvia tehtäviä9.1.2020 11:00:00 EETTiedote

Tuoreen tutkimuksen mukaan terveyskeskuslääkärin työssä on viidennes muille ammattiryhmille kuuluvia tehtäviä. Samaan aikaan terveyskeskusten lääkärivaje on kasvanut 1,8 prosenttiyksikköä edellisestä vuodesta. Sijaisten määrä on laskenut ja ostopalveluiden käyttö lisääntynyt. Hoitotakuun toteuttamiseksi tarvitaan yhteensä noin 725 uutta terveyskeskuslääkärin virkaa.

Viiden tähden koulutuspaikat julki – työn kuormittavuus vaikeuttaa nuorten lääkärien oppimista koulutuspaikoissa8.1.2020 08:00:00 EETTiedote

Nuorten Lääkärien Yhdistyksen ja Suomen Lääkäriliiton tekemä selvitys listaa Suomen parhaat erikoistuvien lääkärien koulutuspaikat. Viidellä tähdellä palkitaan yhteensä 33 koulutuspaikkaa ja listauksen kärjen muodostavat tänä vuonna terveyskeskukset. Työssä uupuminen ja koulutusjakson osaamistavoitteiden puuttuminen huolestuttavat nuoria lääkäreitä.