Cimcorp jatkaa kasvuaan – avaa toimipisteen Saksaan

Automaatioasiantuntija Cimcorp avaa uuden konttoriin Willichiin, Düsseldorfin lähelle. Sijainti on strategisesti loistava, sillä yrityksen asiakaskunta on kasvanut Keski-Euroopassa erityisesti elintarvikekaupan alalla. Cimcorp toimittaa varasto- ja käsittelyautomaatiota mm. suurille saksalaisille Edeka- ja Netto-ruokakauppaketjuille.
Cimcorp Groupin toimitusjohtaja Tero Peltomäki iloitsee uusista kollegoista, yritys on juuri laajentanut toimintaansa Saksaan. Düsseldorfin kupeessa sijaitsevan Cimcorpin Saksan toimipiste palvelee erityisesti saksalaisia ruokakauppaketjuja Edekaa ja Nettoa.

Sisälogistiikan automaation erikoistunutCimcorp laajentaa Saksaan. Uuden toimipaikan tarkoituksena on paitsi vastata lisääntyneeseen kysyntään myös vahvistaa asiakaspalvelua. Maltillista kasvua hakeva Cimcorp avasi viime vuonna toimipisteen Madridiin, Espanjaan sekä kaksi vuotta sitten Intian Chennaihin. Tämän lisäksi ulvilalaisyrityksellä on tytäryhtiö Kanadan Grimsbyssä ja toimipiste Yhdysvalloissa Alpharettassa.

Cimcorpin vaikutus ruokateollisuuden automaation toimittajana on kasvanut merkittävästi viime vuosina, kun useat eurooppalaiset ruokakauppa- ja supermarketketjut ovat tilanneet suomalaisyritykseltä tuotteiden varastointi- ja käsittelyautomaatiota. Cimcorpissa nähdääkin, että nyt on oikea aika palata Saksaan omalla toimipisteellä ja samalla vahvistaa asemaa koko Keski-Euroopassa. Cimcorp Groupin toimitusjohtaja Tero Peltomäki kertoo: ”Saksa on ollut merkittävä markkina-alue yrityksellemme yli kolmekymmentä vuotta. Aiemmat asiakkaamme ovat olleet lähinnä autoteollisuudesta, joilla on oma vahva tekninen henkilökuntansa. Viime vuosina olemme kuitenkin saaneet merkittäviä tilauksia useilta kauppaketjuilta – esimerkiksi saksalaisilta Netolta ja Edekalta heidän tuoretuotteidensa käsittelyn automatisoimiseksi – ja heillä on suurempi tarve myös paikalliselle tekniselle tuelle.”

Lähemmäs asiakkaita – parempi palvelutaso omistautuneella asiakaspalvelutiimillä

Alkuvaiheessa Saksan toimipiste työllistää noin kymmenen saksalaista ja muutaman suomalaisen. ”Aloitamme pienellä tehotiimillä, mutta toimintoja kasvatetaan tarpeen mukaan.” Willichin sijainti Euroopan sydämessä takaa nopean ja luotettavan palvelun koko mantereella. ”Vaikka nykyaikainen teknologia mahdollistaa erittäin korkeatasoisen tuen etänä, ajoittain tarvitaan myös paikan päällä tehtäviä ennakko- ja vuosihuoltoja. Meidän mielestämme on tärkeää, että laaja ja alati kasvava asiakaskuntamme saa tukipalvelut lähemmäksi. Lisäksi saksalaiset asiakkaamme arvostavat varmasti palvelua omalla äidinkielellään”, Peltomäki kertoo.

Toimipaikan sijoittuminen juuri Düsseldorfin alueelle oli luontevaa paitsi keskeisen sijainnin myös tilojen kannalta. Cimcorpin omistavalla japanilaisella Murata Machinery -yhtiöllä on alueella paitsi lukuisia kiinteistöjä, myös teknistä henkilökuntaa. Peltomäki kertoo, että yhteistyötä konsernin yritysten välillä aiotaan entisestään tiivistää: ”Muratan logistiikka-asiantuntijoiden sekä heidän tarjoaminen automaatioratkaisujen avulla pystymme tarjoamaan entistä laajempia ja kattavampia kokonaisuuksia asiakkaillemme.”

Neljännes Euroopan ruokajakelusta tapahtuu lähialueella

Alueella on valtava asiakaspotentiaali automaatiolle, sillä peräti 60 miljoonaa ihmistä asuu noin 200 kilometrin säteellä Willichistä. ”Meidän mielestämme sijainnilla on useita etuja. Noin neljännes koko Euroopan ruokajakelusta tapahtuu tällä samalla alueella, joten meidän toimiston sijainti on aivan loistava sekä nykyisten että tulevien asiakkaidemme palvelemiseen sekä Saksassa että koko Keski-Euroopassa.”

Sisälogistiikan automaatioratkaisut ovat erittäin kilpailtu teollisuudenala Saksassa sekä yleisemmin Euroopassa. ”Kyllähän se mieltä lämmittää, että meillä on niin huikea ja tunnettu asiakaskunta tällä markkina-alueella”, Peltomäki kertoo ja jatkaa: ”Olemme saavuttaneet luotettavan automaatiotoimittajan aseman Euroopan suurimpien ruokakauppaketjujen parissa. He ovat tunnistaneet uniikin automaatioratkaisumme keskeisimmät edut: helppokäyttöisyyden, luotettavuuden sekä skaalautuvuuden, jonka avulla voimme vastata jokaisen erilaisen logistiikkakeskuksen yksilöllisiin tarpeisiin.”