CES 2021 | Boschin AIoT-ratkaisuissa tekoäly ja esineiden internet valjastetaan ihmisen ja ympäristön hyväksi

Bosch esittelee virtuaalisilla CES 2021 -teknologiamessuilla Sustainable #LikeABosch -teeman alla älykkäitä verkottuneita ratkaisuja niin terveydenhuoltoon, arkielämään, teollisuuteen kuin liikkumiseenkin. Boschin AIoT-teknologiaa ollaan viemässä myös Kuuhun.

Boschin Vivalytic-koronapikatesti antaa positiivisen tuloksen jopa alle 30 minuutissa.

Kun tekoäly yhdistetään esineiden internetiin, sovellusmahdollisuuksien määrä on lähes rajaton. Bosch esittelee tänä vuonna virtuaalisesti järjestettävässä CES 2021 -teknologiatapahtumassa AIoT-ratkaisuja, joilla voidaan parantaa ihmisten terveyttä ja edistää kestävää kehitystä eri tavoin.

“AIoT tarjoaa valtavan potentiaalin, jota olemme jo päässeet hyödyntämään. Haluamme olla johtava AIoT-yritys kaikilla liiketoiminta-alueilla, joilla toimimme”, sanoo Boschin johtoryhmän jäsen Michael Bolle.

Ratkaisuja koronapandemiatilanteeseen

Bosch esittelee CESissä lukuisia erityyppisiä teknologisia ratkaisuja, joita voidaan käyttää koronaviruksen vastaisessa taistelussa. Yritys on muun muassa kehittänyt sensorin, jonka avulla kyetään selvittämään viruksen leviämistä ilmassa. Sensori tuottaa tietoa aerosolien pitoisuuksista ilmassa seuraamalla ilmanlaatua koskevia parametrejä sekä ilman suhteellista kosteutta.

Boschin turvakameroita voi tekoälyn ansiosta käyttää monin tavoin hyödyksi pandemiatilanteessa. Uuteen kameraratkaisuun integroitu älykäs videoanalyysi mittaa kehonlämpöä puolen asteen tarkkuudella anonyymisti ja ilman kontaktia. Boschin erään startupin avoimen kamera-alustaohjelmiston avulla kamerat voivat seurata esimerkiksi kaupoissa, onko tiloissa olevien ihmisten lukumäärä vallitsevien rajoitusten mukainen. Tämä alusta oli yksi neljästä innovaatiosta, josta Bosch sai 2021 CES Innovation Award -kunniamaininnan.

Kenties merkittävin korona-ajan innovaatio Boschilta on koronaviruksen Vivalytic-pikatestauslaite (PCR), jolla laboratoriot, lääkäriasemat, hoivakodit ja sairaalat voivat testata samanaikaisesti jopa viittä näytettä. Ohjelmistokehityksen ansiosta Vivalytic antaa positiivisen testituloksen aiempaa nopeammin, jopa alle 30 minuutissa. Analysointilaitteen ja testikasetin sisältävä Vivalytic-järjestelmä on kehitetty yhteistyössä Boschin tuotekehityksen, Bosch Healthcare Solutions -liiketoimintayksikön ja Robert Bosch -sairaalan kesken.

Sustainable #LikeABosch: Bosch ilmastotekojen edelläkävijänä

Terveyssovellusten lisäksi AIoT:n avulla voidaan tukea myös ilmastotekoja. #LikeABosch-kampanjalla Bosch jakaa tietoa, miten jokainen voi tehdä oman osansa ympäristön hyväksi käyttämällä kestävän kehityksen mukaisia tuotteita.

Bosch näyttää itse esimerkkiä ilmastoteoissa. Se on ensimmäinen maailmanlaajuisesti toimiva teollisuusyritys, joka on kyennyt nollaamaan nettohiilipäästönsä sekä tuottamansa että hankkimansa energian osalta. ”Seuraava askel on pureutua ilmastopäästöihin koko arvoketjussa hankinnoista lopputuotteisiin”, Bolle sanoo.

Boschin ilmastosaavutukset ovat saaneet myös ulkopuolista tunnustusta: voittoa tavoittelematon Carbon Disclosure Project (CDP) on lisännyt Boschin A-listalleen.

Bosch perusti viime vuonna konsultointiyrityksen (Bosch Climate Solutions), jonka kautta yritys jakaa muille yrityksille kokemuksiaan ilmastotekojen pioneerina. Tämä startup markkinoi useita ratkaisuja, kuten Boschin pilvipohjaista energia-alustaa, joka soveltaa älykkäitä algoritmeja vähentääkseen koneiden energian kulutusta ja lisätäkseen näin tuotantoprosessien energiatehokkuutta. Bosch on jo ottanut alustan käyttöön yli 100 toimipisteessä.

Boschin tekoälyä Kuuhun

Osana NASAn Tipping Point -ohjelmaa Bosch on yhdistänyt voimansa Washingtonin yliopiston ja kahden teknologiayrityksen, Astroboticin ja WiBoticin kanssa.

Yhteistyön tavoitteena on kehittää älykäs autonomisen navigaatioteknologian ja langattoman latauksen teknologia Kuuta tutkiville roboteille.

Boschin tutkijat tuovat projektiin asiantuntemuksensa tekoälyyn pohjautuvasta älykkäästä datan analysoinnista ja langattomista verkottumisratkaisuista. Projektin löydöksiä tullaan hyödyntämään myös Boschin maanpäällisten AIoT-ratkaisujen kehittämisessä.

Bosch-konserni on maailman johtava teknologiatuotteiden ja palvelujen toimittaja. Sen palveluksessa oli vuoden 2019 lopussa noin 400 000 työntekijää. Konsernin liikevaihto vuonna 2019 oli 77,7 miljardia euroa. Konserni on jaettu neljään liiketoiminta-alueeseen: Mobility Solutions, Industrial Technology, Consumer Goods ja Energy and Building Technology. Johtavana IoT-yhtiönä Bosch tarjoaa innovatiivisia ratkaisuja älykoteihin, älykaupunkeihin, verkottuneeseen liikkumiseen ja verkottuneelle teollisuudelle. Boschin asiantuntijuus anturiteknologiassa, ohjelmistoissa ja palveluissa sekä oma IoT-pilvipalvelu takaavat, että sen asiakkaat voivat saada verkottuneita ja toimialojen rajat ylittäviä ratkaisuja yhdeltä toimittajalta. Bosch-konsernin strategisena tavoitteena on luoda innovaatioita verkottuneen maailman tarpeisiin. Bosch parantaa elämänlaatua kaikkialla maailmassa innovatiivisilla ja innostusta herättävillä tuotteillaan ja palveluillaan – yhtiö tarjoaa tekniikkaa, joka on ”Invented for life”.

Konserni käsittää Robert Bosch GmbH:n sekä sen noin 440 tytäryhtiötä ja paikallista yhtiötä yli 60 maassa. Jos mukaan luetaan myös myynti- ja palveluyhteistyökumppanit, on Bosch tuotanto-, suunnittelu- ja myyntiverkostonsa kautta läsnä lähes kaikissa maailman maissa. Yhtiön kasvun perusta on sen innovaatiovoima. Tutkimuksessa ja tuotekehityksessä työskentelee noin 72 600 henkilöä 126 toimipisteessä eri puolilla maailmaa. Lisäksi Boschilla työskentelee yli 30 000 ohjelmistokehittäjää.