Climate Cycling - Helsingissä pyöräiltiin ilmaston puolesta

Keskiviikkona 11.9. Helsingissä nähtiin Climate Cycling -pyöräilytapahtumassa starttiviivan takana monisatapäinen joukko yritysten, eri organisaatioiden ja yhteisöjen edustajia. Ilmastomuutoksen torjumisen puolesta oli polkemassa myös suuri joukko tunnettuja suomalaisia sekä suurlähetystön edustus yhdeksästä Euroopan maasta. Tapahtuman suojelijana toimii tasavallan presidentti Sauli Niinistö.
Ympäristö- ja ilmastoministeri Krista Mikkonen johdatti joukon 12 kilometrin reitillä.

Climate Cycling -pyöräilytapahtuma järjestettiin 11.9. Helsingissä ensimmäistä kertaa. Tapahtumaan oli haastettu mukaan joukkueita elinkeinoelämästä, organisaatioista, yhteisöistä ja julkiselta sektorilta sekä Euroopan maiden suurlähetystöistä.

Karnevaalimaisessa pyöräilytapahtumassa oli mukana 80 viisihenkistä joukkuetta. Monisatapäinen joukko taittoi 12 kilometriä kauneinta Helsinkiä. Yritysten, julkisen sektorin ja eri yhteisöjen joukkueiden lisäksi pyöräilyyn osallistui tunnettuja suomalaisia viihteen, urheilun ja politiikan sektoreilta. Pyöräilemässä olivat muun muassa ympäristö- ja ilmastoministeri Krista Mikkonen, JVG:n Jare & VilleGalle, nyrkkeilijä Edis Tatli, juontaja Mikko ”Peltsi” Peltola, muotoilija Stefan Lindfors sekä useiden Euroopan maiden suurlähettiläitä.

- Lähdin mukaan Climate Cyclingiin, koska ilmastonmuutos on mielestäni tärkeä asia ja sen eteen pitää tehdä heti toimia, toteaa JVG:n VilleGalle.

Climate Cycling -tapahtuma päättyi kaikille avoimeen ohjemaan Cafe Caruselissa, jossa illusionisti Henri Kemppainen esiintyi ilmaston ja pyöräilyn ystäville.

Pyöräily jatkuu myös tulevana vuonna

Tapahtumaa järjestävän Climate Circle ry:n tavoitteena on kerätä tämän vuoden tapahtumalla kasaan kuusinumeroinen lahjoitussumma WWF Suomelle ilmastonmuutoksen vastaiseen työhön. Lisäksi Climate Cycling -pyöräilytapahtumalla halutaan nostaa entistä näkyvämmin esille ilmastonmuutoksen torjunnan tärkeys ja se, että ilmastonmuutoksen torjuntaa voidaan tehdä myös hauskalla tavalla.

- Jatkoa Climate Cycling -pyöräilytapahtumalle on luvassa ensi kesänä. Ilmoittautuminen alkoi tänään ja jo nyt ensimmäiset yritykset ovat ilmoittautuneet mukaan, toteaa Climate Cirle ry:n toiminnanjohtaja Joonas Ruolahti.

Tänä vuonna Climate Cycling -tapahtumaan osallistui myös tuhansia koululaisia ja opettajia 31:sta maasta pyöräilemällä omassa kotimaassaan ilmaston hyväksi osana ENO Programme -kouluverkoston toimintaa.

- Ensi vuonna innostamme suomalaisia kouluja ja koululaisia osallistumaan tapahtumaan ympäri Suomea. Toiveenamme on myös laajentaa Climate Cycling -pyöräilytapahtuma johonkin toiseen eurooppalaiseen kaupunkiin, tarkentaa Ruolahti.

Climate Cycling -organisaatio
teams@climatecycling.com

Joonas Ruolahti
info@climatecycling.com

Kuvat

Lönnrotinkatu 11

+358 400 200 202http://climatecircleofficial.com

Climate Circle ry on vuonna 2019 perustettu yhdistys, joka tutkii, kerää ja jakaa ilmastoon ja ympäristöön liittyvää tietoa. Lisäksi Climate Circle kerää varoja ilmasto- ja ympäristötyöhön järjestämällä Climate Cycling -tapahtumaa. Climate Circle tekee yhteistyötä mm. Tilastokeskuksen, Taloustutkimus Oy:n ja Ilmatieteenlaitoksen kanssa.