Like Kustannus

CNN:n "mestarilliseksi romaaniksi" ylistämä Rakkaudetonta maailmaa vastaan on tunteisiin vetoava tarina palestiinalaisnaisesta joka ei suostu uhriksi

Susan Abulhawan uusi romaani Rakkaudetonta maailmaa vastaan jatkaa palestiinalaisten menneisyyden ja lähihistorian kuvaamista koskettavasti, ihmisläheisesti ja satuttavan kauniisti. Romaani ilmestyy 27.12.2021.

Nahr syntyy 1970-luvulla Kuwaitissa palestiinalaispakolaisille. Hän päätyy lyhyen avioliiton ja prostituution värittämää reittiä pakolaiseksi Jordaniaan, josta muuttaa isiensä maahan Palestiinaan vuosituhannen vaihteessa, juuri ennen toisen intifadan alkamista. Kun Nahr rakastuu ex-miehensä veljeen, israelilaisten terroristiksi tuomitsemaan mieheen, hän liittyy osaksi palestiinalaisvastarintaa. Nahr kertoo tarinaansa vankilassa rikkain sanankääntein, mustalla huumorilla sävyttäen. Mukaansatempaavan juonen ohessa romaani avaa palestiinalaiskysymystä ja pakolaisuuden ylisukupolvisia vaikutuksia.

Susan Abulhawan (s. 1970) vanhemmat joutuivat pakolaisiksi ns. kuuden päivän sodassa. Abulhawa asui lapsena Kuwaitissa, Jordaniassa, ja miehitetyssä Itä-Jerusalemissa. Teini-ikäisenä hän muutti Yhdysvaltoihin. Nykyään Abulhawa asuu Pennsylvaniassa tyttärensä kanssa. Vuonna 2001 hän perusti Playgrounds for Palestine -järjestön, joka toimii palestiinalaisten lasten hyväksi rakentamalla leikkikenttiä palestiinalaisalueille. Abulhawalta on aiemmin suomennettu Jeninin aamut ja Sininen välissä taivaan ja veden.

“Mestarillisesti kirjoitettu romaani, joka on mahdotonta jättää kesken.” – CNN.com

Rakkaudetonta maailmaa vastaan ilmestyy 27.12.2021.

Tiedustelut, haastattelupyynnöt ja pdf-vedokset: jenni.heiti@like.fi

Arvostelukappaleet: arvostelukappaleet@like.fi

Like Kustannus