Christer Holmlund från Finland ny generalsekreterare för NLS

Christer Holmlund. Foto Minna Rosenström.

Christer Holmlund har utsetts till generalsekreterare för Nordiska Lärarorganisationers Samråd NLS. Holmlund arbetar nu som ordförande för Finlands Svenska Lärarförbund FSL som hör till OAJ.

– Vi på OAJ är väldigt glada över att en finländare valdes bland många goda sökande. Christer Holmlund har utmärkta förutsättningar för att lyckas i uppdraget tack vare en stor erfarenhet av olika uppgifter inom utbildningssektorn. Han har också aktivt deltagit i internationell lärarorganisationsverksamhet. Holmlund tar över efter Anders Rusk och jag tror att en finländare valdes delvis tack vare Rusks mångåriga utmärkta arbete som generalsekreterare, säger OAJ:s ordförande Olli Luukkainen.

NLS koordinerar samarbetet mellan lärarorganisationer från alla nordiska länder. Samarbetet är också sektorsspecifikt; till exempel småbarnspedagogiken, den allmänbildande utbildningen och andra stadiets utbildning har egna samarbetsforum, liksom skolledarna och lärarstuderandena.

NLS samarbetar också med världslärarorganisation Education International EI och ETUCE som är den europeiska fackliga organisationen för utbildning. NLS håller även tät kontakt med Nordiska rådet och Nordiska Ministerrådet.

Holmlund valdes till ordförande för Finlands Svenska Lärarförbund år 2014 efter att ha verkat som förbundssekreterare och ombudsman vid FSL-kansliet. Innan dess arbetade han länge som rektor och klasslärare i Grankulla. Han var också varit bland annat huvudförtroendeman, styrelsemedlem i OAJ och lokalföreningsordförande.

Holmlund efterträder Anders Rusk som har gjort en lång karriär i olika intressebevakningsuppgifter inom utbildningssektorn. Rusk valdes till NLS generalsekreterare år 2010 och han går i pension våren 2020.

OAJ:s ordförande Olli Luukkainen avslutar sin mandatperiod som ordförande för NLS vid årsskiftet. Steffen Handal, ordförande i norska Utdanningsforbundet tar då över som ordförande.

Läs om NLS på https://nls.info/

Tilläggsuppgifter:

OAJ:s ordförande Olli Luukkainen, tfn 0500 652 872

Christer Holmlund. Foto Minna Rosenström.
Christer Holmlund. Foto Minna Rosenström OAJ_6,39Mt

Följ Opetusalan Ammattijärjestö OAJ ry

Senaste pressmeddelandena från Opetusalan Ammattijärjestö OAJ ry

Christer Holmlund Suomesta NLS:n pääsihteeriksi28.11.2019 16:41:39 EETTiedote

Pohjolan opettajajärjestöjen yhteiselimen Nordiska Lärarorganisationers Samråd NLS:n pääsihteeriksi on valittu suomalainen Christer Holmlund. Hän siirtyy tehtävään OAJ:hin kuuluvan maamme ruotsinkielisen opettajajärjestön Finlands Svenska Lärarförbundetin puheenjohtajan paikalta. – Olemme OAJ:ssa hyvin iloisia siitä, että pääsihteerin tehtävään oli monta tasokasta hakijaa ja että tehtävään tuli valituksi suomalainen osaaja. Christer Holmlundilla on erinomaiset edellytykset onnistua tehtävässään, koska hänellä on laaja kokemus opetusalan eri tehtävistä. Lisäksi hän on aktiivisesti osallistunut kansainväliseen opettajajärjestötoimintaan. Odotamme Holmlundin jatkavan innostuneesti ansioituneen edeltäjänsä Anders Ruskin työtä ja ponnistelevan opettajien ja opetus- ja kasvatusalan hyväksi. Uskon, että suomalaisen hakijan valintaa tuki osaltaan Anders Ruskin pitkäaikainen erinomainen työ NLS:n pääsihteerinä, OAJ:n puheenjohtaja Olli Luukkainen toteaa. NLS koordinoi pohjoismaisten opettajajär

OAJ:n info koulutus- ja työmarkkinanäkymistä 25.9. klo 9.00 Otaniemi, Ravintola Arvo20.9.2019 09:59:43 EESTKutsu

Tervetuloa OAJ:n infoon keskiviikkona 25.9. klo 9.00 Espoon Otaniemeen Ravintola Arvoon, os. Ekonominaukio 1. Aiheina ovat seuraavan neuvottelukierroksen näkymät, opetusalan henkilöstön työhyvinvointi sekä espoolaisten opettajien ja alan esimiesten odotukset. Mikä puhuttaa opettajia, ja mitä alkanut lukuvuosi tuo tullessaan alueen kouluissa, päiväkodeissa ja oppilaitoksissa?