Climate Leadership Coalition calls for ambitious long-term climate goals and a systemic, market-driven solution

In its recent statement, Climate Leadership Coalition (CLC) calls for a more ambitious and predictable EU-wide systemic solution for achieving climate goals. The solution should encourage the speeding up emission reduction and to develop carbon sequestration in the land-use sector and also by technical means.

The EU’s emissions reduction target currently only goes up to 2030. For 2050, there is a long-term reduction goal of 80-95%. Unclear long-term targets create uncertainty for long-term investors, and this slows down the transition towards a more sustainable economy.

“As climate change proceeds, we need to rapidly increase investments in solutions that curb it. National climate policies, which often tend to change with new governments, increase uncertainty among investors. An EU-wide, predictable, market-based solution that would also raise carbon prices to a sufficient level would encourage companies to develop clean, climate-friendly solutions more quickly and on a larger scale,” says Chief Executive Officer of CLC, Jouni Keronen.

Keronen mentions industrial and energy-related investments with an economic lifecycle of 40-60 years as examples.

A Clean Planet for all,a strategic vision published by the European Commission in November 2018, and the speechgiven in July this year by the new President of the European Commission, Ursula von der Leyen, to announce her European Green Deal proposal to make Europe the first climate-neutral continent, are an excellent basis for a systemic solution.

“Europe launched the industrial revolution, which has led to the greenhouse effect and climate change. That is why the European Union must, as a trailblazer, find a solution to get the situation under control in the most sensible way,” says Keronen.

CLC does not provide a ready-made solution for practical implementation but encourages the Commission to prepare it in cooperation with businesses.

According to our knowledge, CLC is the largest climate-business network for senior management in the EU measured by the amount of members. Its members include 56 major companies and organizations, whose stock market value is more than half of that of the Helsinki Stock Exchange. The Coalition’s members believe that a profound transition of society towards sustainable consumption habits and economy is not only possible but also economically viable and financeable.

More information:

Jouni Keronen
jouni.keronen(at)clc.fi
tel. +358 50 453 4881

Materials:

CLC Communications Unna Lehtipuu
unna.lehtipuu@framillafinland.fi

About CLC Climate Leadership Coalition

Subscribe to releases from CLC Climate Leadership Coalition

Subscribe to all the latest releases from CLC Climate Leadership Coalition by registering your e-mail address below. You can unsubscribe at any time.

Latest releases from CLC Climate Leadership Coalition

Järjestöjohtajien kannanotto kansainvälisen ilmastopaneelin raporttiin ja ilmastotoimien välttämättömyyteen16.8.2021 12:00:00 EEST | Tiedote

Elokuussa julkaistu kansainvälisen ilmastopaneeli IPCC:n raportti havainnollisti, miten ilmastonmuutos on kiihtynyt. Korkeakoulutettujen keskusjärjestö Akavan, ilmasto-businessverkosto Climate Leadership Coalitionin, Elinkeinoelämän keskusliitto EK:n, suomalaisten kehitysjärjestöjen kattojärjestö Fingon, Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK:n, Suomen Ammattiliittojen Keskusjärjestö SAK:n ja Toimihenkilökeskusjärjestö STTK:n johtajat pitävät välttämättömänä, että Suomen ja Euroopan unionin ilmastotavoitteista pidetään kiinni ja että niiden kiristämiseen varaudutaan ilmastonmuutoksen kiihtyessä. Allekirjoittajat toivovat Suomen hallitukselle ja eduskunnalle osoitetussa kannanotossaan myös systemaattisten varoitusjärjestelmien kehittämistä ilmastonmuutoksen aiheuttamiin kriiseihin. Avoin kirje Suomen hallitukselle ja eduskunnalle Arvoisat poliittiset päättäjät, Elokuussa julkaistu kansainvälisen ilmastopaneeli IPCC:n raportti havainnollisti, miten ilmastonmuutos on kiihtynyt. Ka

Climate Leadership Coalition liittyy Walesin prinssi Charlesin uuteen Terra Carta -ilmastohankkeeseen11.1.2021 15:00:00 EET | Tiedote