Climate Leadership Coalition calls for ambitious long-term climate goals and a systemic, market-driven solution

In its recent statement, Climate Leadership Coalition (CLC) calls for a more ambitious and predictable EU-wide systemic solution for achieving climate goals. The solution should encourage the speeding up emission reduction and to develop carbon sequestration in the land-use sector and also by technical means.

The EU’s emissions reduction target currently only goes up to 2030. For 2050, there is a long-term reduction goal of 80-95%. Unclear long-term targets create uncertainty for long-term investors, and this slows down the transition towards a more sustainable economy.

“As climate change proceeds, we need to rapidly increase investments in solutions that curb it. National climate policies, which often tend to change with new governments, increase uncertainty among investors. An EU-wide, predictable, market-based solution that would also raise carbon prices to a sufficient level would encourage companies to develop clean, climate-friendly solutions more quickly and on a larger scale,” says Chief Executive Officer of CLC, Jouni Keronen.

Keronen mentions industrial and energy-related investments with an economic lifecycle of 40-60 years as examples.

A Clean Planet for all,a strategic vision published by the European Commission in November 2018, and the speechgiven in July this year by the new President of the European Commission, Ursula von der Leyen, to announce her European Green Deal proposal to make Europe the first climate-neutral continent, are an excellent basis for a systemic solution.

“Europe launched the industrial revolution, which has led to the greenhouse effect and climate change. That is why the European Union must, as a trailblazer, find a solution to get the situation under control in the most sensible way,” says Keronen.

CLC does not provide a ready-made solution for practical implementation but encourages the Commission to prepare it in cooperation with businesses.

According to our knowledge, CLC is the largest climate-business network for senior management in the EU measured by the amount of members. Its members include 56 major companies and organizations, whose stock market value is more than half of that of the Helsinki Stock Exchange. The Coalition’s members believe that a profound transition of society towards sustainable consumption habits and economy is not only possible but also economically viable and financeable.

More information:

Jouni Keronen
jouni.keronen(at)clc.fi
tel. +358 50 453 4881

Materials:

CLC Communications Unna Lehtipuu
unna.lehtipuu@framillafinland.fi

About CLC Climate Leadership Coalition

Subscribe to releases from CLC Climate Leadership Coalition

Subscribe to all the latest releases from CLC Climate Leadership Coalition by registering your e-mail address below. You can unsubscribe at any time.

Latest releases from CLC Climate Leadership Coalition

Karl-Henrik Sundström ja Jyrki Katainen Climate Leadership Coalitionin hallituksen puheenjohtajistoon17.9.2020 10:31:00 EESTTiedote

Ilmastonmuutoksen yrityslähtöisiä ratkaisuja kehittävä Climate Leadership Coalition (CLC) valitsi syyskokouksessaan 16.9.2020 uudet hallituksen jäsenet. Uutena hallituksen puheenjohtajana aloittaa Stora Enson entinen toimitusjohtaja, ja nykyinen Mölnlycken, Vestan, NXP:n ja Marcus Wallenbergin säätiön hallitusten jäsen Karl-Henrik Sundstöm sekä varapuheenjohtajana Sitran yliasiamies Jyrki Katainen. Uusiksi hallituksen jäseniksi valittiin Keskon toimitusjojhtaja Mikko Helander ja VTT:n toimitusjohtaja Antti Vasara. Varman toimitusjohtaja Risto Murto, Espoon kaupunginjohtaja Jukka Mäkelä ja Stora Enson paperidivisioonan johtaja Kati ter Horst jatkavat hallituksessa. Ensimmäisen kuuden toimintavuotensa aikana CLC on vakiinnuttanut asemansa Euroopan suurimpana voittoa tavoittelemattomana ilmasto-businessverkostona. CLC:llä on 73 organisaatiojäsentä ja 30 henkilöjäsentä. CLC:n hallituksen puheenjohtajana kolme vuotta toiminut Henrik Ehrnrooth kiitti syyskokouksessa CLC:n jäseniä, hallitusta

Climate Leadership Coalition kutsuu kansalaiset, yritykset ja koulut Nollapäästöpäivän viettoon17.9.2020 09:00:00 EESTTiedote

Maanantaina 21.9. vietetään jälleen kansainvälistä Nollapäästöpäivää. Climate Leadership Coalition (CLC) toi Kanadasta alkunsa saaneen päivän Suomeen vuonna 2017. Päivän tarkoituksena on antaa maapallolle vapaapäivä fossiilisten polttoaineiden käytöstä ja nostaa haitalliset päästöt kansalaisten tietoisuuteen. CLC haluaa Nollapäästöpäivänä kiinnittää huomiota erityisesti siihen, millaisia toimia jokainen kansalainen voi omassa arjessaan tehdä ilmastonmuutoksen hillitsemiseksi. Kansalaisten valinnoilla on ratkaiseva rooli, sillä kotitalouksien kulutus aiheuttaa noin 66 prosenttia Suomen kulutusperäisistä päästöistä. Tänä vuonna CLC nostaa esiin miten yritykset ja koulut voivat tehdä innostaakseen kansalaisia positiivisiin ilmastotekoihin sillä työpaikat ja oppilaitokset tavoittavat 70 % suomalaisista. CLC julkaisee Nollapäästöpäivänä esitteen “Ilmastoystävällistä henkilöstöpolitiikkaa”, jossa kerrotaan kuinka CLC:n jäsenorganisaatiot ovat kannustaneet omia työntekijöitään tekemään ilmast

Ilmastobisnesverkosto Climate Leadership Coalitionin jäsenmäärä vahvassa kasvussa – Juha Turkki ja Kari Mokko nimitettiin kehitysjohtajiksi6.2.2020 13:00:00 EETTiedote

Voimakkaasti jäsenmääräänsä kasvattanut ilmastobisnesverkosto Climate Leadership Coalition (CLC) vahvistaa toimintaansa nimittämällä kaksi uutta kehitysjohtajaa, Juha Turkin ja Kari Mokon. Turkki vastaa ilmastonmuutoksen hillinnän systeemisten ratkaisujen kehittämisestä yhdessä CLC:n jäsenten ja yhteistyökumppanien kanssa. Työn tavoitteena on kehittää ilmastopolitiikkaa ja sen markkinamekanismeja paremmin ennakoitaviksi ja kustannustehokkaammiksi sekä mahdollistamaan ilmastoratkaisujen riittävän investointivolyymin. Mokon vastuualueena on CLC:n yritys- ja yhteistyöverkoston ja viestinnän johtaminen ja kehittäminen.