Chamber Talent Boost -projekti käynnistyi – yrityksille uudenlaista tukea kansainvälistymiseen

Työperäisen maahanmuuton ja kansainvälisten osaajien merkitys osana yritysten kohtaaman osaajapulan ratkaisua on entistä merkittävämpi. Helsingin seudun kauppakamarin kesäkuussa käynnistämä Chamber Talent Boost -projekti tukee yritysten valmiuksia tunnistaa ja löytää kansainvälistä osaamista sekä tehostaa kansainvälisten osaajien kiinnittymistä työmarkkinoille. Chamber Talent Boost -projekti on osa pääkaupunkiseutualueen Kansainväliset osaajat yritysten kasvun vauhdittajina -hanketta.

Kauppakamarin projekti keskittyy erityisesti yritysten kansainvälistymisvalmiuksien tukemiseen, yritysten ja kansainvälisten osaajien yhteyksien vahvistamiseen, sekä International House Helsinki -palvelun työnantajaneuvonnan tuottamiseen ja kehittämiseen. Lisäksi tavoitteena on luoda Helsingin seudulle työnantajia ja kansainvälisiä osaajia yhdistävä yritys- ja työelämäpalvelujen kokonaisuus, joka edistää yritysten kansainvälistymistä, osaajien työllistymistä sekä luo laajempia ja vahvempia verkostoja korkeakoulujen, kaupunkien, kansainvälisten osaajien ja elinkeinoelämän välille.

- Projektin toimien kautta vahvistetaan yritysten ja kansainvälisten osaajien välisiä yhteyksiä sekä tuetaan yritysten valmiuksia kansainvälisten osaajien rekrytointiin. Muun muassa mentoroinnin ja erilaisten matching-toimenpiteiden avulla vahvistetaan yritysten ja kansainvälisten osaajien kohtaamista, ja sitä kautta tuetaan yritysten kasvua ja osaavan työvoiman saatavuutta, kertoo Chamber Talent Boost -projektin Talent Manager Satu Salonen.

Kauppakamari tukee yritysten valmiuksia rekrytoida kansainvälisiä osaajia tarjoamalla neuvontaa ja palveluohjausta ulkomaiseen työvoimaan liittyvissä kysymyksissä, sekä tarjoamalla yrityksille mahdollisuuden kartoittaa oman organisaationsa valmiuksia monikulttuuriseen työyhteisöön.

- Järjestämme keväällä 2020 Menestyvä monikulttuurinen yritys -kampanjan, jonka avulla yritykset voivat testauttaa oman organisaatiokulttuurinsa avoimuuden ja valmiuden rekrytoida ulkomaista työvoimaa. Kampanjan avulla tuodaan esiin onnistuneita yritys-caseja ja palkitaan monikulttuurisuudessa ja kansainvälistymisessä menestyneitä organisaatioita, sekä kannustetaan yrityksiä ja työnantajia kansainvälisten osaajien rekrytointiin, Salonen jatkaa.

Pääkaupunkiseudun kattavan Kansainväliset osaajat yritysten kasvun vauhdittajina -hankkeen toteuttajina ovat kauppakamarin lisäksi Helsingin, Espoon ja Vantaan kaupungit, Aalto-yliopisto, Helsingin yliopisto, Hanken Svenska Handelhögskolan, Haaga-Helia ammattikorkeakoulu, Laurea-ammattikorkeakoulu, Metropolia Ammattikorkeakoulu, Helsinki Business Hub Ltd Oy ja Helsinki Marketing Oy Ltd. Hanke rahoitetaan Talent Boost AIKO-rahoituksesta ja se kestää huhtikuun 2021 loppuun. Kauppakamarin osahankkeeseen osallistuvat lisäksi Tekniikan akateemiset TEK ja Uudenmaan liitto.

Satu Salonen
Talent Manager, Chamber Talent Boost -hanke
satu.salonen@chamber.fi

Chamber Talent Boost luo kansainvälisen osaamisen ekosysteemiä10.10.2019 07:00:00 EESTTiedote

Työperäinen maahanmuutto ja kansainväliset osaajat ovat yhä tärkeämmässä roolissa, kun etsitään ratkaisuja yritysten osaajapulaan. Pääkaupunkiseudun kansainvälisen osaajatoiminnan ekosysteemin vahvistamiseksi ja keskeisten toimijoiden välisen yhteistyön tiivistämiseksi on käynnistetty alueen toimijoista koostuva ”Kansainväliset osaajat yritysten kasvun vauhdittajina” -yhteishanke, jossa Helsingin seudun kauppakamari on mukana.

VIISAS PÄÄSEE VÄHEMMÄLLÄ 2.0 – 52 päivitettyä vinkkiä tehokkaampaan ja onnellisempaan elämään7.10.2019 06:00:00 EESTTiedote

Tuntuuko, että työpäiväsi kuluvat sähköpostitulvan, turhien palaverien ja jatkuvan tulipalotilanteiden merkeissä? Eikö aika meinaa riittää tärkeiden töiden tekemiseen? Lipsutko turhan usein tekemään töitäsi iltaisin tai viikonloppuisin, vaikka haluaisit viettää laatuaikaa perheen kanssa? Mikäli tunsit edes yhden piston sydämessäsi, tarvitset tätä kirjaa. Tervetuloa Viisas pääsee vähemmällä -kirjan julkistamistilaisuuteen 11.10.2019!