Christer Holmlund från Finland ny generalsekreterare för NLS

Christer Holmlund. Foto Minna Rosenström.

Christer Holmlund har utsetts till generalsekreterare för Nordiska Lärarorganisationers Samråd NLS. Holmlund arbetar nu som ordförande för Finlands Svenska Lärarförbund FSL som hör till OAJ.

– Vi på OAJ är väldigt glada över att en finländare valdes bland många goda sökande. Christer Holmlund har utmärkta förutsättningar för att lyckas i uppdraget tack vare en stor erfarenhet av olika uppgifter inom utbildningssektorn. Han har också aktivt deltagit i internationell lärarorganisationsverksamhet. Holmlund tar över efter Anders Rusk och jag tror att en finländare valdes delvis tack vare Rusks mångåriga utmärkta arbete som generalsekreterare, säger OAJ:s ordförande Olli Luukkainen.

NLS koordinerar samarbetet mellan lärarorganisationer från alla nordiska länder. Samarbetet är också sektorsspecifikt; till exempel småbarnspedagogiken, den allmänbildande utbildningen och andra stadiets utbildning har egna samarbetsforum, liksom skolledarna och lärarstuderandena.

NLS samarbetar också med världslärarorganisation Education International EI och ETUCE som är den europeiska fackliga organisationen för utbildning. NLS håller även tät kontakt med Nordiska rådet och Nordiska Ministerrådet.

Holmlund valdes till ordförande för Finlands Svenska Lärarförbund år 2014 efter att ha verkat som förbundssekreterare och ombudsman vid FSL-kansliet. Innan dess arbetade han länge som rektor och klasslärare i Grankulla. Han var också varit bland annat huvudförtroendeman, styrelsemedlem i OAJ och lokalföreningsordförande.

Holmlund efterträder Anders Rusk som har gjort en lång karriär i olika intressebevakningsuppgifter inom utbildningssektorn. Rusk valdes till NLS generalsekreterare år 2010 och han går i pension våren 2020.

OAJ:s ordförande Olli Luukkainen avslutar sin mandatperiod som ordförande för NLS vid årsskiftet. Steffen Handal, ordförande i norska Utdanningsforbundet tar då över som ordförande.

Läs om NLS på https://nls.info/

Tilläggsuppgifter:

OAJ:s ordförande Olli Luukkainen, tfn 0500 652 872

Christer Holmlund. Foto Minna Rosenström.
Christer Holmlund. Foto Minna Rosenström OAJ_6,39Mt

Följ Opetusalan Ammattijärjestö OAJ ry

Senaste pressmeddelandena från Opetusalan Ammattijärjestö OAJ ry

OAJ:n kysely: Ammatillisen koulutuksen opiskelijoiden tuen tarve lisääntynyt ja opettajien kuormitus kasvanut – koulutuksen erityissuojelusta on pidettävä kiinni29.2.2024 00:01:00 EET | Tiedote

Opetusalan Ammattijärjestö OAJ toteutti jäsenkyselyn sen ammatillisissa oppilaitoksissa työskenteleville jäsenille. Tulokset ovat erittäin huolestuttavia: opettajat kokevat, että opiskelijoiden tuen tarve on kasvanut, opiskeluvalmiudet heikentyneet ja opettamiseen on käytettävissä aiempaa vähemmän aikaa. Ammatillisen koulutuksen opiskelijakohtainen rahoitus on viime vuosikymmenen aikana pienentynyt samaan aikaan, kun työtehtävien määrä on kasvanut.

OAJ: Pääministerin kutsuttava keskeiset liitot koolle neuvottelujen käynnistämiseksi työmarkkinamallista9.2.2024 07:00:00 EET | Tiedote

Ylimääräiseen kokoukseen kokoontunut OAJ:n hallitus keskusteli työmarkkinatilanteesta eilen illalla. OAJ esittää, että työmarkkinakriisin ratkaisemiseksi pääministerin pitää kutsua keskeiset liitot koolle kaksikantaisten neuvottelujen käynnistämiseksi työmarkkinamallista. Järjestön hallituksen mielestä työmarkkinoiden umpisolmu on ratkaistava, mutta juuri nyt ei ole tarkoituksenmukaista järjestää uusia lakkoja.