Cimec Oy osti isompansa ja siirtää tuotannon Saksasta Tampereelle

Pirkanmaalainen pk-yritys osti pörssiyhtiö Glaston Oyj:n saksalaisen lasinostinliiketoiminnan. Kaupan myötä Cimec Oy kaksinkertaistaa liikevaihtonsa. Business Tampere on ollut vahvasti mukana tukemassa yrityksen kasvua.
Kuva: Laura Vanzo / Visit Tampere

Cimec Oy:n ostama yksikkö sijaitsee Saksassa Neuhausenissa ja sen kaikki tuotanto siirretään Tampereelle. Cimec Oy:n toimitusjohtaja Martti Ahola arvioi, että yrityksen 10 hengen organisaatioon rekrytoidaan noin kolme henkeä lisää. Välillisesti työllistävät vaikutukset ovat laajemmat.

–  Alihankintaverkostomme on laaja, joten kauppa vaikuttaa työllistävästi esimerkiksi komponenttivalmistajiin ja konepajoihin, jotka sijaitsevat Tampereelta parin tunnin säteellä.

Kaupan myötä Cimec Oy on Euroopan johtava nostinvalmistaja. Tämän hetken päämarkkinat ovat Pohjoismaissa, Virossa ja Euroopan puolelta erityisesti Ranskassa. Yrityskaupan myötä tehty yhteistyösopimus mahdollistaa markkinaosuuksien kasvattamisen muun muassa Amerikassa, Lähi-idässä ja Aasiassa. Samalla Glaston Oyj:n tuotetarjonta laajenee Cimec Oy:n tuotteilla.

Martti Ahola on erittäin tyytyväinen yrityksen Business Tampereelta saamaan tukeen.

–  Business Tampere on ollut rakentamassa ja tukemassa kasvuamme. Vuonna 2018 teimme yhdessä Business Tampereen kanssa kasvu- ja rahoitussuunnitelman. Sen mukaisesti lanseerasimme älynostimen, jolla avattiin ensin markkinoita Ranskaan. Yrityskauppa vahvistaa ja laajentaa nyt globaalia asemaamme lasinostinvalmistajana.

Myös Tampere ja Pirkanmaa toimintaympäristönä saa Aholalta kiitosta.

–  Täällä on hyvä toimia, koska tarjolla on teknologiaa, osaavaa työvoimaa ja hyvät alihankintaverkostot. Meille myös maantieteellinen sijainti on optimaalinen. Aktiivisesti toimivat Pirkanmaan Yrittäjät, Tampereen kauppakamari ja Business Tampere antavat yrityksille hyvät edellytykset toimia.

Business Tampereen teollisuuden asiakkuusvastaava Jouni Myllymäki iloitsee Cimec Oy:n menestyksestä.

– Ei ole ihan jokapäiväinen uutinen, että tuotantoa tuodaan Suomeen ja vieläpä niin, että se hankintaan pörssiyhtiöltä pk-kokoluokan yritykseen. On ollut hienoa olla mukana tukemassa yritystä tässä matkassa.

Martti Ahola
Toimitusjohtaja, Cimec Oy