Climate Leadership Coalition: Suomen tehtävä rohkeampi vetystrategia

Euroopan suurin ilmasto-businessverkosto Climate Leadership Coalition (CLC) peräänkuuluttaa Suomelta rohkeaa vetystrategiaa. Nyt valmisteilla oleva vetystrategia ei CLC:n mielestä vielä vastaa suomalaisen liike-elämän tarpeisiin eikä vauhdita täysimääräisesti siirtymää kohti 1,5 asteen ilmastotavoitetta. CLC esitti kantansa Suomen ilmasto- ja energiastrategian lausuntokierroksen yhteydessä.

Lausunnoilla olevan ilmasto- ja energiastrategian kahdessa erillisessä luvussa esitetään uudet linjaukset, joilla vedyn ja sähköpolttoaineiden käyttöä pyritään edistämään sekä niitä koskeva taustoitus. Kyseisten lukujen ilmoitetaan toimivan erillisenä suomalaisena vetystrategiana. Esitetyt linjaukset ovat verrattain varovaisia ja näyttävät perustuvan suurelta osin odotukseen teknologian kaupallistumisesta.

Vety, sähköpolttoaineet ja vetyyn liittyvät teknologiat eri sovelluskohteineen tulisi CLC:n mielestä nähdä laajemmin kuin vain osana kansallista päästövähennyspolitiikkaa. Vety, kuten päästöjä vähentävä teknologia yleisemminkin on kuluvalla vuosikymmenellä yhä enemmän myös teollisuus- ja innovaatiopolitiikkaa ja sellaisena se tulisi nähdä myös Suomessa.

Jos Suomessa valmistaudutaan ottamaan käyttöön vetyratkaisuja vasta siinä vaiheessa, kun ne ovat kaupallisesti kannattavia, suomalaiset vetyvalmisteita tarjoavat yritykset tulevat todennäköisesti pyrkimään jo jaetuille markkinoille. Suomi menettää suuren osan siitä teknologiaviennistä, jonka olisimme voineet saada, jos kotimarkkina tarjoaisi refrenssikysyntää jo kansainvälisten markkinoiden muodostumisen aikaisissa vaiheissa.

”Ilmasto- ja energiastrategiassa esitetty vetystrategia ei vielä vastaa suomalaisen liike-elämän tarpeisiin. CLC ehdottaa, että strategiassa esitetyt linjaukset vetytalouden edistämiseen toteutetaan viipymättä ja samaan aikaan käynnistetään erityisesti vetytalouden päästövähennysmahdollisuuksiin ja myönteisiin talousvaikutuksiin keskittyvä laaja-alainen innovaatio- ja teollisuuspoliittinen vetystrategiatyö. Työllä on kiire. Se olisi hyvä saada liikkeelle jo ennen seuraavaa hallituskautta eli nykyisen hallituksen toimesta ja parlamentaarisessa yhteistyössä. On tärkeää, että seuraavaan hallitusohjelmaan kirjataan selkeitä linjauksia vetytalouden edistämisestä innovaatio- ja teollisuuspolitiikassa”, toteaa Climate Leadership Coalitionin toimitusjohtaja Tuuli Kaskinen.

Suomella on CLC:n mielestä erinomaiset mahdollisuudet profiloitua merkittäväksi vihreän vetytalouden toimijaksi erityisesti tuulivoimalla tuotetun vedyn avulla. Suomella on maana ominaisuuksia, jotka antavat meille suhteellisen kilpailuedun suhteessa moniin Keski-Euroopan maihin, kuten erinomaiset uusiutuvan energian resurssit, veden saatavuus ja kilpailukykyinen sähkön hinta, vahvat ja kehittyvät energian siirtoverkot, korkeatasoinen tekologiaosaaminen sekä digitaalisten ratkaisujen edelläkävijyys.

Esimerkiksi Saksa ja Hollanti näkivät vedyn ja sen johdanaiset välineeksi omiin päästövähennyksiin ja arvioivat joutuvansa turvautumaan vedyn ja sen hyödykkeiden huomattavaan tuontiin. Pelkästään Saksan vedyn tuontitarve yltäisi noin 4 miljardiin euroon vuonna 2030. Pohjoismaista Ruotsi puolestaan näki myös vedyn tarjomat mahdollisuudet ja rakensi vetystrategiansa osin korkeammalle jalostettujen vetyä hyödyntävien vientituotteiden varaan.

CLC:n lausunto ilmasto- ja energiastrategiaan on luettavissa kokonaisuudessaan tästä linkistä.

Climate Leadership Coalition on Euroopan suurin voittoa tavoittelematon ilmasto-businessverkosto. CLC:llä on 89 organisaatiojäsentä, jotka työllistävät maailmanlaajuisesti 530 000 ihmistä. CLC:n yritysjäsenten markkina-arvo on lähes 70 prosenttia Helsingin pörssin markkina-arvosta.

Lisätiedot: Tuuli Kaskinen, toimitusjohtaja, Climate Leadership Coalition, tuuli.kaskinen@clc.fi, 050 5149752, Juha Turkki, kehitysjohtaja, Climate Leadership Coalition, juha.turkki@clc.fi, 045 3461925 ja Kari Mokko, kehitysjohtaja, Climate Leadership Coalition, kari.mokko@clc.fi, 040 7513281.

