Chamber Talent Boost -projekti käynnistyi – yrityksille uudenlaista tukea kansainvälistymiseen

Työperäisen maahanmuuton ja kansainvälisten osaajien merkitys osana yritysten kohtaaman osaajapulan ratkaisua on entistä merkittävämpi. Helsingin seudun kauppakamarin kesäkuussa käynnistämä Chamber Talent Boost -projekti tukee yritysten valmiuksia tunnistaa ja löytää kansainvälistä osaamista sekä tehostaa kansainvälisten osaajien kiinnittymistä työmarkkinoille. Chamber Talent Boost -projekti on osa pääkaupunkiseutualueen Kansainväliset osaajat yritysten kasvun vauhdittajina -hanketta.

Kauppakamarin projekti keskittyy erityisesti yritysten kansainvälistymisvalmiuksien tukemiseen, yritysten ja kansainvälisten osaajien yhteyksien vahvistamiseen, sekä International House Helsinki -palvelun työnantajaneuvonnan tuottamiseen ja kehittämiseen. Lisäksi tavoitteena on luoda Helsingin seudulle työnantajia ja kansainvälisiä osaajia yhdistävä yritys- ja työelämäpalvelujen kokonaisuus, joka edistää yritysten kansainvälistymistä, osaajien työllistymistä sekä luo laajempia ja vahvempia verkostoja korkeakoulujen, kaupunkien, kansainvälisten osaajien ja elinkeinoelämän välille.

- Projektin toimien kautta vahvistetaan yritysten ja kansainvälisten osaajien välisiä yhteyksiä sekä tuetaan yritysten valmiuksia kansainvälisten osaajien rekrytointiin. Muun muassa mentoroinnin ja erilaisten matching-toimenpiteiden avulla vahvistetaan yritysten ja kansainvälisten osaajien kohtaamista, ja sitä kautta tuetaan yritysten kasvua ja osaavan työvoiman saatavuutta, kertoo Chamber Talent Boost -projektin Talent Manager Satu Salonen.

Kauppakamari tukee yritysten valmiuksia rekrytoida kansainvälisiä osaajia tarjoamalla neuvontaa ja palveluohjausta ulkomaiseen työvoimaan liittyvissä kysymyksissä, sekä tarjoamalla yrityksille mahdollisuuden kartoittaa oman organisaationsa valmiuksia monikulttuuriseen työyhteisöön.

- Järjestämme keväällä 2020 Menestyvä monikulttuurinen yritys -kampanjan, jonka avulla yritykset voivat testauttaa oman organisaatiokulttuurinsa avoimuuden ja valmiuden rekrytoida ulkomaista työvoimaa. Kampanjan avulla tuodaan esiin onnistuneita yritys-caseja ja palkitaan monikulttuurisuudessa ja kansainvälistymisessä menestyneitä organisaatioita, sekä kannustetaan yrityksiä ja työnantajia kansainvälisten osaajien rekrytointiin, Salonen jatkaa.

Pääkaupunkiseudun kattavan Kansainväliset osaajat yritysten kasvun vauhdittajina -hankkeen toteuttajina ovat kauppakamarin lisäksi Helsingin, Espoon ja Vantaan kaupungit, Aalto-yliopisto, Helsingin yliopisto, Hanken Svenska Handelhögskolan, Haaga-Helia ammattikorkeakoulu, Laurea-ammattikorkeakoulu, Metropolia Ammattikorkeakoulu, Helsinki Business Hub Ltd Oy ja Helsinki Marketing Oy Ltd. Hanke rahoitetaan Talent Boost AIKO-rahoituksesta ja se kestää huhtikuun 2021 loppuun. Kauppakamarin osahankkeeseen osallistuvat lisäksi Tekniikan akateemiset TEK ja Uudenmaan liitto.

Satu Salonen
Talent Manager, Chamber Talent Boost -hanke
satu.salonen@chamber.fi

Helsingin kaupungin on sitouduttava matkustaja-autolauttaliikenteen jatkumiseen kantakaupungissa1.7.2020 14:17:04 EESTTiedote

Helsingin Satama on julkistanut pormestari Vapaavuoren toimeksiannon mukaisen selvityksen satamanosien kehittämisskenaarioista vuoteen 2040. Selvitys osoittaa selkeästi, että matkustajaliikenteen säilyttäminen kantakaupungin satamissa on tulevaisuudessakin tarkoituksenmukaisin ratkaisu. Tallinnan matkustaja-autolauttaliikenteen siirtäminen Vuosaareen edellyttäisi mittavia investointeja ja veisi matkailijat kauas Helsingin keskusta-alueelta, millä olisi huomattava negatiivinen vaikutus keskustan yrityksiin ja elinvoimaan. Lisäksi se heikentäisi kansainvälisen rahtiliikenteen sujuvuutta.

