Carl Pettersson har utnämnts till ny verkställande direktör för Elo

Ömsesidiga Arbetspensionsförsäkringsbolaget Elos styrelse har utnämnt ekon. kand., EMBA, Carl Pettersson (f. 1979) till ny verkställande direktör för bolaget. Han tillträder på hösten 2021.

Carl Pettersson har utnämnts till ny verkställande direktör för Elo

Pettersson övergår till Elo från Veritas Pensionsförsäkring, för vilket han varit verkställande direktör sedan september 2017. Pettersson har tidigare arbetat på Aktia Bank.

”Carl Pettersson har stark kompetens om finanssektorn, placeringsverksamhet och arbetspensionssektorn och han har visat ett resultatrikt ledarskap inom den reglerade affärsmiljön. Han har erfarenhet och kunskaper att leda Elo under bolagets följande strategiperiod”, konstaterar Antti Aho, styrelseordförande för Ömsesidiga Arbetspensionsförsäkringsbolaget Elo.

Carl Pettersson har utnämnts till ny verkställande direktör för Elo

Suomalaisista yrityksistä joka kolmas ja yrittäjistä noin 40 prosenttia on valinnut Elon työeläkekumppanikseen. Vastaamme noin 477 000 työntekijän ja yrittäjän tulevista eläkkeistä, huolehdimme noin 240 000 eläkkeensaajasta ja noin 26 miljardin euron sijoitusomaisuudesta.

Elo syntyi 1.1.2014, kun Eläke-Fennia ja LähiTapiola Eläkeyhtiö fuusioituivat.

Följ Työeläkeyhtiö Elo

Senaste pressmeddelandena från Työeläkeyhtiö Elo

Undersökning: Företagarna är inte rädda för konkurs – de flesta har ändå en oroväckande hög stressnivå27.1.2021 09:00:00 EET | Tiedote

Trots att coronapandemin som förväntat har försvagat företagens försäljning och lönsamhet, är det få företagare som oroar sig för en konkurs. Alarmerande många företagare bedömer att deras arbetsförmåga ligger på en oroväckande nivå och en stor del av företagarna upplever långvarig och skadlig stress. Detta framgår av resultaten från undersökningen Lyckas som företagare, som genomfördes av arbetspensionsbolaget Elo och Företagarna i Finland.

Kyselytutkimus: Konkurssi ei pelota yrittäjiä – valtaosa yrittäjistä on kuitenkin huolestuttavan stressaantuneita27.1.2021 09:00:00 EET | Tiedote

Vaikka koronapandemia on odotetusti heikentänyt yritysten myyntiä ja kannattavuutta, vain harva yrittäjä on huolissaan konkurssiuhasta. Hälyttävän moni yrittäjä arvioi työkykynsä olevan huolestuttavalla tasolla ja suuri osa yrittäjistä kokee pitkittynyttä ja haitallista stressiä. Tiedot käyvät ilmi työeläkeyhtiö Elon ja Suomen Yrittäjien Menesty yrittäjänä -kyselytutkimuksen tuloksista.