Järjestöjohtajat: ”Ilmastotoimia nopeutettava ja riippuvuutta fossiilisista polttoaineista vähennettävä”7.3.2022 13:15:00 EET | Tiedote

Korkeakoulutettujen keskusjärjestö Akavan, ilmasto-businessverkosto Climate Leadership Coalitionin, Elinkeinoelämän keskusliitto EK:n, suomalaisten kehitysjärjestöjen kattojärjestö Fingon, Suomen Ammattiliittojen Keskusjärjestö SAK:n ja Toimihenkilökeskusjärjestö STTK:n johtajat ovat allekirjoittaneet Euroopan unionin ja jäsenmaiden poliittisille päättäjille osoitetun avoimen kirjeen, jossa korostetaan ilmastotoimien nopeuttamisen tärkeyttä ja fossiilisen energian käyttöön liityvien riskien vähentämistä. Allekirjoittajien edustamissa järjestöissä on jäseninä 15 000 yritystä ja kaksi miljoonaa työntekijää.

Climate Leadership Coalitionin toimitusjohtaja Jouni Keronen jää eläkkeelle - Tuuli Kaskinen on uusi toimitusjohtaja 1.4.2022 alkaen17.1.2022 08:50:00 EET | Tiedote

Climate Leadership Coalitionin hallitus on nimittänyt yhdistyksen uudeksi toimitusjohtajaksi Tuuli Kaskisen, joka on toiminut viimeksi ajatushautomo Demos Helsingin konsultatiivisen työn johtajana. Kaskinen on työskennellyt ilmastonmuutoksen hillitsemiseksi 20 vuoden ajan yhteistössä yritysten, kaupunkien sekä hallitusten kanssa. Kaskinen oli CLC:n hallituksen varajäsen 2019-2021. Hän aloittaa CLC:n toimitusjohtajana 1.4.2022.

40 johtavan pohjoismaisen yrityksen toimitusjohtajat haluavat päättäjiltä kunnianhimoisempia linjauksia ja politiikkoja ilmastoratkaisujen nopeuttamiseksi11.1.2022 09:00:00 EET | Tiedote

Pohjoismaiden johtavien yritysten toimitusjohtajat haluavat päättäjien vauhdittavan ilmastoratkaisujen kehittämistä ja tarvittavien poliittisten linjausten tekemistä sekä nostavan tavoitteiden kunnianhimoa. 40 pohjoismaiselle yritysjohtajalle tehdyn haastattelututkimuksen mukaan toimitusjohtajat uskovat, että pohjoismaisilla yrityksillä voi olla avainrooli ilmastoratkaisujen maailmanlaajuisessa soveltamisessa sekä asiakkaiden että valtioiden auttamisessa saavuttamaan Pariisin sopimuksen 1,5 °C:n tavoite. Jokainen tutkimukseen haastateltu toimitusjohtaja piti ilmastonmuutosta vakavana uhkana.

Yritysjohtajien avoin kirje maailman hallituksille: Tehostakaa hiilidioksidin hinnoittelua25.10.2021 10:14:43 EEST | Tiedote

Glasgowssa pidettävän YK:n COP 26 -ilmastokouksen aattona johtajat yli 100 yrityksestä, kaupungista, yliopistosta, etujärjestöstä ja verkostosta - joiden jäsenet sekä yhteistyökumppanit edustavat ja kokoavat yhteen yli 60 miljoonaa yritystä ja maanviljelijää, yli 25 biljoonan dollarin osakepääomaa ja yli 120 biljoonan dollarin sijoitusomaisuutta yli 100 maassa - kehottavat maailman hallituksia tehostamaan hiilidioksidin hinnoittelua. Valtioiden päämiehille ja hallitusten johtajille lähetetyn avoimen kirjeen takana on Call on Carbon -hanke, jonka ovat ideoineet ja käynnistäneet suomalainen Climate Leadership Coalition, ruotsalainen Haga Initiative ja norjalainen Skift - Business Climate Leaders. Call on Carbon -hankkeen allekirjoittajat kehottavat valtioiden ja hallitusten johtajille lähettämässään avoimessa kirjeessä valtioita asettamaan hiilineutraaliustavoitteidensa tueksi Pariisin sopimuksen mukaiset tehokkaat, luotettavat ja tarkoituksenmukaiset hiilipäästöjen hinnoittelumenetelmät

Climate Leadership Coalition: Euroopan komission Fit for 55 -paketti vahvistaa kannustimia vähähiilisiin investointeihin3.10.2021 12:00:00 EEST | Tiedote

Euroopan komission puheenjohtaja Ursula von der Leyen saapuu Suomeen maanantaina 4.10. keskustelemaan valtiojohdon kanssa Suomen elpymis- ja palautumissuunnitelmasta. Elvytyspakettia käytetään muun muassa vihreän siirtymän ilmastoratkaisujen edistämiseen. Euroopan laajimman ilmasto-businessverkoston Climate Leadership Coalitionin mielestä on tärkeää, että puheenjohtaja Leyenin vierailun yhteydessä keskustellaan myös Euroopan komission ehdottamien hiilidioksidin päästövähennystavoitteiden, eli Fit for 55 -paketin, merkityksestä Suomen omille hiilineutraalisuustavoitteille ja elinkeinoelämän tarvitsemille vihreille investoinneille. ”Euroopan komission Fit for 55 -paketti vahvistaa kannustimia vähähiilisiin investointeihin ja se vauhdittaa merkittävästi yhteiskuntien muutosta kohti vähähiilisyyyttä. EU:n päästökaupan laajentaminen uusille sektoreille kaksinkertaistaa markkinapohjaisuuteen perustuvan järjestelmän kattavuuden”, toteavat Climate Leadership Coalitionin hallituksen puheenjohta