Korona alkoi näkyä yritysten liikevaihdossa maaliskuussa - Helsingin seudun väestönkasvu jatkuu vahvana29.6.2020 00:02:00 EESTTiedote

Helsingin seudun talous kasvoi vahvasti vuoden 2020 alkuun asti. Yritysten liiketoiminnan kasvu jatkui erityisesti rakentamisessa, informaatio- ja viestintäalalla sekä liike-elämän palveluissa. Korona alkoi näkyä yritysten liiketoiminnassa maaliskuussa, erityisesti majoitus- ja ravitsemisalalla, kuljetuksessa ja kaupassa. Helsingin seudun väestön kasvu perustuu 75 prosenttisesti vieraskieliseen väestöön, selviää Helsingin seudun kauppakamarin toimialakatsauksesta 2/2020.

Toimialojen erilainen koronakohtelu ihmetyttää – teollisuuden pyörät pidettävä käynnissä25.6.2020 00:05:00 EESTTiedote

Uudenmaan alueen yrityksistä 58 % on pystynyt pitämään ennallaan tai jopa lisäämään henkilöstönsä määrää koronakriisin aikana: tilanne on muuta maata hivenen parempi. Konkurssiriskin koetaan vähentyneen edelliseen kesäkuun alun mittaukseen verrattuna muutamalla prosenttiyksiköllä. Lähes kolmannes vastaajista arvioi liikevaihtonsa vähentyvän 25–100 % seuraavan kahden kuukauden aikana, selviää kauppakamarin seitsemännestä korona-kyselystä.

Helsingin seudun MAL-sopimusneuvotteluissa kohtuullinen lopputulos4.6.2020 08:48:39 EESTTiedote

Valtion ja Helsingin seudun kuntien väliset MAL-sopimusneuvottelut on saatu päätökseen. Neuvottelujen venyminen ehti jo viivästyttää viime vuosina hyvään vauhtiin päässyttä asuntotuotantoa. Neuvottelutulos tarkoittaa merkittävää taloudellista panostusta tulevina vuosina erityisesti seudun raideliikenteeseen. Toteutuslistalle päässeillä hankkeilla on huomattavia positiivisia vaikutuksia niin asuntotuotantoon kuin sekä seudulliseen että valtakunnalliseen liikennejärjestelmään. Valtion odotettua pienempi rahoitusosuus Espoon kaupunkiradan kustannuksista ja Pisararadan sivuuttaminen ovat pettymyksiä.

Yritysten investointeja kannustamalla ja kuluttajien luottamusta vahvistamalla kohti uutta aikaa3.6.2020 00:02:00 EESTTiedote

Uudenmaan alueen yrityksistä 18 % arvioi liikevaihtonsa pysyvän vähintään ennallaan seuraavan kahden kuukauden aikana. Vastaajista viidesosa arvioi henkilöstömääränsä vähenevän 25 % tai enemmän seuraavan kahden kuukauden aikana. 70 % yrityksistä ei usko konkurssiuhan nousseen merkittävästi koronan takia. Kymmenesosa vastaajista on säästynyt koronan vaikutuksilta kokonaan. Uuden tulevaisuuden rakentamisen kannalta verotuksen kannustavuus ja ennustettavuus ovat yrityksille olennaisia luottamusta vahvistavia tekijöitä, selviää kauppakamarin kuudennesta koronakyselystä.

Kauppakamari ja InHunt Boards alkavat kouluttaa yrityksiin Advisory Boardeja – ”Yritykset tarvitsevat ulkopuolista näkemystä menestyäkseen”2.6.2020 07:09:00 EESTTiedote

Helsingin seudun kauppakamari ja InHunt Boards Oy käynnistävät yhteistyössä Advisory Board -valmennukset syksyllä 2020. Yhteistyöllä on tarkoitus vahvistaa Advisory Boardien käyttöä suomalaisissa yrityksissä ja organisaatioissa sekä tuoda toimintaan selkeitä malleja ja työkaluja. Kyseessä on InHuntin konseptoima täysin uusi, uraauurtava malli Advisory Board -toiminnan laadun ja jatkuvan kehittämisen takaamiseksi.