Citrus Solutions

Citruksen tietosuojapalvelulle testivoitto

Kotimainen Citrus on luonut GDPR-palvelun, joka auttaa yrityksiä ja yhteisöjä selviytymään EU-tietosuoja-asetuksen sokkeloista. Yhtiön myGDPR-palvelu menestyi Tivi-lehden testissä parhaiten.

– EU:n tietosuoja-asetus, joka tunnetaan myös GDPR (General Data Protection Regulation) -nimellä, astuu voimaan jo runsaan kuukauden päästä, 25. toukokuuta. Nyt alkaa olla yrityksillä ja yhteisöillä jo hoppu panna tietosuoja kuntoon, muistuttaa Citruksen myyntijohtaja Tommi Tiainen.

Tivi-lehden (huhtikuu 2018) testissä Citruksen tietosuojan palvelu myGDPR sai parhaimmat arviot, 4/5 tähteä.

Testissä kehuttiin palvelun osuutta sote-toimijoille, jotka joutuvat käsittelemään ja siirtämään erittäin arkaluontoista tietoa. Lisäksi automatisoitu dokumenttien luonti sai kiitosta.

Kotimainen tietosuojan edelläkävijä Citrus aloitti tietosuojaan perehtymisen hyvissä ajoin.

– Yksityiskohtainen tietosuojaan perehtyminen alkoi yrityksessämme jo 2015 aikana, heti kun tiesimme, että EU-asetus on tulossa. Alkuvuodesta 2017 myGDPR-palvelulla oli jo ensimmäiset pilottiasiakkaat, Tiainen sanoo.

Kehitystyötä ohjasi alusta alkaen käyttäjälähtöisyys.

– Tavoitteemme oli pureskella monimutkainen lainsäädäntö helposti ymmärrettäviksi kokonaisuuksiksi ja luoda palvelu, joka tuottaa raportointia varten vaadittavan dokumentaation ja tietotilinpäätöksen.

Palvelumme jakaa tietosuojan kolmeen helposti hahmoteltavaan osakokonaisuuteen: tili- ja ilmoitusvelvollisuudet, henkilötiedot eli rekisteröidyn oikeudet ja lasten henkilötiedot sekä tiedonhallinnan ja tietosuojavastuut.

Citrus tiedosti kehitystyön aikana, että palvelulla on potentiaalia myös ulkomailla. Vientiin päätettiin panostaa. myGDPR-palvelussa on tällä hetkellä jo viisi kielivaihtoehtoa, suomi, ruotsi, englanti, saksa ja tanska. Yritys sai kansainvälistymiseen myös Business Finland -vienninedistämistukea.

– Saattaa olla, että tarvitsemme pian myös uusia lokalisointeja palvelumme kielivalikoimaan, Tiainen vinkkaa.

Lisätietoja antaa:

Tommi Tiainen, myyntijohtaja